گیلان كمترین رشد جمعیت و نرخ باروری را در كشور دارد

آنی غذا: مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به نرخ رشد جمعیت و باروری در كشور، اظهار داشت: در بین استان های كشور استان گیلان كمترین رشد جمعیت و نرخ باروری را دارد.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر سیدحامد بركاتی در كارگاه آموزشی، توجیهی مربیان آموزش های هنگام ازدواج برنامه همكاری مشترك در رشت، اضافه كرد: برخورداری زوجین در آستانه ازدواج و سپس آن از مهارت ها و توانمندی های بیشتر برای آغاز و ادامه زندگی مشترك برای افزایش رضایتمندی از زندگی زناشویی و نهایتا تحكیم بنیان خانواده، از دیگر اهداف این برنامه است.

بركاتی با اشاره به رشد باروری در كشور اظهار نمود: برمبنای سرشماری سال ۹۵، باروری كلی در كشور ۲.۱ در پنج ساله منتهی به سال ۹۵ بوده است. در بین استان های كشور استان گیلان كمترین رشد جمعیت و نرخ باروری را دارد. همین طور میزان ازدواج و فرزندآوری در گیلان كاهش داشته است.

وی با اشاره به این كه استان گیلان در زمینه سوء تغذیه كودكان مشكلی ندارد، اضافه كرد: افزایش وزن و چاقی در میان كودكان گیلانی و بحث سالمندی و افزایش بیماری های غیرواگیر در این استان دارای اهمیت است كه كنترل این موارد به تامین سلامت جمعیت استان كمك خواهدنمود.

بركاتی، یكی از اقدامات دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت را آموزش های حین ازدواج و سپس آن عنوان نمود و اضافه كرد: آموزش های حین ازدواج با همراهی و مساعدت شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای اجتماعی كشور و ستاد ملی زن و خانواده، با نظارت وزارت بهداشت صورت می گیرد.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی با بیان این مطلب كه تا كنون ۹۵ درصد زوجین موظف به گذراندن دوره های آموزشی حین ازدواج بودند تا بتوانند مراحل ثبت قانونی ازدواج را طی كنند، اظهار داشت: قوه قضایه، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان بهزیستی باز در برگزاری دوره های آموزشی با وزارت بهداشت مشاركت دارند.

مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، بازبینی در بسته آموزشی ویژه زوجین در آستانه ازدواج، توانمندسازی نیروی انسانی، برگزاری سه دوره آموزشی برای ارتقای توانمندی مربیان ارشد كشور، تهیه محتوای آموزشی برای مربیان منطقه ای، برگزاری سه كارگاه تربیت مربیان منطقه ای را از اقدامات انجام شده برشمرد و اضافه كرد: استقرار خدمات و مراقبت های سطح بندی شده، با اولویت ۵ سال اول سپس ازدواج، از دیگر برنامه های در دست اقدام وزارت بهداشت است.