گردش مالی ۶۵ هزار میلیارد تومانی محصولات آرایشی و بهداشتی در كشور

آنی غذا: مدیركل امور فراورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: گردش مالی فراوده های آرایشی و بهداشتی خانوارهای ایرانی ۴۷ هزار میلیارد، محصولات سلولزی ۸ هزار میلیارد و شوینده ها ۱۲ هزار میلیارد تومان است كه نشان داده است میزان گردش مالی حوزه آرایشی بهداشتی به بیشتر از ۶۵ هزار میلیارد تومان می رسد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر عبدالعظیم بهفر در همایش سراسری معاونین غذا و دارو كشور با اشاره به راه اندازی اداره كل آرایشی و بهداشتی در سازمان غذا و دارو سپس چندین سال، اظهار داشت: تشكیل این اداره كل یكی از ضروریات بود كه گردش مالی این حوزه بر اهمیت آن دلالت دارد.
وی با اشاره به مقاله علمی انتشار یافته در حوزه مصرف كازمتیك در ایران، اظهار نمود: برمبنای برآورد این مقاله علمی، حجم ماركت فرآورده های آرایشی بهداشتی در ایران ۴ میلیارد دلار است. همین طور در این مقاله میزان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی تا ۴.۵ درصد مخارج خانوار ذكر شده كه این میزان در ایتالیا ۳ درصد و در انگلیس و فرانسه ۱.۷ درصد است.

مدیر كل اداره فراورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به گردش مالی ۴۷ هزار میلیارد تومانی فرآورده های آرایشی با شامپو خانوار ایرانی، اظهار داشت: این میزان در حوزه محصولات سلولزی ۸ هزار میلیارد و شوینده (بدون شامپو) ها ۱۲ هزار میلیارد، است كه نشان داده است میزان گردش مالی حوزه آرایشی بهداشتی به ۶۵ هزار میلیارد می رسد.

وی با اشاره به گستردگی حوزه فراورده های آرایشی و بهداشتی در كشور، عنوان كرد: این در شرایطی است كه تا قبل از این به صورت مناسب به این مساله پرداخته نشده بود، چنانچه علاوه بر مباحث مالی، سوژه سلامت و اشتغال باز مطرح است.

بهفر با اشاره به تدوین سیاست های حوزه فرآورده های آرایشی و بهداشتی در سازمان غذا و دارو توضیح داد: تشكیل كارگروه های كارشناسی همسان سازی و مطابق سازی استانداردها با استانداردهای رایج اتحادیه اروپا در دستور كار قرار گرفت و ارتباط مستقیم با انجمن های اتحادیه اروپا در این حوزه به وجود آمد.

وی با تاكید بر ضرورت ایجاد تبدیل پرماركتینگ به پست ماركتینگ در حوزه فرآورده های آرایشی و بهداشتی عنوان كرد: پایلوت این طرح در قزوین انجام شده است كه امیدواریم در سال آینده در سایر استان ها باز اجرایی شود.

مدیركل اداره فراورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با تاكید بر اینكه قاچاق و تقلب یكی از مباحث جدی و مهم حوزه فرآورده های آرایشی و بهداشتی شمرده می شود، اظهار داشت: طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، رقم تولید این فرآورده ۷۲۲ میلیون دلار، مصرف آن ۲ میلیارد و ۷۱۷ هزار دلار و واردات ۳۹۰ میلیون دلار است كه بر این اساس مشخص می شود كه یك میلیارد و ۷۰۰ هزار دلار از این بازار زیر نظر رگولاتوری نیست كه می تواند قاچاق و یا تقلبی باشد كه البته با عنایت به افزایش نرخ ارز بحث قاچاق چندان مطرح نیست و بیشتر متوجه حوزه تقلب است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی تاكید كرد: باید برای كاهش تقلب به سمت تقویت تولید داخل و تحت نظارت حركت نماییم كه امیدواریم بتوانیم حجم واقعی توان تولید را محاسبه و اعلام نماییم.

بهفر درانتها با اشاره به اهمیت حوزه صادرات در حوزه لوازم آرایشی بهداشتی از برگزاری نمایشگاه ایران كازمتیكا در اسفند ماه آگاهی داد و اظهار داشت: این نمایشگاه برای جذب بازارهای كشورهای همسایه و حضور تولیدكنندگان داخلی فراورده های آرایشی و بهداشتی برگزار می شود.