سرپرست اداره كل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو مطرح كرد جلوه نمایی دشمنان سلامتی در رسانه ها

به گزارش آنی غذا، سرپرست اداره کل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو بر ضرورت بازبینی در دستورالعمل های تبلیغات محصولات صدمه رسان به سلامت به قصد جدیت در اجرا تاکید نمود.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر عبدالعظیم بهفر، اظهار داشت: قوانین منع تبلیغات کالاهای صدمه رسان به سلامت به مانند “حروف والی” در زبان عربی هستند که گرچه نوشته می شوند اما خوانده نمی شوند. لذا، به رغم این که قانون منع تبلیغات کالاهای صدمه رسان در رسانه ملی مصوب است و هر ساله کالاهای صدمه رسان و غیرمجاز اعلام می شوند اما اجرای جدی این قانون در محاق قرار می گیرد و شوربختانه شاهد جلوه نمایی دشمنان سلامتی در رسانه ها هستیم.
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی ادامه داد: عدول از این قانون هم به روش های مختلف صورت می گیرد و ادعاهای غیر واقعی یا اغراق در معرفی محصول پاشنه آشیل خیلی از تبلیغات است، گاهی عنوان عوض می شود، گاهی با ایما و اشاره محصول را تبلیغ می کنند که البته در پشت این اقدامات یک ترس از قانون مشاهده می شود؛ اما با تساهل و مداراهای اخیر بعضی از شرکت ها و نشان های تجاری با چراغ سبز رسانه ملی در چشم قوانین زل می زنند و آشکارا و مستقیم مخاطب را به مصرف محصولات صدمه رسان به سلامت دعوت می کنند.
بهفر در همین ارتباط به برگزاری جلسات مشترک با مسئولان رسانه ملی اشاره نمود و اظهار داشت: در جلساتی که با مسؤلان رسانه ملی برگزار کرده ایم مهم ترین دلیل مدارا با تخلفات تبلیغات کالاهای صدمه رسان به سلامت را کم بودن بودجه و لزوم اکتساب منابع مالی برای بقا و استمرار فعالیت ها عنوان می کنند که صحت سنجی این مورد کار ارگان های بودجه ای است، اما آن چه اظهر من الشمس است این که “هدف نمی تواند توجیه گر وسیله باشد”؛ شیوع بیماری های مختلفی مثل سرطان حتما با مولفه غذاهای مضر مماس است و حتما تغذیه غیر سالم در بسط سبک زندگی اشتباه اثرگذار است.
وی ادامه داد: طبیعتاً یکی از مهم ترین ناظران در کنار ارگان های دیگر، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است و ما ملزم به برخورد سلبی و حتی قضایی با کسانی هستیم که با تخطی از قوانین سلامت، جامعه را تهدید می کنند؛ اما فرد فرد جامعه هم باید نسبت به سلامت خود حساس باشند و دست از مطالبه گری به انحا مختلف بر ندارد.
سرپرست اداره کل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، در واکنش به برخی ادعاهای نادرست در تبلیغات محصولات غذایی، تصریح کرد: در حوزه تبلیغات محصولات غذایی گاهی اوقات ادعاهای نادرست و خلاف واقع مطرح می شود که بعضی از آنها اصولا موضوعیت ندارد؛ مثلاً درج عنوان بدون کلسترول روی روغن های نباتی هم از این دسته تبلیغات محسوب می شود؛ چون که روغن های نباتی در اصل فاقد کلسترول بوده و تنها در روغن های حیوانی وجود دارد.
بهفر اظهار داشت: درج عنوان بدون افزودنی روی شیرهای استریل هم از این دست تبلیغات است؛ چونکه شیرهای استریل نیازی به افزودنی یا نگهدارنده ندارند، چون داخل آن میکروبی وجود ندارد.
وی ادامه داد: به هر حال خیلی از اسنک ها، روغن ها، انواع سُس، آب میوه ها و نوشیدنی هایی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، محصول یا شرکت و برند را تبلیغ می کنند غیر قانونی هستند و نباید در رسانه ملی یا هر رسانه دیگر تبلیغات داشته باشد.
بهفر اظهار داشت: یکی از مباحثی که در تبلیغات کالاهای صدمه رسان وجود دارد و برخی آنرا بعنوان یک چالش به حساب می آورند، کلی بودن دستورالعمل تبلیغات است که شاید بهتر باشد ارگان های در رابطه با این مورد دستورالعمل را با شاخصهای کمی قابل سنجش و اندازه گیری، بروزرسانی نموده و دستورالعمل جدید را با جدیت عملیاتی کنند.
او در آخر تصریح کرد: شورای سیاستگذاری سلامت صدا و سیما هم بعنوان فصل مشترکی در پیشبرد اهداف سلامت محور، می تواند در احیای اجرای قانون منع تبلیغات محصولات صدمه رسان به سلامت در رسانه ملی نقش ایفا کند و ما هم آمادگی داریم تمامی امکانات خود در جهت اشاعه فرهنگ سلامت را در اختیار نهاد مهم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کشور قرار دهیم.

منبع: