موافقت نمایندگان با کلیات طرح در ارتباط با خدمت پزشکان در مناطق محروم

به گزارش آنی غذا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی در ارتباط با خدمت پزشکان در مناطق محروم موافقت کردند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) کلیات طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی را تصویب کردند.
در جریان بررسی کلیات این طرح، مجتبی ذوالنور نماینده قم بعنوان نخستین مخالف کلیات اظهار داشت: این طرح مشکل تأمین پزشک مناطق محروم را حل نمی کند؛ باید قانون به نحوی اصلاح گردد که هزینه مستنکف بالا برود. در خیلی از کشورهای دنیا پزشک دهکده وجود داشته اما در کشور ما مناطق محروم از پزشک برخوردار نیستند.
محمد صفایی نماینده گناباد بعنوان نخستین موافق کلیات بیان کرد: ۷۰ درصد پزشکان در تهران و ۱۰ درصد در کلانشهرها هستند این یعنی قانون حضور ۳۰ درصدی پزشکان در مناطق محروم اجرا نمی گردد. پزشک پس از اتمام تحصیلات ۲۹ ساله شده اما باید ۲۱ سال تعهد خدمت دهد که این با افزایش پذیرش دانشجو منافات دارد و کمبود پزشک در مناطق محروم را حل نمی کند.
ملک فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان بعنوان مخالف دیگر کلیات اظهار داشت: ماندگاری پزشک در مناطق محروم مهم می باشد که با این طرح پزشک فقط ۴ سال در مناطق محروم می ماند.
حبیب الله دهمرده نماینده زابل بعنوان موافق دیگر کلیات بیان نمود: با عنایت به تجربه استانداری ام، هم اکنون هر کس به این دانشگاه می آید از آن منطقه خارج نمی شود.
جلیل میرمحمدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان بعنوان سومین و آخرین مخالف کلیات اظهار نمود: باید برای ماندگاری متخصصان و پزشکان عمومی در مناطق محروم تدبیر شود اما این طرح تمام نیازهای مناطق محروم را تأمین نمی نماید. برای تأمین پزشک در مناطق محروم باید بومی گزینی کرد، به تازگی وزارت بهداشت ۵۰۰ نفر از دستیاران را علاوه بر ظرفیت خود برای مناطق محروم جذب کرده است. همینطور باید معافیت های مالیاتی و امتیازات ویژه برای پزشکان در نظر گرفت تا ماندگاری آنها در مناطق محروم بیشتر شود.
سیدسلمان ذاکر نماینده ارومیه بعنوان سومین و آخرین موافق کلیات اظهار داشت: اگر امتیازات خوبی برای پزشکان طرح تعهد خدمت در نظر گرفته شود اقبال بیشتری از طرح خدمت می کنند.

منبع: