محققان می گویند؛ ارتباط رژیم غذایی نامناسب با بالا رفتن خطر مبتلا شدن به دیابت

تحقیقات نشان می دهد رژیم غذایی نامناسب، صرف نظر از عوامل خطر ژنتیکی، با ۳۰ درصد افزایش ریسک مبتلا شدن به دیابت مرتبط می باشد.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از ساینس دیلی، عوامل خطر ژنتیکی و کیفیت رژیم غذایی به صورت مستقل با دیابت نوع ۲ مرتبط هستند. یک رژیم غذایی سالم با کاهش خطر دیابت در تمام سطوح خطر ژنتیکی مرتبط می باشد.
این نتایج حاصل مطالعه محققان بیمارستان عمومی ماساچوست بر روی بیشتر از ۳۵ هزار بزرگسال آمریکایی است.
مطالعات قبلی نشان داده اند که پیروی از یک سبک زندگی سالم با کاهش خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ در پروفایل های ژنتیکی مرتبط می باشد، اما این که آیا پروفایل های ژنتیکی تا حدی با عوامل سبک زندگی ارتباط برقرار می کند یا خیر مشخص نبود.
این تیم دریافتند که صرف نظر از خطر ژنتیکی، کیفیت پایین رژیم غذایی در مقایسه با رژیم غذایی باکیفیت بالا، با افزایش ۳۰ درصدی خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ مرتبط می باشد.
به گفته محققان، این مطالعه شواهدی عرضه داد که نشان داده است خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ که به افزایش ریسک ژنتیکی و کیفیت پایین رژیم غذایی نسبت داده می شود، مشابه مجموع خطرات در رابطه با هر عامل به تنهایی است. چنین دانشی می تواند به اطلاع رسانی و طراحی استراتژی های آینده برای جلوگیری از دیابت کمک نماید.

منبع: