بیماری که با افسردگی مرتبط می باشد

به گزارش آنی غذا، خراسان رضوی افسردگی و بیماری های قلبی وعروقی از نظر ژنتیکی مرتبط هستند.
افسردگی و بیماری های قلبی وعروقی چالش های اصلی سلامت هستند که میلیونها نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار می دهند.
نتایج تحقیقات از دهه ۱۹۹۰ نشان داده است که یک پیوند دوطرفه وجود دارد؛ افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در معرض مبتلا شدن به بیماری های قلبی وعروقی هستند و افرادی که بیماری های قلبی وعروقی دارند اغلب افسردگی را تجربه می کنند. این رابطه متقابل نیاز حیاتی برای مداخله زودهنگام را برجسته می کند.
انجمن قلب آمریکا سفارش می کند که نوجوانان مبتلا به افسردگی را از نظر علایم قلبی عروقی تحت نظر داشته باشید و بر مدیریت پیشگیرانه این خطرات سلامتی مرتبط تاکید دارد.
در حالیکه عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و ورزش نکردن مدت هاست در رابطه بین افسردگی و بیماری های قلبی وعروقی دخیل بوده اند، نتایج تحقیقات اخیر ارتباط درونی تری را نشان داده است.
حالا دانشمندان کشف کرده اند که این بیماری ها مسیرهای ژنتیکی مشترکی دارند و مبنای ژنتیکی مشترک را آشکار می کنند که بر هر دو شرایط تاثیر می گذارد.
یافته های مهم فنلاند
دکتر بینشا اچ میشرا و گروه وی در دانشگاه تامپر فنلاند پیشرفت قابل توجهی در این حوزه داشته اند. آنان از راه تجزیه وتحلیل نمونه های خون و داده های بیان ژن، ماژول ژنی خاص در رابطه با افسردگی و سلامت قلبی وعروقی را شناسایی نمودند. این ماژول شامل ۲۵۶ ژن است که سطح بیان آنها با افزایش خطرات برای هر دو شرایط مرتبط می باشد.
دکتر میشرا اظهار نمود: شناسایی این ژن ها نه تنها نشانگرهای زیستی جدیدی را برای افسردگی و بیماری های قلبی وعروقی فراهم می آورد، بلکه دری را به روی توسعه درمان هایی باز می کند که می توانند هر دو بیماری را به صورت همزمان هدف قرار دهند.
محققان دریافتند که سه ژن برتر در این ماژول با چندین اختلال مغزی و سلامت ضعیف قلبی وعروقی مرتبط هستند و بر نقش عوامل ژنتیکی در بروز همزمان این شرایط تاکید دارند.
دکتر میشرا اظهار نمود که یافته ها نه تنها درک ما را از زمینه های بیولوژیکی این شرایط بالا می برد، بلکه به هموار کردن راه برای نگاههای یکپارچه برای درمان کمک می نماید.
این تحقیق نه تنها درک ما را گسترش می دهد، بلکه امیدی را برای راهبردهای پیشگیری و درمان مؤثرتر، با هدف قرار دادن دلایل ریشه ای و نه فقط علایم این مسائل بهداشتی فراگیر، عرضه می دهد.
نتایج این تحقیق در مجله Frontiers in Psychiatry انتشار یافته است.