رئیس انجمن تغذیه ایران عنوان كرد؛ سفارش های غذایی به روزه داران ایام كرونا

به گزارش آنی غذا رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی كشور، اظهار داشت: روزه داری نه فقط عارضه ای در افراد سالم ایجاد نمی كند، بلكه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، جلال الدین میرزای رزاز، اظهار داشت: با عنایت به مطالعات مبتنی بر شواهد متخصصان علوم پزشکی همگی معتقدند که نخوردن غذا بطور متناوب مانند روزه داری اسلامی نه فقط عارضه ای در افراد سالم ایجاد نمی کند، بلکه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش واکنش های التهابی می شود.
وی با اشاره به شرایط موجود جامعه و شیوع کووید ۱۹ در کشور، اضافه کرد: رمضان امسال با عنایت به اپیدمی کرونا در کشور با همه رمضان هایی که تا کنون داشته ایم متفاوت می باشد. اینکه امسال می توانیم روزه بگیریم یا نه، ذهن بسیاری از هموطنان را به خود مشغول کرده است.
میرزای رزاز خاطرنشان کرد: توجه به اینکه جمع کثیری از هموطنان هنوز در قرنطینه های خانگی به سر می برند شاید از این جهت که ساعات بیشتری را به استراحت می پردازند بتوانند توفیق بیشتری در کسب معنویت و نیز فواید روزه داری ببرند و عملاً چیزی که به نظرشان تهدید بوده را به فرصت تبدیل نمایند.
وی تصریح کرد: رمضان فرصتی را فراهم می نماید که بتوان عادات غلط تغذیه ای که در قرنطینه های خانگی به وجود آمده بود را اصلاح نموده و با رعایت تنظیم انرژی دریافتی و میزان کالری مصرفی اضافه وزن های به وجود آمده و مشکلاتی نظیر کبد چرب، فشار خون، چربی بالای خون و تنظیم قند را کنترل نمود.
این استاد دانشگاه به کسانی که به کرونا مبتلا شده بودند و حدود ۵ درصد و بیشتر وزن خودرا در این بیماری از دست داده اند سفارش کرد تا بازگشت وزن به شرایط پیش از بیماری نباید روزه بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: افراد با بیماری های زمینه ای حاد یا مزمن مواجهند که دارو دریافت می کنند نیز نباید روزه بگیرند. و افراد بالای ۶۵ سال نیز با مشورت پزشک درباب روزه داری باید تصمیم بگیرند.
این متخصص علوم تغذیه با اشاره به نقش تغذیه در جلوگیری از ابتلاء به کووید ۱۹، اظهار داشت: سفارش ما به همه روزه داران، رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از همه ۵ گروه غذایی شامل گروه نان و غلات با تاکید بر غلات و نان های سبوس دار، انواع جوانه ها گروه میوه ها با تاکید بر مصرف انواع مختلف میوه ها، گروه سبزی ها با تاکید بر مصرف انواع آنها با رنگهای متفاوت و خصوصاً خانواده کلم، گروه گوشت ها با تاکید بر تخم مرغ، مرغ، ماهی، حبوبات و مغزها گروه شیر و لبنیات با تاکید بر مصرف لبنیات کم چرب در فاصله افطار تا سحر ضروری می باشد.
وی به شهروندان سفارش کرد: مصرف غذا باید به صورت کاملاً پخته باشد. به خصوص در مورد گوشت ها، مرغ، ماکیان، ماهی ها و تخم مرغ که کاملاً و به خوبی پخته و طبخ شده باشد.
رئیس انجمن تغذیه ایران درباب نقش و اهمیت ویتامین C، اظهار داشت: سبزیجات به علت داشتن اسیدفولیک و ویتامین سی و پیش ساز ویتامین A به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند بدین سبب تمام سبزیجات زرد، قرمز، نارنجی و سبز رنگ را حتما به صورت کاملاً شسته و ضدعفونی شده در برنامه غذایی خود قرار دهید مصرف انواع مرکبات (پرتقال و نارنگی و لیمو ترش و نارنج) حاوی ویتامین C هستند که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند.
میرزای رزاز در ادامه از مردم خواست: از مصرف زیاد فست فودها، گوشت های فرآوری شده و غذاهای سرخ شده اجتناب کنند چونکه این مواد غذایی حاوی نمک زیاد، اسیدهای چرب ترانس و اشباع بوده و برای سلامتی و عملکرد سیستم ایمنی نامطلوب هستند.
وی در سفارش های خود به روزه داران، اظهار داشت: برای سحری خود یک وعده سبک میل نمائید. این امر خصوصاً در مورد گروه های خاص مانند افراد مسن، نوجوانان، زنان حامله و مادران شیرده و همین طور کودکانی که روزه می گیرند صدق می کند. این وعده غذایی که یک وعده صبحانه سبک بشمار می رود شامل سبزیجات، یک وعده کربوهیدرات مانند نان تهیه شده از گندم کامل، مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند لبنیات (پنیر بی نمک، ماست، شیر) و یا یک تخم مرغ می باشد.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور، درباب ارتباط با روزه داری در روزهای قرنطینه، اضافه کرد: تغذیه خوب برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی لازم و ضروری می باشد. برمبنای سفارش سازمان جهانی بهداشت از مواد غذایی تازه با ماندگاری زیاد استفاده کنید.
این متخصص علوم تغذیه تصریح کرد: حداقل ۵ واحد یا ۴۰۰ گرم میوه و سبزی استفاده کنید مرکبات مثل پرتقال، نارنگی و گریپ فروت حاوی پیش ساز ویتامین A هستند حتما در برنامه غذایی خود استفاده نمائید میوه های دیگر مثل سیب و موز، انواع توت، آناناس و انبه نیز در برنامه غذایی داشته باشید و برای افزایش ماندگاری می توانید میوه ها را به تکه های کوچک تقسیم و فریز و به تدریج استفاده کنید همین طور برای افزایش ماندگاری می توانید میوه ها به تکه های کوچک تقسیم و فریز کنید و به تدریج استفاده کنید.
میرزای رزاز اظهار داشت: سبزیجات ریشه ای مثل هویج، شلغم و چغندر و سبزیجاتی نظیر کلم سفید، کلم بروکلی و گل کلم سرشار از مواد مغذی با ماندگاری خوب هستند. همین طور شهروندان می توانند از سیر، پیاز و زنجبیل هم که سرشار از آنتی اکسیدان های مفید و با ماندگاری خوب هستند بعنوان افزودنی غذا استفاده کنند.
وی درباب روزه داری و تغذیه صحیح در وعده افطار اظهار داشت: دستگاه گوارش بعد از ساعت ها استراحت لازم است غذای سبک و سهل الهضم را دریافت نماید و بهتر است روزه خودرا با آب جوش و یک قند طبیعی مانند خرما شروع نمائید همین طور می توانید از میوه های خشک نظیر زرد آلو و کشمش وانجیر در کنار افطار خود استفاده کنید.
رئیس انجمن تغذیه ایران اضافه کرد: در بعضی منابع سفارش شده است که افراد روزه دار همانند زمانی که روزه نیستند، سه وعده غذا بخورند که این وعده ها شامل افطار، شام و سحر است، اما صرف غذا در دفعات کمتر از دو بار در سال هایی که ماه مبارک رمضان در فصل تابستان است، سفارش نمی گردد.
وی خاطرنشان کرد: با عنایت به ساعت صرف افطار و فاصله تا وعده ی سحری، می توان ساعتی بعد از افطار یک وعده غذایی مثل شام سبک صرف کرد؛ البته این به وضعیت خود شخص و تمایل او به صرف غذا بستگی دارد.
میرزای رزاز خاطر نشان ساخت: در هنگام افطار، مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه های غذایی شیر و لبنیات، میوه و سبزی، نان و غلات، برای افزایش قند خون سفارش می شود، مانند نان و پنیر و سبزی که یکی از عادات خوب غذایی هموطنان در این ایام است. علاوه بر آن، مصرف شیر گرم، فرنی و شیر برنج در هنگام افطار مناسب می باشد. استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ کم چرب، آش کم حبوبات سفارش می شود.

منبع: