سازمان جهانی بهداشت هشدار داد كافی نبودن اقدامات جهانی در جهت ریشه كنی سل

آنی غذا: سازمان جهانی بهداشت (WHO) با بیان اینكه تعداد مبتلایان و قربانیان بیماری سل در سال ۲۰۱۷ كاهش یافته اخطار داد با این وجود كشورها هنوز اقدامات كافی برای آخر دادن به مرگبارترین بیماری عفونی جهان تا سال ۲۰۳۰ انجام نداده اند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، گزارش سالانه سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸ در مقر مركزی سازمان ملل متحد نشان داده است در سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۶ میلیون نفر از مجموع ۱۰ میلیون نفر مبتلا به سل جان خویش را از دست داده اند كه دو سوم این موارد تنها در هشت كشور رخ داده است و هند، چین و اندونزی در رأس آنها قرار دارند.
این گزارش هم چنین نشان داده است تعداد موارد جدید سالانه مبتلا شدن به سل به صورت كلی ۲ درصد كاهش داشته است كه بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی این روند كاهشی در اروپا سالیانه پنج درصد و در آفریقا چهار درصد بوده است.
هم چنین مقاومت دارویی سل به یك معضل عمومی جهانی تبدیل گشته است. به صورتی كه در سال ۲۰۱۷ میلادی ۵۵۸ هزار نفر در جهان به علت مقاومت دارویی نسبت به ریفامپین، داروی رایج سل به این بیماری مبتلا شده اند.
سل یكی از مسری ترین بیماری هاست و سازمان ملل متحد در نظر دارد طی اقداماتی تا سال ۲۰۳۰ آن را به صورت جهانی ریشه كن كند. هم چنین این برنامه هدف كاهش ۹۰ درصدی تعداد مرگ و میرهای ناشی از سل و كاهش ۸۰ درصدی شیوع سل و موارد جدید مبتلایان را در هر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت دارد.
با این وجود وضعیت فعلی سل در جهان بسیار وخیم بوده و این قاتل عفونی پیشرو در جهان روزانه جان بیش از ۴۰۰۰ نفر را در جهان می گیرد. از همین رو مدیر برنامه جهانی سل در سازمان جهانی بهداشت ضمن اخطار نسبت به وضعیت اسفناك اقدامات كشورهای مختلف در زمینه ریشه كنی سل تصریح كرد: جهان برای رسیدن به هدف ریشه كنی سل تا سال ۲۰۳۰ به ساز و كارهای بهتر در گزارش موارد ابتلا، پوشش گسترده تر درمانی و سرمایه گذاری های بیشتر تحقیقاتی برای ساخت واكسن های جدیدتر نیاز دارد.
وی ادامه داد: افزایش منابع مالی و تعهدات سیاسی كشورها برای تسریع پیشرفت های اساسی در این زمینه ضروری می باشد.
به گزارش خبرگزاری شینهوا، این گزارش در حالی انتشار یافته كه مقرر است در ۲۶ سپتامبر، نخستین نشست سطح بالای مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد سل برگزار گردد و انتظار می رود یك اعلامیه سیاسی در مسائل مربوط به پوشش بهداشتی، درمان پیشگیرانه و بسیج مالی منتشر و توسط حدود ۱۰۰ كشوری كه در این نشست حضور دارند، مورد قبول واقع شود.