زباله ای كه می تواند ۸۰ بیماری را درمان كند

آنی غذا: ایسنا/بوشهرمسئول مركز خون بند ناف موسسه رویان استان بوشهر می گوید با انجماد خون بند ناف نوزاد و نگهداری آن می توان بیشتر از ۸۰ نوع بیماری همچون سرطان خون، تالاسمی، كم خونی های مادرزادی و یا نقص سیستم ایمنی را درمان كرد.
به گزارش ایسنا، جواد پرویزی نژاد در نشست آموزشی معرفی و مزایای مركز خون بندناف با حضور مسئولان مراكز خدمات جامع سلامت و واحدهای ستادی شبكه بهداشت و درمان دشتستان عنوان كرد: بعد از تولد نوزاد خون باقی مانده در بند ناف و جفت -كه غنی از سلول های بنیادی است- بعنوان یك زباله بیولوژیك دور ریخته می شود در صورتیكه این خون حاوی سلول های بنیادی و سلول های خون ساز است كه می تواند برای درمان بیماری ها استفاده گردد.
وی اشاره كرد: بیشتر از ۱۳ سال است كه ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد در ایران و در بانك سلول های بنیادی خون بند ناف رویان انجام می شود و تابحال ۹۵ هزار نمونه خون بند ناف در این بانك ذخیره سازی شده است.
مسئول مركز خون بندناف موسسه رویان بوشهر اظهار داشت: والدین پیش از تولد نوزاد و از هفته ۳۶ حاملگی مادر مبادرت به ثبت نام در این بانك كرده و بلافاصله بعد از زایمان نیز بند ناف از نوزاد جدا و توسط یك سوزن خون از بندناف و جفت جمع آوری و به كیسه های خون منتقل می شود.
پرویزی نژاد افزود: سپس خون بند ناف نوزاد منجمد و در بانك نگهداری می شود تا چنانچه نوزادان در بزرگسالی مبتلا به بیماری هایی نظیر سرطان خون، تالاسمی، كم خونی های مادرزادی و یا نقص سیستم ایمنی شوند با استفاده از سلول های بنیادی خون بندناف درمان شوند.
این مسئول اشاره كرد: با استفاده از سلول های بنیادی خون بندناف، پتانسیل درمان بیشتر از ۸۰ نوع بیماری وجود دارد.
وی بیان كرد: مراقبین سلامت و ماماهای شاغل در مراكز خدمات جامع سلامت می توانند با آموزش و ارتقا آگاهی مادران حامله در این زمینه موثر بوده و با عنایت به فرهنگ غلط تك فرزندی، آنها را با مزایای بانك خون بند ناف نوزادان در درمان بیماری ها آشنا كنند.
جواد پرویزی نژاد درباب مزایای ذخیره سازی خون بند ناف اظهار داشت: سلول های بنیادی كه از بند ناف گرفته می شوند بسیار پر توان بوده و در اثر تكثیرهای متوالی گرفتار پیری نمی شوند، بطوریكه با تزریق یا جایگزینی آنها در بافت هایی كه لطمه جدی دیده اند می توانیم به بهبودی و تشكیل سلول های جدید بافت كمك نماییم.
مسئول مركز خون بندناف موسسه رویان بوشهر عنوان كرد: در بیمارستان شهید گنجی برازجان سه نفر ماما دوره های كامل نحوه خون گیری از بند ناف نوزاد را آموزش دیده اند و در بیمارستان مهر برازجان نیز سه نفر به دفتر نمایندگی معرفی شده كه در حال گذراندن دوره های آموزشی هستند، همین طور تفاهم نامه ای با رئیس دانشگاه علوم پزشكی بوشهر جهت همكاری پزشكان متخصص زنان در این زمینه منعقد شده است.
وی اظهار نمود: هم اكنون مدت قرارداد ذخیره سازی خون بند ناف در بانك خون بند ناف رویان ۲۸ سال بوده و در آینده این مدت زمان بیشتر خواهد شد و استان بوشهر نهمین استانی است كه از این پروسه استقبال كرده است.
پرویزی نژاد اشاره كرد: به همت جهاد دانشگاهی استان بوشهر، دفتر نمایندگی بانك خون بند ناف رویان از فروردین ماه سال ۹۷ با همكاری دانشگاه علوم پزشكی در استان بوشهر راه اندازی شده و تابحال ۵۰۰ خانواده نمونه خون بند ناف نوزاد خودرا در این موسسه ذخیره كرده اند.

منبع: