کم تحرکی چقدر برای جهان هزینه دارد؟

آنی غذا: خراسان رضوی نتایج بررسی ها نشان داده است که حدود ۵۰۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۳۰ به سبب عدم فعالیت بدنی به شدت بیمار خواهند شد. سازمان بهداشت جهانی می گوید این همه گیری قابل اجتناب سالانه ۲۷ میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت و بگفته این سازمان، اگر افراد فقط یک ساعت در روز ورزش کنند، می توان از همه این موارد پیشگیری کرد.
به نقل از ویفروم، برمبنای تحلیل جدید سازمان بهداشت جهانی (WHO)، جهان با اپیدمی بیماریهای قابل اجتناب مانند سرطان، دیابت، فشار خون بالا و زوال عقل مواجه می باشد، مگر این که اقدام سریع برای متقاعد کردن افراد در افزایش فعالیت انجام دهد.
برمبنای نتایج مطالعه سطح فعالیت افراد در ۱۷۴ کشور، عدم تحرک بدنی یک تهدید جدی برای سلامت در همه کشورهای جهان است، بطوریکه تا سال ۲۰۳۰ احیانا ۵۰۰ میلیون مورد جدید بیماری قابل پیشگیری رخ خواهد داد، مگر این که دولت ها اقدامی انجام دهند.
این دفعه بیماری جدید ۳۰۰ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت که ۲۷ میلیارد دلار در سال به هزینه های مراقبت های بهداشتی جهانی اضافه می کند. نزدیک به نیمی از موارد جدید بیماریهای غیر واگیر ناشی از فشار خون بالا و بیش از یک پنجم از افسردگی است.
در این گزارش آمده است که سه چهارم موارد ناشی از عدم فعالیت بدنی در کشورهای با درآمد متوسط پایین و بالا رخ می دهد که بیشترین کار و کمترین منابع را دارند. در کشورهای پردرآمد، ۷۰ درصد از بودجه مراقبت های بهداشتی صرف درمان بیماریهای ناشی از کم تحرکی می شود.
باوجود شواهد روشنی که نشان میدهد فعال بودن برای افراد مسن در پیش گیری از زمین خوردن، مستقل ماندن، کاهش انزوا و حفظ پیوندهای اجتماعی در بهبود سلامت روانی اجتماعی مفیدست اما مردان و زنان در تمام نقاط جهان با افزایش سن، کم تحرک می شوند.
سازمان بهداشت جهانی اظهار نمود که هر فعالیتی بهتر از هیچ است. یک ساعت ورزش در روز می تواند به پیش گیری از بیماریهای عروق کرونر قلب، فشار خون بالا، دیابت نوع دو، کاهش خطر مبتلاشدن به سرطان و کاستن علائم افسردگی و اضطراب کمک نماید.
گزارش سال ۲۰۲۲ مجمع جهانی اقتصاد، سرمایه گذاری در برابری سلامت، نقشی را که شرکتها می توانند در ارتقاء دسترسی برابر به مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان ایفا کنند را برجسته کرد. در یک نظرسنجی، بیش از نیمی از مدیرعامل ها گفتند که ارتقاء عدالت سلامت اولویت بسیار بالایی برای سازمان آنهاست.

منبع: