راه اندازی باشگاه مثبت ایدز در لردگان

به گزارش آنی غذا معاون پیشگیری و توسعه سازمان بهزیستی كشور از طریق اندازی باشگاه مثبت اچ آی وی ایدز در روستای چنار محمودی لردگان اطلاع داد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، مهندس رضازاده در مراسم روز جهانی ایدز، با اشاره به اینكه سازمان بهزیستی در حوزه پیشگیری و كنترل ایدز، اقدام می كند، اظهار داشت: سازمان بهزیستی با عنایت به پیشینه ای كه در حوزه برنامه های اعتیاد و جلوگیری از صدمه های اجتماعی دارد، نقش مهمی را در حوزه كنترل اچ آی وی ایفا می كند.

وی ادامه داد: بهزیستی به ضعیف ترین گروه های اجتماعی خدمت عرضه می كند و معتقدیم كه كاهش صدمه یكی از مهمترین برنامه ها برای كنترل اچ آی وی است. بر همین مبنا هم مراكز ثابت، سیار، مراكز شبانه و… را در حوزه پیشگیری و كاهش صدمه ایجاد كردیم. همینطور خدمات آموزشی و اقلام پیشگیری را عرضه می نماییم.

رضازاده افزود: در كشور ۱۲۰ مركز گذری كاهش صدمه داریم كه ۱۰۵ مركز برای مردان و ۱۵ مركز برای زنان است و در سال ۹۸، به ۲۱ هزار نفر عرضه خدمت كرده اند. همینطور ۸۲ سرپناه شبانه در كشور وجود دارد كه ۵۷ سرپناه مردانه و ۲۵ سرپناه زنانه اند و در سال ۹۸، به ۷۳۰۰ نفر خدمت داده اند. در عین حال ۲۲ مركز روزانه و شبانه توامان داریم كه به ۵۰۰۰ نفر طی سال ۹۸ خدمت داده اند. همینطور ۱۷۶ تیم سیار داریم كه به ۳۰ هزار نفر خدمات كاهش اسیب داده اند.

وی با اشاره به اینكه سازمان بهزیستی در ۱۴ استان مبادرت به راه اندازی موبایل سنتر كرده است، اظهار داشت: بر همین مبنا ۲۵ موبایل ون بوجود آمد كه تابحال ۹۰۰۰ خدمت عرضه كرده اند. همینطور اخیرا چهار كانكس عرضه خدمت ایجاد كردیم كه به ۵۰۰ نفر خدمت رسانی كرده اند. همینطور در مراكز كاهش صدمه بهزیستی و مراكز درمان اعتیاد، در سال ۹۸، به ترتیب ۳۰ هزار تست و ۵۰ هزار تست انجام داده ایم.

رضازاده تصریح كرد: در عین حال سازمان بهزیستی اعتقاد دارد كه بهترین روش برای مداخله اجتماعی مدل اجتماع محور است. بر همین مبنا باشگاه های مثبت را راه اندازی كردیم كه مراكزی هستند كه مداخلات خوبی را برای مبتلایان به اچ آی وی انجام می دهند. این مراكز با مجوز سازمان بهزیستی راه اندازی شده و خدمات توانمندسازی را عرضه می دهد. این باشگاه ها در سال ۹۸، ۳۵۰۰ نفر را تحت پوشش قرار دادند كه شامل ۲۰۰۰ مرد، ۱۰۰۰ زن و ۵۰۰ كودك بوده است. همینطور حدود ۹۰ نفر در این باشگاه ها بیمه گرفتند و ۲۵۰۰ نفر هم مشاوره دریافت كرده اند.
وی افزود: در لردگان و روستای چنارمحمودی هم یك باشگاه مثبت ایدز راه اندازی شده و مشاورین و مددكاران داوطلب برای عرضه خدمت به مردم در این باشگاه حضور دارند. در آنجا نیازمند آگاه سازی و جلب اعتماد مردم هستیم.