بررسی اثربخشی استراتژی آزمایش های مکرر تشخیص کرونا

برای خیلی از مردم سراسر جهان تست تشخیصی کرونا به روش پی سی آر به یک اقدام آزاردهنده عادی و آشنا تبدیل گشته است.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، اما با گذشت دو سال از آغاز همه گیری، مقامات بهداشت و درمان در بعضی از کشورها در مورد مزایای انجام آزمایش های مکرر و انبوه بمنظور مهار عفونت خصوصاً با در نظر گرفتن میلیاردها هزینه ناشی از آن، پرسشهایی را مطرح کرده اند.
با اهمیت ترین آنها دانمارک است که اوایل همه گیری یکی از گسترده ترین برنامه های آزمایش کووید-۱۹ در جهان را بر عهده داشت. حالا قانونگذاران این کشور خواهان بررسی دقیق این مساله هستند که آیا این سیاست موثر بوده است یا خیر.
“ینس لوندگرن”، استاد بیماریهای عفونی در دانشگاه کپنهاگ و عضو گروه مشاوره دولتی کووید اظهار داشت: آنقدر بیشتر از کشورهای دیگر آزمایش کووید-۱۹ انجام داده ایم که ممکنست در این کار زیاده روی کرده باشیم.
ژاپن همچون کشورهایی است که از انجام گسترده آزمایشات تشخیص کرونا اجتناب کرده و با این وجود برمبنای میزان موارد مبتلا شدن و مرگ و میر، به نسبت به خوبی از همه گیری عبور کرده است. کشورهای دیگر همچون انگلیس و اسپانیا آزمایشات خویش را کاهش داده اند. با وجود این، آزمایش های مکرر و گسترده تشخیص کرونا همچنان بخش اصلی طرح «کووید صفر» در چین است.
“دیل فیشر”، رئیس شبکه جهانی اخطار و واکنش به شیوع بیماری سازمان جهانی بهداشت (WHO) اظهار داشت: ما باید رویه صحیح این کار را یاد بگیریم و هیچ کس آنرا بطور بی نقص انجام نداد.
سازمان جهانی بهداشت بعد از نخستین شناسایی موارد مبتلا شدن به کووید-۱۹ از کشورها خواست همه موارد مشکوک به کرونا را تحت “آزمایش، آزمایش، آزمایش” قرار دهند. نظارت و کنترل جهانی به متخصصان کمک کرد تا خطر مبتلا شدن به نوع شدید بیماری یا مرگ ناشی از آن و همین طور خطر انتقال را به خوبی درک کنند.
بگفته کارشناسان، حالا با غلبه سویه به نسبت خفیف تر اُمیکرون و در دسترس بودن واکسن ها و روشهای درمانی موثرتر، دولت ها باید سیاست های راهبردی تری مانند نمونه گیری جمعیت را در نظر بگیرند.
همین طور تعدادی از مقامات براین باورند که عقب نشینی از کنترل بیماری می تواند جهان را نسبت به ویروسی که هنوز درحال تغییر است غافل و گمراه کند.
با این وجود دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت هیچگاه غربالگری انبوه ناقلان خاموش بیماری مطابق با آنچه در چین اجرا میشود را به سبب هزینه های مربوطه و فقدان داده ها در مورد اثربخشی این اقدام سفارش نمی کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، در دانمارک تعداد موارد مبتلا شدن و میزان مرگ و میر کرونا مشابه با سایر کشورهایی است که آزمایش های گسترده کمتری انجام داده اند. این امر سبب شده است که اکثریت احزاب در پارلمان این کشور خواهان تحقیق درمورد این استراتژی شوند.

منبع: