هشدار کارشناسان بهداشتی با افزایش شیوع وبا در هائیتی

آنی غذا: در صورتیکه هائیتی با ناآرامی های داخلی، زیرساخت های درحال فروپاشی و ناآرامی های اجتماعی و سیاسی گسترده دست و پنجه نرم می کند از طرف دیگر آمار تلفات شیوع بیماری وبا در این کشور نیز درحال افزایش است.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، برمبنای آخرین آمار سازمان بهداشت پان آمریکا (PAHO)، وبا، عفونت باکتریایی منتقله از آب – که می تواند منجر به شروع سریع اسهال شدید و کم آبی بدن شود – موجب حداقل ۳۵ مرگ در این کشور شده و بیش از ۶۰۰ مورد مشکوک یا تایید شده مبتلاشدن به این بیماری در منطقه اطراف “پورتو پرنس”، پایتخت هائیتی نیز وجود دارد.
یکی از مقامات بهداشتی سازمان بهداشت پان آمریکا نیز در اینباره اظهار داشت: آمار موارد مبتلاشدن به وبا احتمالاً بالاتر از ارقام رسمی است برای اینکه تشدید خشونت های خیابانی، روند ارائه کمک های بشردوستانه و کنترل شیوع این بیماری را پیچیده تر کرده است.
همین طور وبا در زندان های پرجمعیت این کشور نیز شیوع یافته است. سازمان غیرانتفاعی Health through Walls که به زندانیان مراقبت های پزشکی ارائه می کند، ارقامی را با آسوشیتدپرس به اشتراک گذاشته که نشان داده است از اوایل ماه جاری میلادی (اکتبر) تا حالا حداقل ۲۱ مورد مرگ و ۱۴۷ مورد بستری شدن ناشی از وبا در زندان ملی در پورتو پرنس، بزرگترین زندان هائیتی وجود داشته است.
یکی از زندانیان سابق این زندان در اینباره به سی بی سی نیوز اظهار داشت: شیوع وبا با عنایت به شرایط شلوغ در داخل ندامتگاه و کادر پزشکی محدود در آن حیرت انگیز نیست.
این در شرایطی است که موارد مبتلاشدن به وبا در کشورهای پیشرفته مانند کانادا بسیار نادر است و در چند دهه اخیر تنها چند مورد مبتلاشدن به این بیماری در این کشور گزارش شده که همگی سابقه سفر به کشورهای خارجی داشته اند.
بگفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، انتقال باکتری های عامل این بیماری بالقوه کشنده ارتباط نزدیکی با دسترسی ناکافی به آب سالم و تاسیسات بهداشتی دارد.
“تدروس آدهانوم قبریسوس”، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت نیز در جریان یک نشست رسانه ای ضمن اشاره به بحران کمبود سوخت در هائیتی تصریح کرد که این وضعیت، امکان جمع آوری نمونه آزمایشگاهی از بیماران را دشوار می کند و تایید آزمایشگاهی موارد مبتلاشدن و مرگ و میر ناشی از این بیماری را به تاخیر می اندازد.
وی همین طور اظهار داشت: علاوه بر این، کمبود سوخت کار را برای کارکنان بهداشتی مشکل تر می کند و موجب بسته شدن مراکز بهداشتی و اختلال در دسترسی به خدمات بهداشتی برای افراد نیز می شود.
دکتر “سرینیواس مورتی”، متخصص بیماری های عفونی، استادیار بالینی در دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز در اینباره تصریح کرد: با عنایت به مسیر معمول انتقال این بیماری بوسیله آب و غذای آلوده، اگر شیوع وبا در هائیتی به رشد خود ادامه دهد، بعید است که به فراتر از مرزهای این کشور گسترش یابد.
وی ادامه داد: با این وجود در شرایطی که کشور در کوشش برای ارائه مراقبت های پزشکی مناسب به بیماران است اگر افزایش موارد جدید مبتلاشدن از کنترل بیرون برود، این امر منجر به تعداد زیادی مرگ و میر خواهد شد.
شیوع بیماری وبا برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی در هائیتی گزارش شد که منجر به مرگ حدودا ۱۰ هزار نفر و ابتلای بیش از ۸۲۰ هزار نفر به این بیماری در این کشور شد.
بگفته کارشناسان، وقوع زلزله در این کشور منجر به گسترش این بیماری شده است. با رسیدن کمک های بین المللی، امدادگران این باکتری را در داخل کشور انتقال داده و موجب شیوع آن در هائیتی شدند. با این وجود برای مدتی تعداد موارد مبتلاشدن به وبا در هائیتی کم شد و سال ها تصور می شد که این کشور دیگر موردی از مبتلاشدن به این بیماری را ندارد.
در همین حال “ویبرت آرتوس”، سفیر هائیتی در کانادا به سی بی سی نیوز گفته که با عنایت به ناآرامی های اجتماعی و چالش های زیرساختی که این کشور با آن مواجه می باشد، بطور قطع یک بحران بهداشت عمومی دیگر وجود خواهد داشت.