معاون كل وزارت بهداشت: با دستكاری های سلیقه ای تاریخ زایمان، سلامت نوزاد را به خطر نیندازید

به گزارش آنی غذا معاون كل وزارت بهداشت اظهار داشت: دستكاری سلیقه ای برای تاریخ زایمان به روش سزارین، سلامت نوزاد را به خطر می اندازد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر ایرج حریرچی در مورد افزایش آمار سزارین در كشور به خصوص در مناسبت ها و تاریخ های خاص اظهار داشت: متاسفانه در چند سال گذشته انجام زایمان در مناسبت ها و تاریخ هایی كه والدین نوزاد متقاضی آن هستند، افزایش داشته است؛ دستكاری و سلیقه ای كردن تاریخ تولد نوزاد به كارگیری از روش سزارین، معضل اصلی است.
ایشان در ادامه با اشاره به اینكه سال قبل یك میلیون و ۳۵۰ هزار زایمان منجر به تولد فرزند داشتیم كه حدود ۵۰ درصد آن به روش سزارین بوده است، اضافه كرد: این آمار در كشور ما خیلی بالاست و مطلوب آن باید زیر ۱۸ درصد باشد؛ حتی این آمار نسبت به كشورهای اروپایی و آمریكایی كه گاها از امكانات و تسهیلات بیشتری برخوردار می باشند هم بالاتر است.
معاون كل وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: دستكاری كردن تاریخ تولد، بیشترین ضربه را به نوزاد وارد می كند؛ چون كه بیشترین رشد و تكامل مغزی در سه ماهه آخر حاملگی صورت می گیرد كه زایمان به روش سزارین معمولا یك هفته زودتر از موعد طبیعی آن است و نوزاد از یك هفته طلایی رشد مغزی و تكامل ریه محروم می شود و گاهی در معرض عفونت و نارسایی ریه قرار می گیرد.
حریرچی با تاكید بر اینكه میزان انجام زایمان یك سیر معقولی دارد، اظهار داشت: اگر در تاریخ خاصی این میزان به روش سزارین افزایش یابد با بررسی آمار آن بیمارستان با متخلفین برخورد خواهد شد ضمن اینكه چاره اساسی این معضل افزایش زایمان طبیعی است.
وی تصریح كرد: با اجرای طرح تحول سلامت یكی از بسته های اصلی، مجانی كردن زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی است كه حدود دو هزار واحد ال دی آر، اتاق های تك نفره مجهز برای زایمان طبیعی بوجود آمده است كه با امكانات اختصاصی و حضور همراه قابل استفاده هستند.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، معاون كل وزارت بهداشت در انتها اظهار داشت: سالانه حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار زایمان طبیعی صورت می گیرد كه در مقایسه به آمار كل زایمان ها در كشور ۵۰ درصد است كه آمار مناسبی نیست و امیدواریم با امكانات بوجود آمده و در شان مادران آبستن و عرضه خدمات صددرصد مجانی در مراكز درمانی دولتی جهت انجام زایمان طبیعی، این میزان افزایش یابد و مادران با دستكاری های سلیقه ای تاریخ زایمان، سلامت نوزاد خویش را به خطر نیندازند.