۳ تا ۵ روز اول تولد فرصت طلایی برای پیش گیری از عقب ماندگی ذهنی

آنی غذا: رئیس گروه بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سه تا پنج روز اول بعد از تولد را فرصتی طلایی برای شناسایی بیماریهای متابولیک و پیش گیری از بروز کم توانی (عقب ماندگی) ذهنی ناشی از این بیماریها در نوزادان برشمرد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر فاطمه نوائیان با اشاره به نامگذاری ۲۱ جولای مصادف با ۳۰ تیرماه به عنوان روز جهانی کم توانی یا عقب ماندگی ذهنی بر اهمیت پیشگیری و ضرورت انجام آزمایشات تشخیصی نوزادان در سه روز اول بعد از تولد اصرار کرد.
وی ادامه داد: انجام آزمایشات تشخیصی بیماریهای متابولیک ارثی در ایام مذکور موجب محافظت نوزاد در مقابل بروز خیلی از بیماریهای ذهنی و جسمی می شود.
بگفته وی این کار فقط با گرفتن چند قطره خون از کف پای نوزاد توسط مراقبان سلامت و با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت به انجام می رسد.
نوائیان کم کاری مادرزادی تیروئید را یکی از بیماری هایی عنوان نمود که در صورت عدم تشخیص بموقع موجب ایجاد عوارض جبران ناپذیری بر رشد و تکامل مغز و اعصاب مرکزی و رشد طولی و قد نوزاد می شود.
وی از دیگر بیماری هایی که موجب ایجاد معلولیت های جسمی و ذهنی در کودکان می شود به «فنیل کتونوری» اشاره نمود و اظهار داشت: عقب ماندگی ذهنی در بیماری فنیل کتونوری شدید می باشد و منجر به بیش فعالی همراه با حرکات بی هدف در کودک می شود.
نوائیان با اعلان اینکه بیماری فنیل کتونوری در بدو تولد هیچ نوع نشانه آشکاری ندارد، اضافه کرد: نوزاد مبتلا به این بیماری در دو تا سه ماه اول زندگی، ظاهری کاملا سالم دارد ولی به تدریج علائم بیماری در وی نمایان و با گذشت زمان کودک گرفتار عقب ماندگی ذهنی می شود.
بگفته وی کودک مبتلا به فنیل کتونوری اغلب ناآرام و پر جنب و جوش می شود و تعادل عصبی خوبی ندارد. قدرت تکلم در این کودکان ضعیف و در راه رفتن گرفتار مشکل می شود.
وی ادامه داد: متاسفانه اغلب نوزادان مبتلا به بیماری فنیل کتونوری در گذشته به سبب کشف دیرهنگام بیماری، به درجات مختلف عقب ماندگی ذهنی مبتلا می شدند اما امروزه تشخیص و درمان بموقع این بیماری می تواند از عقب ماندگی و معلولیت کودکان پیشگیری کند.
نواییان اشاره کرد: درصورت تشخیص سریع خیلی از بیماریهای متابولیک قابل کنترل و درمان هستند و از بروز علائم شدید و خطرناک آنها می توان جلوگیری کرد.
وی با اشاره به تاریخچه بررسی نوزادان اشاره کرد: از سال ۱۳۸۴ ارزیابی بیماری کم کاری تیروئید در نظام بهداشتی کشور شروع شده است.
بگفته وی در سال ۱۳۸۶ دو بیماری فنیل کتونوری و فاویسم و در سال ۹۷ نیز ۵۳ بیماری متابولیک ارثی به این غربالگری اضافه گردید.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نوائیان این برنامه را یکی از شاخص ترین فعالیت ها و دستاوردهای بهداشتی در سالهای اخیر برشمرد که با بررسی های سریع احتمال بروز اختلالات و بیماریهای ذهنی و جسمی را در نوزادان می کاهد.

منبع: