اثرات روانشناختی کرونا بر کادر درمان

به گزارش آنی غذا، عضو هیات علمی و دانشیار روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی تهران با اشاره به نتایج روانشناختی پاندمی کووید ۱۹ بر کادر درمان، اظهار داشت: این روزها گاهی مراقبان خدمات سلامت، مراجعان مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره هستند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، شهرام محمد خانی در دومین روز از اولین همایش ملی “آسیب شناسی روانی کرونا و مداخلات روانی ـ اجتماعی”، درباره ی گروه هایی از افراد که بیش از دیگران در پاندمی کووید ۱۹ لطمه روانی دیدند، اظهار داشت: دسته ای از این افراد کسانی هستند که قبل از پاندمی کووید ۱۹ گرفتار یک لطمه روانی بوده اند و زمانی که با استرس حاصل از پاندمی کووید ۱۹ مواجه گشتند اختلال پیشین آنها تشدید شد.
وی با اشاره به دسترسی محدود افراد به مداخلات روانشناختی در پاندمی کووید ۱۹، افزود: در آن زمان به سبب دسترسی محدود به خدمات روانشناختی هم خود افراد درگیر با اختلال و هم خانواده هایشان عذاب روانی را تحمل کردند. از طرف دیگر اطرافیان نیز بلد نبودند چطور با افرادی که استرس و اضطراب دارند برخورد و رفتار کنند. در حقیقت شهروندان در آن زمان مهارت های زیستن نظیر حل مساله را نداشتند و بدین جهت می توان گفت شهروندان دست خالی به جنگ کرونا رفتند.
بگفته این روانشناس، افرادی که از قبل پاندمی کووید ۱۹ مشکل روانشناختی نداشتند اما کووید ۱۹ به عنوان یک عامل آشکار ساز موجب شد این افراد مبتلا به اختلال روانشناختی شوند؛ دیگر گروهی هستند که در پاندمی کووید ۱۹ بیش از سایرین گرفتار لطمه های روانی شدند.
عضو هیات علمی و دانشیار روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی تهران با اعلان اینکه پاندمی کووید ۱۹ تغییرات بسیاری در زمینه های مختلف شامل فاصله گذاری اجتماعی، دورکاری مشاغل، سپری کردن زمان بیشتر اعضای خانواده با یکدیگر و… ایجاد کرد، اضافه کرد: در آن زمان دور هم بودن زیاد اعضای خانواده و سپری کردن زمان بیشتر زوجین با یکدیگر گاهی منشاء تعارضات زناشویی شده بود. تنش بین زوجین بالا رفته بود و از سویی زوجین مهارت حل تعارضات زناشویی را نیز بلد نبودند.
بگفته این روانشناس، از طرف دیگر افراد درگیر فرآیندهای ذهنی و شناختی نظیر نشخوار ذهنی، افکار منفی تکرار شونده، نگرانی، شخم زدن آینده یا گذشته نیز شده بودند و نیز دسترسی به اطلاعات زیاد گاهی مغز را مبتلا به اختلال می کرد و افراد نمی توانستند اطلاعات موجود را پردازش کنند.
وی با اعلان اینکه انکار پاندمی کووید ۱۹ در ایام ابتدایی شیوع این بیماری و نیز ناشناخته بودن آن، توانمندی های مقابله ای انسان ها را تحت تاثیر قرار داده بود، اضافه کرد: با تمام تلخی هایی که کرونا برای بشر امروزی داشت اما فرصت هایی نیز ایجاد کرد که همچون آنها رایج شدن مداخلات آنلاین و مداخلات روانشناختی با بهره گیری از بستر اینترنت بود که به ما کمک کرد در وضعیت آشوب نیز به افراد خدمات ارائه دهیم.
محمدخانی “اضطراب” و “نگرانی” را همچون مهم ترین نتایج روانشناختی کرونا عنوان نمود و با اعلان اینکه ما نمی خواهیم نگرانی را از زندگی حذف نماییم بلکه باید اضطراب پاتولوژیک را مدیریت کرد، اظهار داشت: در وضعیت بحران، درجاتی از اضطراب طبیعی است که به آن نگرانی کارساز یا سودمند نیز می گویند. حتی مشکل ما در ابتدای پاندمی آن بود که برخی افراد این نگرانی مفید را نداشتند و مساله را جدی نمی گرفتند. بدین سبب ما نمی خواهیم بطور کلی نگرانی را از بین ببریم بلکه باید اضطراب پاتولوژیک را حذف نمود.