شکر تیغال مرحمی بر التهابات ریوی

به گزارش آنی غذا، لرستان یک متخصص طب سنتی اظهار داشت: شکر تیغال برای درمان و یا تخفیف بیماری های ریوی بعنوان خلط آور، برطرف کننده سرفه، تحریک دستگاه تنفسی تحتانی، ملین سینه، رفع خشونت سینه، صاف کردن صدا و رفع خشکی گلو، درمان تنگی نفس و آسم استفاده می شود.
یدالله مرادی در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: گیاه شکر تیغال که در ساقه بوته ای به نام کنوره توسط حشره ای از راسته قاب بالان به نام خزوکک برای نگهداری تخم ها و نوزاد خود پیله ای می تند به اندازه یک فندق که سفید رنگ است.
وی افزود: جنس پیله این حشره که از ترشحات گیاه کنوره تولید شده شکر تیغال نام دارد که در زبان محلی به آن شکرکه گفته می شود.
مرادی اشاره کرد: این پیله سفید رنگ و به اندازه یک فندق بوده و در درمان خیلی از بیماریها استفاده می شود که در فارسی به آن شکر تیغال گفته می شود.
این متخصص طب سنتی اضافه کرد: شکر تیغال برای درمان و یا تخفیف بیماریهای ریوی بعنوان خلط آور، برطرف کننده سرفه، تحریک دستگاه تنفسی تحتانی، ملین سینه، رفع خشونت سینه، صاف کردن صدا و رفع خشکی گلو، درمان تنگی نفس و آسم استفاده می شود.
وی اشاره کرد: درمان های دیگری از قبیل افسردگی، یبوست و چاقی، تب بری، متعادل کننده دستگاه گوارش، تسکین سوزش سردل هم برای این گیاه ذکر شده است.
مرادی با اشاره به این که شکرتیغال برای معده و دردهای احشایی مؤثر است، بیان کرد: خاصیت نوتروپیک داشته و اثر مثبتی بر حافظه و قدرت یادگیری دارد، به واسطه اثرات آنتی اکسیدانتی تری هالوز، این گیاه می تواند بعنوان یک ضد سرطان کاربرد داشته باشد.
این متخصص طب سنتی اشاره کرد: شکر تیغال در طب سنتی بعنوان طعم دهنده به کار می رفته و در پزشکی قدیم بعنوان ملین و متعادل کننده دستگاه گوارش از آن استفاده می کردند.
وی افزود: شکرتیغال گیاهی است چندساله با ساقه ای راست به ارتفاع متوسط ۵۰ سانتی متر، برگ ها نسبتاً پهن با کناره های خاردار هستند که به صورت متناوب بر روی ساقه قرار می گیرند و گل ها به صورت کاپیتول کروی نسبتاً بزرگ و اکثراً در رأس ساقه و شاخه های جانبی قرار دارند.
مرادی بیان کرد: این گیاه حاوی سلولز، نشاسته و قندی به نام «ترهالوز» است و در آن یک ماده ضد حساسیت وجود دارد که برای درمان مبتلایان به تنگی نفس مفید می باشد.
این متخصص طب سنتی اضافه کرد: شکر تیغال در طب سنتی بعنوان طعم دهنده کاربرد داشته و در کتاب های قدیمی طب سنتی از آن بعنوان ملین و متعادل کننده ی دستگاه گوارش نام برده اند.
وی اشاره کرد: گیاه شکر تیغال سرشار از مواد آنتی اکسیدان است و بعنوان یک ماده ضد سرطان طبیعی شناخته می شود.
مرادی افزود: استفاده از شکر تیغال برای سلامت دستگاه گوارش مفید بوده و خاصیت ملین دارد و به درمان یبوست کمک می نماید.
این متخصص طب سنتی افزود: این گیاه به سبب خاصیت خلط آوری برای درمان سرفه، سیاه سرفه و سرماخوردگی مفید می باشد و شدت اخلاط و سوزش مری را تسکین می دهد.
وی اظهار داشت: تحقیقات نشان داده استفاده از عصاره گیاه شکر تیغال از راه حداقل یک یا چند مکانیسم می تواند ترشح اسید معده را منظم و هم خاصیت ضد زخم داشته باشد و استفاده از آن برای درمان زخم معده مفید می باشد.
مرادی بیان کرد: گیاه شکر تیغال اثر مثبتی بر تقویت حافظه و قدرت یادگیری دارد و برای رفع افسردگی مفید می باشد.
این متخصص طب سنتی اضافه کرد: در طب سنتی از ترکیب گیاه شکر تیغال با ژلاتین در آب جوش، برای درمان سرفه ای که بر اثر غلبه خون و صفرا است، استفاده می شود.
وی افزود: این ترکیب، خشونت شش ها را برطرف کرده و صدا را باز می کند، ترکیب این گیاه با شکر و ترنجبین می تواند التهابات گرفتگی صدای کودکانی را که زیاد گریه می کنند، بهبود ببخشد، همینطور مصرف این گیاه برای تقویت صدا و حنجره بسیار مفید می باشد و استفاده از آن، برای رفع خشکی و سوزش گلو مؤثر است.
مرادی تاکید کرد: از دیگر خواص گیاه شکر تیغال، کمک به تقویت عضلات است و مصرف آن انعطاف پذیری ستون مهره ها را بیشتر می کند.
این متخصص طب سنتی اشاره کرد: در طب سنتی از خواص شکر تیغال، برای درمان فشار خون بالا، تصلب شرایین و سکته قلبی استفاده می شود، همینطور برای پایین آوردن تب و درمان تکرر ادرار مفید می باشد.
وی ادامه داد: از دیگر خواص این گیاه میتوان به تسکین سوزش مری، درمان چاقی و افسردگی، رفع خشکی گلو و معده، درمان یبوست، تقویت دستگاه گوارش، تقویت صدا و حنجره، رفع خشونت شش ها، درمان سرفه، سیاه سرفه و سرماخوردگی اشاره نمود.
مرادی تاکید کرد: مصرف شکر تیغال در افرادی که مبتلا به فشارخون هستند باید با احتیاط باشد، زیاده روی در مصرف آن حالت تهوع به وجود می آورد.

منبع: