امکان تمدید نسخه بیماران مزمن تا دو بار بدون احتیاج به تجویز مجدد در طرح دارویاری

آنی غذا امکان تمدید نسخه بیماران مزمن تا دو بار بدون احتیاج به تجویز مجدد در طرح دارویاری

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، به دنبال اجرای طرح دارویاری که در جهت اصلاح سیاست های ارزی و یارانه ای دارو و با هدف افزایش پوشش بیمه ای داروها، انجام شد، وزارت بهداشتی ها اعلام نمودند که تعداد داروهای زیر پوشش بیمه هم بالا خواهد رفت و پرداخت از جیب مردم در حوزه دارو و در چارچوب پوشش بیمه ای تغییری نمی کند.
“دارویاری”؛ طرحی برای ارتقاء بیمه ها
بر این اساس دکتر بهرام عین اللهی_ وزیر بهداشت هم از طرح “دارویاری” بعنوان طرح ارتقای بیمه ها و کارایی بیشتر بیمه ها، یاد و اعلام نمود که “این طرح از بیمه همگانی شروع شده و مجلس شورای اسلامی اعتباری بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان برای بیمه همگانی در نظر گرفته و بر مبنای آن حدود ۶ میلیون نفر به جمعیت زیر پوشش بیمه همگانی اضافه شدند. همینطور مجلس شورای اسلامی ۵ هزار میلیارد تومان هم بابت پشتیبانی از دارو و درمان بیماری های خاص در نظر گرفته است.”
پوشش بیمه ای ۱۰۰ قلم داروی پرمصرف و ۳۶۶ قلم داروی ضروریِ بیماران مزمن
همچنین به قول وزیر بهداشت، در چارچوب این طرح تعداد داروهای زیر پوشش بیمه، افزایش پیدا کرده است؛ به صورتی که ۱۰۰ قلم داروی پر مصرف که قبلاً بیمه نبودند، زیر پوشش بیمه قرار داده شد و بدین سان داروهایی مانند داروهای سرماخوردگی، دیفن هیدرامین و… که قبلا بیمه نبودند جزو بیمه قرار گرفتند. همینطور ۳۶۶ قلم داروی ضروری پرمصرف برای بیماران مزمن مانند بیماران دیابتی، قلبی و عروقی و… زیر پوشش بیمه قرار می گیرند.
۳ هدف طرح “دارویاری”افزایش پوشش بیمه ای داروها، پوشش بیمه ای تعداد بیشتری از اقلام دارویی و ثابت ماندن پرداخت از جیب مردم در حوزه دارو، بعنوان اهداف اصلی اجرای طرح دارویاری از جانب وزارت بهداشت عنوان و در عین حال تاکید گردیده است که با اجرای این طرح، بگونه ای برنامه ریزی شده که وقتی بیماران به مراکز درمانی و داروخانه ها رجوع می کنند، هیچ تغییری در پرداخت هزینه های دارویی شان نداشته باشند.
حمایت ویژه از بیماران مزمن و صعب العلاجحمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماری های مزمن، خاص و صعب العلاج هم بعنوان یکی دیگر از علل و اهداف اجرای طرح دارویاری عنوان شده است. همانطور که از جانب وزارت بهداشتی ها هم اعلام شد، در چارچوب این طرح، ۳۶۶ قلم داروی ضروری پرمصرف برای بیماری های مزمن مانند دیابت، فشارخون، قلبی عروقی و… زیر پوشش بیمه قرار می گیرند.

همچنین اعلام شده است که در چارچوب اجرای این طرح، ۱۱۹ قلم داروی بدون نسخه (OTC) بیمه می شوند.
امکان تمدید نسخه بیماران مزمن تا ۲ بار
همچنین بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، امکان تمدید نسخه بیماران مزمن تا دوبار بدون احتیاج به تجویز مجدد هم در چارچوب این طرح وجود خواهد داشت و در عین حال همه مردم زیر پوشش بیمه قرار می گیرند.
در طرح “دارویاری” یارانه دارو به چه افرادی تعلق می گیرد؟با توجه به لزوم تجویز و مصرف منطقی دارو و مدیریت منابع عمومی، یارانه دارو عمدتا به افرادی تعلق خواهد گرفت که نسخه پزشک داشته باشند. ازاین رو خریدهای آزاد از داروخانه صرفاً در مورد بیماران مزمن، مشمول دریافت یارانه خواهد شد.

بنابراین باید توجه کرد که تمام مزیت های این طرح منوط به عرضه نسخه پزشک است و در این صورت پرداختی از جیب بیمار افزایش پیدا نمی کند.