یک سفارش برای کاهش عوارض شدید سرطان

به گزارش آنی غذا نتایج یک تحقیق تازه نشان داده است که ورزش کردن می تواند به کاهش شدت عوارض جدی سرطان کمک نماید.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، متخصصان در این مطالعه به مزیت دیگری از ضرورت حفظ برنامه ورزشی پی برده اند. آنها در آزمایش هایی که روی موش ها انجام شد، دریافتند ورزش کردن پیش از مبتلا شدن به سرطان با کُند شدن رشد تومور مرتبط می باشد و به کاهش نتایج سرطان معروف به سندرم تحلیل عضلات یا “کاشکسی” (cachexia) کمک می نماید.
کاشکسی، اختلال تحلیل رفتن عضلات است که بیشتر از ۸۰ درصد بیماران مبتلا به نوع پیشرفته سرطان به آن گرفتار می شوند و با یک سوم از تمامی موارد مرگ و میر ناشی از سرطان مرتبط می باشد. افراد مبتلا به این اختلال گرفتار نوع شدیدی از تحلیل عضلانی و همینطور تحلیل ساختار و عملکرد قلب می شوند و به صورت کلی کیفیت زندگی فرد تحت تأثیر قرار می گیرد.
متخصصان آمریکایی اظهار داشتند: انجام بیشتر حرکات ورزشی بخصوص تمرینهای هوازی به سادگی امکان پذیر است. بنابراین، انجام مرتب ورزشهای هوازی از قبیل دویدن، روشی موثر و مقرون به صرفه در کاهش خطر مبتلا شدن به سرطان و نتایج ناشی از این بیماری است.
تحقیقاتی که در گذشته انجام گرفته، نشان داده است: ورزش کردن می تواند تاثیرات ضد التهابی داشته باشد و امکان دارد از راه کند ساختن روند پیشرفت عارضه کاشکسی، تأثیر مثبتی داشته باشد و ساختار و عملکرد قلب را حفظ کند. با این وجود، پیش از این مطالعات بسیار کمی روی “پیش شرطی سازی” متمرکز شده اند.
متخصصان اظهار داشتند: به نظر می آید پیش شرطی سازی یا “ورزش کردن پیش از ظاهر شدن تومورهای سرطانی” با حفظ ساختار و عملکرد قلب، نقش محافظت کننده مهمی را در زمان بروز اختلال تحلیل عضلات ایفا می کند.
در این مطالعه جدید، محققان موش هایی را مورد مطالعه قرار دادند که یا به مدت هشت هفته روی تردمیل ورزش می کردند یا هیچ حرکت بدنی نداشتند. بعد از هشت هفته، متخصصان بیماری سرطان را در بعضی از موش هایی که فعالیت بدنی داشتند و بعضی از موش های کم تحرک ایجاد کردند. همینطور برخی موش های هر دو گروه از مبتلا شدن به سرطان در امان ماندند.
متخصصان دریافتند که موش های مبتلا به سرطان و با سبک زندگی بی تحرک، نسبت به موش هایی که پیش از بروز بیماری سرطان ورزش می کردند، عملکرد قلب ضعیف تری داشتند. همچنین، موش های گروه نخست دارای حجم تومور کمتر بودند و ۶۰ درصد توده تومور کمتری نسبت به موش های گروه بی تحرک داشتند.
به گزارش مدیکال اکسپرس، به قول متخصصان این داده ها در شناسایی اهمیت ورزش و بهترین زمان ورزش بعنوان یک اقدام محافظتی و پیشگیرانه در مقابل اثرات مضر اختلال تحلیل عضلات ناشی از سرطان بسیار مهم می باشد.

منبع: