مکمل ها و ویتامین ها جایگزین مواد غذایی نیستند

به گزارش آنی غذا، عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ضمن اخطار درمورد مصرف خودسرانه مکمل ها اظهار داشت: مکمل ها همانطور که از اسم آنها مشخص است تکمیل کننده هستند و نباید جایگزین دریافت مواد غذایی شوند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر غزاله اسلامیان، اظهار نمود: افرادی که گرفتار بیماری، کمبود ماده مغذی یا آلرژی غذایی نیستند و از یک رژیم غذایی سالم پیروی می کنند، نیازی به دریافت مکمل های مولتی ویتامین مینرال ندارند.
به نقل از ایشان، در بعضی افراد طبق نظر پزشک امکان دارد احتیاج به تجویز مکمل یک یا چند ماده مغذی خاص و یا حتی مولتی ویتامین مینرال باشد.
وی دوران نوزادی، کودکی و بارداری، مبتلا شدن به بیماری های مزمن (دیابت، نارسایی کلیوی و…)، مبتلا شدن به آلرژی های غذایی، مبتلا شدن به سوء تغذیه، برخی افراد گیاهخوار، برخی ورزشکاران، افراد بستری در قسمت مراقبت های ویژه را همچون مواردی عنوان نمود که با تجویز پزشک امکان دارد مصرف مکمل ها در آنها لزوم داشته باشد.
اسلامیان قطره حاوی ویتامین های A و D را نخستین مکملی دانست که برپایه دستورالعمل کشوری برای نوزادان بعد از تولد تجویز می شود و خاطرنشان کرد که قطره آهن هم با شروع تغذیه تکمیلی برای کودکان شروع می شود.
او مکمل ویتامین D را تنها مکملی عنوان نمود که برای اغلب افراد جامعه (پس از انجام آزمایش و سنجش سطح سرمی آن) تجویز می شود چونکه منابع غذایی این ویتامین بسیار محدود است.
به نقل از ایشان، میزان و مدت زمان مصرف این ویتامین برپایه غلظت سرمی آن و سن فرد (کودک یا بزرگسال) توسط پزشک تعیین می شود.
اسلامیان در ادامه مصرف مکمل اسید فولیک در زنان آبستن برای پیشگیری از بروز ناهنجاری های لوله عصبی در جنین را ضروری برشمرد و اظهار داشت: زنان حداقل یک ماه پیش از مبادرت به حاملگی باید روزانه مکمل اسید فولیک با تجویز متخصص شروع کنند.
وی ضمن اشاره به اینکه اسید فولیک کافی از راه رژیم غذایی قابل تأمین است، خاطرنشان کرد: با عنایت به اینکه اغلب خانم ها رژیم غذایی سرشار از اسید فولیک ندارند، مصرف اسید فولیک برای آنان قبل و حین حاملگی ضروریست.
اسلامیان ضمن اخطار درمورد مصرف خودسرانه مکمل ها، خاطرنشان کرد: مصرف خودسرانه مکمل ها به هیچ عنوان سفارش نمی شود چونکه امکان دارد منجر به ایجاد تداخل با برخی داروها و یا بروز عوارض در افراد شود. مثلاً مصرف دوزهای بالای مکمل ویتامین C امکان دارد منجر به ایجاد سنگ کلیه شود یا مصرف بیش از اندازه ویتامین های محلول در چربی امکان دارد منجر به مسمومیت در فرد شود.
او ضمن اشاره به تعیین حد مجاز دریافت برای مصرف اغلب مواد مغذی خاطرنشان کرد که دریافت مقادیر بالای آنها می تواند منجر به مسمومیت فرد شود.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی در خاتمه، تصریح کرد: برخی مطالعات نشان داده است مصرف طولانی مدت مولتی ویتامین مینرال ها می تواند خطر مبتلا شدن به برخی سرطان ها را افزایش دهد.

منبع: