محققان عنوان می كنند؛ تاثیر فیبر در حفظ سلامت مغز و حافظه سالمندان

آنی غذا: نتایج یك مطالعه جدید نشان داده است فیبر موجود در رژیم غذایی به حفظ سلامت مغز كمك می نماید.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، فیبر عملكردهای بسیاری در بدن ما انجام می دهد. فیبر موجود در رژیم غذایی به كاهش كلسترول بد خون كمك كرده، التهاب را تحت كنترل می گیرد، به كنترل وزن كمك می نماید، مانع از یبوست، آپاندیس و دیابت می گردد و ریسك بیماری های قلبی را می كاهد.
حال نتایج یك مطالعه جدید نشان داده است فیبر رژیمی می تواند از زوال حافظه و سایر عملكردهای مغزی كه با افزایش سن دچار نقصان می شوند پیشگیری كند.
«بوتیرات»، اسیدچرب دارای زنجیره كوتاه كه عموما با استفاده از تخمیر باكتریایی فیبر در روده تولید می شود، ضدالتهابی است و باعث بهبود حافظه در مدلهای حیوانی شده است.
در این مطالعه، محققان اثبات نموده اند كه بوتیرات می تواند باعث كاهش تاثیرات بد برخی سلول های پروتئینی در مغز شود كه عامل بروز التهاب هستند.
به گفته محققان، افزایش سن منجر به التهاب سیستماتیك مزمن می گردد كه می تواند التهاب نورونی مغز را تغییر دهد. برخی مواد مغذی با پیشگیری یا بازگرداندن این فرایند می توانند روند پیری مغز را به تاخیر اندازند.
در این مطالعه كه بر روی موش ها انجام شد مشخص شده است كه مكمل فیبر در پیری می تواند میزان بوتیرات را افزایش دهد و افزایش بوتیرات با استفاده از فیبر محلول افزودنی می تواند دیس بیوسی میكروبیوم های در رابطه با سن را تعدیل نماید.