رئیس اورژانس كشور خبرداد وقوع سالانه ۲۵۰ مخاطره طبیعی در کشور

به گزارش آنی غذا، رییس اورژانس کشور و رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت با تأکید بر آمادگی همیشگی در مقابل حوادث و بلایا، اظهار داشت: باید خودمان را برای حوادث و اتفاقاتی غیر منتظره آماده نگه داریم، چونکه تهدیدات جدید رویکرد های نوین می طلبد.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، جعفر میعادفر در همایش پدافند غیرعامل در نظام سلامت، اظهارکرد: بدیهی است حیاتی ترین منبع یک کشور منابع انسانی آنست و حفظ سلامت جسم و روح انسان های یک جامعه از مهم ترین راهبردهای هر کشوری است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی اصلی سلامت کشور، وظیفه تدوین سیاست ها، راهکار ها و دستورالعمل ها را برای پیشگیری، آمادگی و پاسخ به مشکلات سلامتی دارد.

وی افزود: درخصوص بلایا و مشکلات سلامتی ناشی از آن، بالاترین متولی در کشور جمهوری اسلامی ایران، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است و ساختارهای مختلفی در این وزارتخانه برای پاسخ، آمادگی و جبران لطمه های ناشی از بحران ها و بلایا را داراست.

میعادفر به موقعیت ایران و تهدیدات سیستم سلامت اشاره و اشاره کرد: بنابر گزارش جهانی کاهش خطر بلایا منتشره توسط ISDR، جمهوری اسلامی ایران در کلاس (سطح) خطر ۸ از ۱۰ قرار دارد، در دنیا ۴۰ نوع بلای طبیعی شناخته شده است و در ایران ۳۲ نوع آن به وقوع می پیوندد و ایران جزو ده کشور بلاخیز جهان بوده و رتبه چهارم در قاره آسیا را دارد. میزان لطمه پذیری مردم ایران در مقابل بلایا ۸۰ درصد است.

رئیس کمیته پدافند غیر عامل وزارت بهداشت موقعیت جغرافیایی، خصوصیات توپوگرافیک ایران، لطمه پذیری بالای سازه ای و غیرسازه ای جامعه را از علل مخاطرات طبیعی دانست که منجر به مرگ و صدمات بی شمار و سایر نتایج سوء سلامتی می شود.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، وی با اشاره به اینکه در کشور، در هر سال به طور متوسط۲۵۰ مخاطره طبیعی روی می دهد، افزود: در پی این مخاطرات ۳۰۰۰ نفر کشته و ۹۰۰۰ نفر گرفتار مصدومیت فیزیکی می شوند و ۱.۵ میلیون نفر نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.

رئیس اورژانس کشور با اشاره به اینکه توسعه سریع شهرنشینی سبب شده تا بسیاری از ساکنین روستاها در حاشیه شهرهای بزرگ ساکن شوند که از مقاومت و آمادگی لازم برای بلایا برخوردار نیستند، اشاره کرد: در توسعه شهرهای کشور مبانی کاهش خطر بلایا بدرستی رعایت نمی شوند و آمادگی خانوارهای ایرانی در مقابل بلایا، کم است و لطمه ناشی از مخاطرات طبیعی بر مراکز بهداشتی درمانی، به ویژه مخاطرات آب و هوایی، رو به افزایش است.

میعافر، استمرار خدمات بهداشتی درمانی به طور مناسب با حفظ مراکز و مجموعه های حیاتی، حساس و مهم و تامین سلامت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز در وضعیت حوادث متعارف و غیر متعارف با عنایت به حساسیت های جامعه را اهداف و مقاصد پدافند غیرعامل در سیستم سلامت کشور برشمرده و گفت: سامان ‎دهی و تقویت ساختار پدافند غیرعامل در ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه ‎های علوم پزشکی کشور با مساعدت وزیر بهداشت، ایجاد سامانه‎ های هوشمند رصد و پایش تهدیدات کلاسیک و نوین و تقویت آمادگی و افزایش ظرفیت سیستم سلامت در مدیریت تهدیدات CBRNE از هداف کلان پیش‎رو در پدافند غیر عامل هستند.