چهره هایی که مرگ پردازش احساسی مغز را رقم می زنند

به گزارش آنی غذا، خراسان رضوی تزریق بوتاکس به پیشانی توانایی مغز در تشخیص و پردازش عبارات احساسی دیگران را مختل می کند.
به نقل از هلث، نتایج تحقیقات اخیر در مورد «فرضیه بازخورد صورت» با استفاده از تزریق بوتاکس به پیشانی نشان داده است که تزریق می تواند نحوه تفسیر و پردازش احساسات دیگران توسط مغز را تغییر دهد. این مورد امکان دارد به این مفهوم باشد که توانایی افراد در درک بیان احساسات به علت اختلال در بازخورد عصبی عضلانی موقتاً مختل شده است.
فرضیه بازخورد صورت بیان می کند که وقتی یک حالت عصبانی یا خوشحال را در چهره شخص دیگری می بینیم، ماهیچه های صورت خویش را خم یا منقبض می نماییم تا حالت را شبیه سازی کنیم؛ این مورد یک فرایند ناخودآگاه است. از آنجاییکه ماهیچه های صورت ما لبخند یا اخم دیگران را تقلید می کنند، سیگنال هایی به مغز ما ارسال می شود تا به ما در تفسیر آنها کمک نماید. تصور می شود که این نه تنها به توانایی ما در شناسایی حالات عاطفی دیگران کمک می نماید بلکه خودمان هم آنها را تجربه می نماییم.
تعدادی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، ایروین، مطالعه ای را منتشر نمودند که فرضیه بازخورد را با استفاده از تزریق بوتاکس بر روی گروهی متشکل از ۱۰ شرکت کننده زن، هر کدام بین ۳۳ تا ۴۰ سال، بررسی کرد. آنان تزریقی در زنان انجام دادند تا فلج موقت را در گلابلار ایجاد کنند سپس فعالیت مغز آنها را در حالیکه تصاویر چهره های احساسی را مشاهده می کردند اندازه گیری کردند.
در طول جلسات اسکن تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) یکی پیش از تزریق و یکی دو هفته پس از عمل به شرکت کنندگان تصاویری از چهره های شاد و غمگین به همراه حالت های خنثی نشان داده شد.

محققان دریافتند که فعالیت در آمیگدال، مرکز مغز ما که مسئول پردازش احساسات است، با دیدن چهره های شاد و عصبانی بعد از تزریق بوتاکس، نشانه هایی از تغییر را نشان داده است. آنان همینطور تغییراتی را در شکنج دوکی شکل مشاهده نمودند، بخشی از قشر گیجگاهی تحتانی که به تشخیص اشیا و چهره کمک می نماید. این مورد زمانی که شرکت کنندگان عبارات شادی را دیدند مشاهده شد.
نتایج نشان داده است که پیشگیری از اخم کردن از راه تزریق بوتاکس مانع نحوه پردازش چهره های احساسی توسط مغز می شود. بوتاکس حرکت عضلات را فلج خواهد نمود که به نظر می آید تنظیم فعالیت بین صورت، آمیگدال و شکنج دوکی شکل را مختل می کند.
مطالعات دیگری در مورد تاثیر بوتاکس بر پردازش احساسات انجام شده است. مطالعه ای در سال ۲۰۱۱ نشان داد افرادی که تزریق بوتاکس در پیشانی و ناحیه اطراف چشم ها را که در آن خطوط پا کلاغی شکل می گیرد، در مقایسه با دیگرانی که فقط تحت عمل هایی قرار گرفتند که بر بازخورد تأثیری نداشت، مبتلا به اختلال قابل توجهی در درک احساسات شدند.
مطالعه دیگری نشان داد که افراد برای خواندن جملاتی که حاوی زبان احساسی هستند، زمان بیشتری طول می کشد.
با این وجود تحقیقات دیگر نشان داده است که ناتوانی در اخم کردن می تواند به بیماران مبتلا به افسردگی هم کمک نماید. باآنکه مکانیسم درمانی زیربنایی به جهت اینکه چرا این درمان به کاهش علایم افسردگی کمک می نماید هنوز معلوم نیست، به نظر می آید که یک وسیله بالقوه ایمن و موثر برای مدیریت افسردگی باشد. البته پیش از نتیجه گیری به تحقیقات بیشتری نیاز است.
نتایج این مطالعه در Scientific Reports انتشار یافته است.

منبع: