رییس مركز مدیریت شبكه وزارت بهداشت: اهمیت بازسازی و بهبود فرآیندها در دوران پساکرونا

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه پیش گیری از بیماریها و توسعه سیستم سلامت کشور را سبب تدوین سند ملی تقویت نظام شبکه در کشور دانست.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی رضایی با تقدیر از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز برای میزبانی اجلاس کشوری تقویت نظام شبکه اظهار داشت: در دوران کرونا، دو سال سخت را پشت سر گذاشتیم. دو سالی که در شروع آن با شیوع پاندمی کروناویروس دغدغه ها و نگرانی ها بسیار بود و با اقداماتی مانند ایجاد حدود هزار و پانصد مرکز منتخب درمان سرپایی برای کووید۱۹، ایجاد مراکز واکسیناسیون عمومی مقابل کروناویروس، اجرای طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» بعنوان طرحی موفق در حوزه غربالگری، مراقبت های در منزل و رهگیری اطرافیان بیماران کووید۱۹ همراه بود.

وی افزود: از شروع واکسیناسیون مقابل کرونا تا حالا بیش از ۱۵۰ میلیون دُز واکسن در کشور تزریق شده که در این راه سازمان ها و نهادهای مختلف مانند بسیج و هلال احمر مشارکت فعالی داشته اند.

اهمیت بازسازی و بهبود فرآیندها در دوران پساکرونا

دکتر رضایی با تاکید براهمیت توسعه و تقویت نظام شبکه بهداشت در کشور، افزود: نظام شبکه در کشور به لحاظ برنامه ریزی دقیق، تا حالا موفق بوده و از دغدغه های مسئولان است؛ دو سال مقابله با کووید۱۹ شرایطی را ایجاد کرد که نیازهای خاص مردم در ارتباط با کروناویروس، توجه به تعدادی از خدمات نظام شبکه بهداشت و درمان را کاهش داده و لازم است برای بازسازی و بهبود فرآیندها در دوران پساکرونا برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.

او اضافه کرد: درایت مقام معظم رهبری و حساسیت ایشان در حوزه سلامت مردم و تاکید بر موضوع توسعه نظام سلامت، سبب شده تا نشست های مختلفی با حضور اساتید دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور در این جهت برگزار و سندی با عنوان «سند تقویت نظام شبکه» در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شود که دارای ۲۱ راهبرد برای توسعه نظام شبکه بهداشت و درمان در کشور است.
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اعلان اینکه ماموریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پیگیری و رسیدگی به شرایط جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی تمام افراد ساکن در پهنه جغرافیایی ایران است، توانمندسازی نیروها و ارتقای کیفیت خدمات را از مهم ترین چالش هایی عنوان نمود که در این سند بررسی و پایش شده است.

مهم ترین دستاوردهای بهداشتی کشور طی ۴ دهه گذشته

دکتر رضایی در ادامه با اشاره به تاریخچه نظام شبکه و روند گسترش آن در سالهای قبل، مواردی همچون افزایش دسترسی به خدمات و مراقبت های مورد نیاز مردم در زمینه سلامت، افزایش امید به زندگی، کاهش فاکتورهای سوء تغذیه کودکان، کاهش روند مرگ مادران در صد هزار تولد زنده، کنترل بیماریهای اسهالی و بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان و افزایش دسترسی به آب شرب سالم را از مهم ترین دستاوردهای کشور طی چهار دهه گذشته در زمینه بهداشت عنوان نمود.

او همین طور با اشاره به اجرای قانون پشتیبانی از خانواده و جوانی جمعیت کشور اظهار داشت: در تمام دانشگاه ها و دانشکده علوم پزشکی باید برای موضوع جوان سازی جمعیت کشور برنامه ریزی و تلاش شود و این مساله بعنوان قانون، باید در تمام حوزه ها مورد توجه باشد.

وی با اعلان اینکه برمبنای آمارهای سال ۱۳۹۸ سه عامل اصلی مرگ و میر در کشور را بیماریهای غیرواگیر با ۸۰ درصد، حوادث با ۱۰ درصد و بیماریهای واگیر مادرزادی و شرایط تغذیه ای با ۱۰ درصد، شامل می شود، اضافه کرد: این آمارها لزوم توجه به بیماریهای غیرواگیر را نشان می دهد؛ چونکه شناسایی بموقع فشارخون بالا و دیابت می تواند از بروز خیلی از بیماریهای دیگر پیشگیری کند.

بهره وری در سیستم سلامت با سرمایه گذاری در زمینه پیشگیری

دکتر رضایی، هر گونه سرمایه گذاری در زمینه پیشگیری را مساوی راندمان در سیستم سلامت دانست و افزود: باتوجه به هزینه های بالای درمانی، توجه به پیش گیری از بیماریها می تواند زمینه ساز راندمان بیشتر در سلامت جامعه باشد و اگر حوزه پیشگیری رها شود، نتیجه آن افزایش بیماریها خواهد بود.

طبق گزارش سایت وبدا، او همین طور با اشاره به ۲۱ راهبرد تعیین شده در سند توسعه نظام شبکه در کشور، تاکید بر اطلاع رسانی از اقدامات و فعالیت ها در نظام شبکه بهداشت و درمان با بهره گیری از تکنولوژی های نوین، ارتقای فرآیندهای نوسازی و بهبود استانداردها و نگهداشت تجهیزات پزشکی واحدهای شبکه و ارتقای توانمندی مدیران و کارشناسان در امتداد جلب مشارکت های مردم را از راهبردهای مهم این سند ملی برشمرد.