رئیس سازمان اورژانس اعلام كرد فعالیت ۳۰۰۰ آمبولانس بالای ۱۵ سال عمر مفید در اورژانس کشور

به گزارش آنی غذا، همدان رئیس سازمان اورژانس کشور اظهار داشت: هم اکنون فرسودگی ناوگان آمبولانس اورژانس کشور یکی از اشکالات اورژانس بوده و در این رابطه ۳۰۰۰ دستگاه آمبولانس بالای ۱۵ سال عمر مفید دارند که هزینه کردن برای آنها اتلاف منابع است.
دکتر جعفر میعادی فر، شامگاه سه شنبه ۷ شهریور با حضور در اسدآباد به منظور افتتاح پنج پروژه حوزه دانشکده علوم پزشکی در نشست با مسؤلان شهرستان، اظهار نمود: هم اکنون در سطح کشور ۳۲۰۰ پایگاه امداد شهری و جاده ای برای عرضه خدمات به مردم در اقصی نقاط کشور درحال فعالیت هستند.
وی با اشاره به اینکه طی پنج سال قبل هیچ آمبولانسی وارد ناوگان سازمان اورژانس کشور نشده و آمبولانس های این سازمان حدودا کارآیی خویش را از دست داده اند، اضافه کرد: خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ با تلاش دولت و مجلس اعتبار خوبی برای تأمین آمبولانس گذاشته شده و در برنامه هفتم توسعه هم اعتبار خوبی را کمیسیون تلفیق مصوب کرده که امیدواریم در صحن مجلس هم اتفاق بیفتد و روند تأمین اعتبار آمبولانس و تجهیزات پزشکی به روز برای سازمان وجود داشته باشد.
ایشان در ادامه از اختصاص ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید آمبولانس امسال اطلاع داد و خاطرنشان کرد: هم اکنون ۵۰۰ دستگاه آمبولانس جدید برای مناقصه گذاشته و برنده شده و هفته گذشته ثبت سفارش صورت گرفته که با حل شدن مشکل ارزی آن این آمبولانس ها تحویل داده خواهند شد.
میعادی فر افزود: در برنامه سال جاری ۱۵۰۰ دستگاه آمبولانس پیشبینی کردیم که بخشی از این آمبولانس ها برای بیمارستان ها و بخش بیشتر برای فوریت های پزشکی سطح کشور با عنایت به تراکنش آنها توزیع شود.
او همینطور تصریح کرد: در استخدام مهرماه سالجاری ۳۵۰۰ نفر وارد مجموعه سازمان اورژانس در سرتاسر کشور خواهند شد که یکی از کارهای مهم به حساب می آید.
وی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش درحال گرفتن دانشجو در ۹۰ محل رشته فوریت های پزشکی در مقاطع کاردانی و کارشناسی هستیم، اضافه کرد: در یکی دو سال قبل دانشگاه تیپ یک هم دانشجوی رشته فوریت های پزشکی می گیرد که این امر باعث آن خواهد بود افراد تیزهوش گوناگونی وارد مجموعه سازمان اورژانس کشور شوند.
میعادی فر افزود: اعتقاد ما اینست که دانشجویان فوریت های پزشکی بومی باشند و از جای دیگر نیازهای استان و شهرستان تأمین نشود و با جدیت پیگیر این امر مهم هستیم.
وی در ارتباط با ساختمان مرکزی اورژانس شهرستان اسدآباد هم اظهار داشت: ساختمان مرکزی اورژانس شهرستان اسدآباد را پیگیر هستیم و در این رابطه مشارکت خیرین هم لازم است ضمن این که پایگاه های امداد جاده ای شهری و روستایی سطح شهرستان را هم کمک خواهیم کرد.
وی با تاکید بر این که در سازمان اورژانس کشور تلاش می نماییم برای رسیدن بر سر بالین بیمار مدیریت زمان را در زمینه عرضه خدمات برای کاهش صدمه پذیری داشته باشیم، تصریح کرد: دانشکده علوم پزشکی شهرستان هم اکنون تنها در مقطع کاردانی دارای رشته فوریت های پزشکی برای دانشجویان خود بوده که برای رشته کارشناسی فوریت های پزشکی این دانشکده انتظار است دانشکده علوم پزشکی شهرستان تلاش پیگیری لازم را داشته باشد ضمن این که ما هم در دریافت مجوز رشته کارشناسی فوریت های پزشکی این دانشکده کمک خواهیم کرد.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس هم اظهار نمود: پیش از این قول یک دستگاه اتوبوس آمبولانس را این سازمان به شهرستان داده بود که اختصاص این اتوبوس آمبولانس به شهرستان را از رئیس سازمان اورژانس خواستاریم.
کیومرث سرمدی واله اضافه کرد: با عنایت به قرار گرفتن شهرستان اسدآباد در محور بزرگراه کربلا سختی ها و مشکلات بسیاری در این راه وجود دارد که در این رابطه تقویت پایگاه های امداد جاده ای و شهری سطح شهرستان لزوم دوچندان خواهد داشت.
فرماندار اسدآباد هم با اشاره به اینکه ۷۰ درصد زائرین عتبات عالیات در روزهای اربعین از محور اسدآباد تردد دارند، تصریح کرد: گردنه اسدآباد بعنوان یکی از حادثه خیزترین محورهای سطح کشور بوده که با اجرای پروژه نصب نیوجرسی در این گردنه خوشبختانه آمار تصادفات رخ به رخ و تصادفات بزرگ و منجر به مرگ در این محور حذف شده و به صفر رسیده و همین مساله گردنه اسدآباد را از فهرست ۱۰جاده مرگ بار کشور خارج کرده است.

حسین علی شرکایی خاطرنشان کرد: در همین رابطه می طلبد فوریت های پزشکی شهرستان اسدآباد به نسبت سایر شهرستان ها و محورها تقویت بیشتری شود.
رئیس دانشکده علوم پزشکی اسدآباد هم با اشاره به اینکه در این شهرستان هفت پایگاه امداد فوریت های پزشکی شامل پنج پایگاه امداد جاده ای و دو پایگاه امداد شهری در مجموع با حدود ۵۰ نیرو و سه کد پشتیبان دارای فعالیت هستند، اظهار داشت: دانشکده علوم پزشکی اسدآباد از سال ۹۶ انتزاع یافته و هم اکنون در این دانشکده دانشجویان در سه رشته تحصیلی همچون رشته کاردانی فوریت های پزشکی درحال تحصیل هستند که دریافت مجوز کارشناسی فوریت های پزشکی برای این دانشکده را هم پیگیریم.
نبود جراح مغز و اعصاب در اسدآباد
دکتر الهه عزتی با اشاره به اینکه هم اکنون نبود جراح مغز و اعصاب یکی از نیازهای مهم این شهرستان به حساب می آید، اظهار نمود: متأسفانه به دلیل نبود پزشک متخصص جراح مغز و اعصاب به ناچار بیماران این حوزه را به مرکز استان اعزام می نماییم.
وی خاطرنشان کرد: روزانه ۱.۵ تا دو اعزام بیمار از بیمارستان شهرستان به مرکز استان صورت می گیرد که اکثرا بیماران نوروسرجری بوده و نبود جراح مغز اعصاب باعث انتقال این بیماران به مرکز استان می شود.
وی ضمن اشاره به این که جذب پزشک متخصص جراح مغز و اعصاب در شهرستان توسط دانشکده علوم پزشکی نیازمند امکانات و تجهیزات کامل پزشکی جراحی مغز و اعصاب است، اظهار داشت: با تأمین اعتبارات لازم برای فراهم کردن تجهیزات کامل پزشکی جراحی مغز و اعصاب میتوان نسبت به جذب پزشک در این رابطه اقدام نمود.
عزتی با اشاره به اینکه خوشبختانه زمان حضور بر بالین بیمار امسال به نسبت سال قبل توسط فوریت های پزشکی شهرستان کاهش داشته است، افزود: هم اکنون زمان حضور همکاران فوریت های پزشکی شهرستان بر بالین بیمار در این شهرستان هفت دقیقه و ۳۰ ثانیه است.
وی افزود: سالانه ۱۸۰ هزار نفر ورودی اورژانس شهرستان اسدآباد بوده که از این تعداد ورودی ۲۰ درصد بیماران بستری می شوند.
وی فرسودگی ناوگان آمبولانس دانشکده علوم پزشکی این شهرستان را یکی از اشکالات این دانشکده دانست و اظهار داشت: هم اکنون ۱۰ دستگاه آمبولانس در سطح پایگاه های فوریت پزشکی امداد جاده ای و شهری این شهرستان فعالیت دارند ضمن این که دو دستگاه آمبولانس هم در ارتباط با بیمارستان شهرستان است.

منبع: