وزیر بهداشت خبر داد غربالگری ۲۷ میلیون ایرانی در چالش ملی سلامت

آنی غذا: وزیر بهداشت از غربالگری بیش از ۲۷ میلیون نفر از جمعیت بالاتر از ۱۸ سال کشور در چالش ملی سلامت آگاهی داد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، بهرام عین اللهی در حاشیه افتتاح مجتمع آموزشی، بهداشتی و درمانی زنده یاد علیزاده گناباد با اشاره به توجه کمتر شهرنشینان به سلامت خود، اظهار داشت: وقتی بیماری هایی مانند سکته های قلبی و مغزی حادث می شود، درمان بیماریها اهمیت پیدا می کند؛ درحالی که با رعایت اصول ساده بهداشتی می توان از خیلی از بیماریها و عوارض آن، پیشگیری کرد.
وی با اعلان اینکه امروزه حدود سه چهارم مردم کشورمان شهرنشین هستند، اشاره کرد: با توسعه شهرنشینی، توجه افراد به سلامتشان کم شده و وزارت بهداشت برای سنجش سلامت مردم، پویش ملی سلامت را از ۲۰ آبان در سراسر کشور بصورت خوداظهاری و پذیرش مراجعات حضوری آغاز نموده که طی آن سلامت مردم خصوصاً در حوزه پرفشاری خون و دیابت، ارزیابی می شود. تا حالا ۲۷ میلیون نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال در کشور غربالگری شده اند.
عین اللهی افزود: اصل کلی و مهم در تامین سلامت، خودمراقبتی است. وضعیت تغذیه خصوصاً از حیث مصرف غذاهای فرنگی مانند فست فودها با چربی و نمک بالا و همین طور تحرک بدنی، مناسب نمی باشد که با انجام طرح هایی مانند پویش ملی سلامت و برنامه ملی سلامت خانواده می توان از عوارض این عوامل زمینه ساز بیماریهای مختلف، پیشگیری کرد.
وزیر بهداشت همین طور با اشاره به نتایج پویش ملی سلامت تصریح کرد: در این پویش تا کنون ۵۳۸ هزار نفر با احتمال فشارخون بالا، ۳۲۳ هزار نفر با احتمال دیابت جدید، پنج میلیون و ۸۲۵ هزار نفر در فاز پیش فشارخون بالا و یک میلیون و ۹۵۳ هزار نفر در فاز پیش دیابت شناسایی شده اند.
عین اللهی از مهم ترین اهداف اجرای پویش ملی سلامت را ایجاد توجه و حساسیت در میان عموم مردم نسبت به سلامتشان دانست و اضافه کرد: مراکز بهداشتی سراسر کشور برای سنجش فشارخون و دیابت آمادگی کامل دارند و در صورتیکه فردی احتمال مبتلاشدن به این بیماریها را داشته باشد به مراکز درمانی معرفی می شود تا از خدمات آن مراکز، استفاده نماید.
وی با اشاره به اینکه با همکاری ارکان مختلف دولت مردمی در طول دو سال گذشته، دو هزار مرکز بهداشتی در سراسر کشور تکمیل و به راه افتاده است، از تکمیل دو هزار مرکز بهداشتی دیگر تا حداکثر پایان سال آینده به عنوان گامی در راستای تقویت شبکه بهداشت کشور یاد کرد.
نرخ رشد جمعیت از چالش های اصلی کشور است وزیر بهداشت، نرخ رشد جمعیت را از چالش های اصلی کشور دانست و اضافه کرد: تهدید کاهش نرخ رشد جمعیت، از بزرگترین تهدیدهاست. اگر کشوری، جمعیت جوان نداشته باشد، در عرصه تولید و خدمات گرفتار چالش می شود و یکی از ماموریت های ما در مراکز بهداشتی و درمانی، تحقق سیاست های جمعیتی است.
برمبنای وبدا، عین اللهی با اشاره به اجرای برنامه ملی سلامت خانواده از شروع دولت مردمی اظهار داشت: سلامت خانواده، تضمین سلامت جامعه است. این برنامه ابتدا در ۵۹ شهر و در فازهای بعدی در ۹۳ و هم اکنون در ۱۸۰ شهر کشور و ۱۰ استان بصورت کامل، درحال اجراست و امیدواریم تا پایان دولت شاهد اجرائی شدن آن در کل کشور باشیم.
وی با اشاره به اینکه برای هر ایرانی با کد ملی، پرونده سلامت ایجاد می شود، اظهار داشت: این پرونده مختص بیماری و درمان نیست؛ بلکه با بهره گیری از آن عوامل مخاطره ساز سلامت مانند بیماریهای ژنتیکی بررسی و از بیماریهای غیر واگیر پیشگیری می شود. همین طور اگر فرد بیماری شناسایی شد به پزشک خانواده و در صورت نیاز به پزشک متخصص و حتی برای بستری در بیمارستان، ارجاع می شود. در عین حال اگر فردی از مسیر ارجاع در مراکز درمانی بستری شود تا ۹۵ درصد هزینه های درمان او توسط دولت پرداخت می شود.
بگفته وزیر بهدلشت، برنامه ملی سلامت خانواده در راستای تقویت بهداشت و پیشگیری محوری درحال اجراست که نشست بین المللی اجرای این برنامه نیز در اسفندماه برگزار و در آن کشورهای مختلف از تجارب ایران، بهره مند می شوند.

منبع: