مدیر توسعه فناوری و سلامت وزارت بهداشت خبر داد: ۲۳ طرح فناورانه در نوبت حمایت مالی وزارت بهداشت

به گزارش آنی غذا، خراسان شمالی مدیر توسعه فناوری و سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: هم اکنون ۲۳ طرح فناورانه در زمینه سلامت در نوبت حمایت های مالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته اند.
دکتر حمید رضا بنفشه در حاشیه رویداد ملی سرمایه گذاری و فناوری سلامت که در محل کمپ پتروشیمی انجام شد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار داشت: یکی از سیاست های مهم وزارت بهداشت طی امسال، اختصاص بودجه های موسسه ملی تحقیقات علوم پزشکی و یک درصد سهم وزارت بهداشت از درآمدهای اختصاصی برای پشتیبانی از طرح های تحقیقاتی محصول محور است.
وی اضافه کرد: این وزارتخانه برای اجرای حمایت ها فراخوانی را به تمامی دانشگاه های علوم پزشکی بمنظور ارسال طرح های تحقیقاتی محصول محور ارسال کرده است و از طرف دیگر در همین راستا کمیته های تخصصی در زمینه های دارو، غذا، تجهیزات پزشکی، نرم افزارهای کاربردی، ملزومان مصرفی و سلامت دیجیتال تشکیل و پروژه ها برمبنای موضوع به این کمیته ها ارجاع می شوند.
وی افزود: نخستین موضوعی که در این کمیته ها مورد بررسی قرار می گیرد آنست که این طرح ها تا چه میزان در امتداد اولویت های سیستم سلامت و حل مشکلات آنها است و از طرف دیگر امکان سنجی آنها نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
دکتر بنفشه بیان کرد: تا حالا ۹۰ طرح پژوهشی محصول محور به ستاد وزارت بهداشت ارسال شده که از این تعداد ۲۳ طرح تایید و در نوبت حمایت های مالی این وزارتخانه قرار دارند.
وی اشاره کرد: در کمیته های تخصصی، نخستین اقدامی که انجام شده آنست که اولویت و نیازهای حوزه سلامت احصاء شده و برای آنها طرح تهیه شود.
وی در پاسخ به این پرسش که در وزارت بهداشت پس از بررسی های انجام شده تا حالا چند نیاز در زمینه سلامت احصاء شده است؟ اظهار داشت: ۱۲ کمیته تخصصی در زمینه فناوری در وزارت بهداشت وجود دارد که البته برخی از این کمیته ها نیز در زمینه تحقیقات قرار دارند.
این مسئول اضافه کرد: در کمیته غذا، ۱۲ اولویت مشخص شده و در زمینه دارو نیز ۳ کمیته تخصصی شکل گرفته است که یکی از با اهمیت ترین اهداف آنها در زمینه فناوری، افزایش تولید و خودکفایی در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی است.
مدیر توسعه فناوری و سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: علاوه بر آن کمیته ای تحت عنوان مواد موثره دارو نیز تشکیل شده که هدف از تشکیل این کمیته آنست که دانشگاه ها اگر می توانند مواد موثره دارویی که اکنون وارد کشور و سپس فرموله می شوند را تولید کنند.
به گفته وی هم اکنون ۵ پروژه مواد موثره دارویی تایید و مورد حمایت وزارت بهداشت قرار گرفته و به تدریج درحال رونمایی از آنها هستیم که به عنوان مثال داروی مزالازین، فنی توئن و فنوباربیتال تولید شده و به تدریج در تولید آنها خودکفا خواهیم شد.
وی در ادامه با اعلان اینکه در زمینه گیاهان دارویی، مزیت نسبی وجود گیاهان دارویی در کشور وجود دارد، اضافه کرد: کمیته های داروهای گیاهی تشکیل شده و اگر دراین زمینه، طرح ارائه شود مورد حمایت قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به تشکیل کمیته فرمولاسیون نوین دارویی افزود: انواع و اقسام فرمول های جدید در زمینه دارویی وجود دارد که اگر طرحی ارائه شود و مورد تایید قرار بگیرد، حمایت می شود.
دکتر بنفشه بیان کرد: در زمینه تجهیزات پزشکی ۱۰ اولویت اصلی شناسایی شده که ۲ طرح ملی بصورت کلان مورد حمایت قرار گرفته است و یکی از آنها تولید پنس های یکبار مصرف بی او پاسی است که حالا ارزبری بالایی نیز دارد.
وی اشاره کرد: تولید هالوفایبرها که در ساخت انواع تجهیزات پزشکی به عنوان ماده اولیه نیز استفاده می شود، تایید شده و مورد حمایت قرار خواهد گرفت.
وی اشاره کرد: اعضای این کمیته ها از کل کشور شناسایی و دعوت می شوند و تاکید وزارت بهداشت بر این است تا از همه پتانسیل های موجود داخل استفاده گردد.

منبع: