مطالعات نشان می دهد؛ افسردگی عارضه خشکی چشم را وخیم تر می کند

یک مطالعه جدید نشان داده است وقتی افراد هم مبتلا به خشکی چشم مزمن و هم افسردگی هستند، علایم چشمی آنها امکان دارد بدتر شود.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، به قول محققان، ماهیت دقیق این ارتباط مشخص نیست: آیا افسردگی بر شدت بیماری خشکی چشم تاثیر می گذارد؟ یا علایم چشمی دردسرساز سبب افسردگی می شود؟
اما نکته این است که افسردگی و خشکی شدید چشم را میتوان به هم مرتبط کرد و بیماران و عرضه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید این مورد را بدانند.
به گفته مؤسسه ملی چشم ایالات متحده، خشکی چشم عارضه ای بسیار شایع است اما شدت آن بسیار متفاوت است: خیلی از افراد خشکی چشم خفیف تری دارند که مثلا ناشی از خیره شدن به کامپیوتر در تمام روز است و میتوان آنرا با قطره های چشمی بدون نسخه کنترل کرد.
سایر افراد علایم شدیدی دارند که گاهی با بعضی از بیماری های خودایمنی مانند سندرم شوگرن و آرتروز مفصلی مرتبط می باشد.
مطالعات گذشته نشان داده است که افراد مبتلا به خشکی مزمن چشم، نرخ افسردگی بالاتر از حد متوسط دارند. مطالعه جدید، ارتباط بین افسردگی و علایم و نشانه های شدیدتر خشکی چشم را نشان داده است.
محققان دانشگاه پنسیلوانیا دریافتند که از بین ۵۳۵ بزرگسال مبتلا به بیماری خشکی چشم، افرادی که مبتلا به افسردگی بودند، عموماً در طول مطالعه یک ساله علایم چشمی شدیدتری داشتند.
به گفته محققان، علل این ارتباط معلوم نیست اما یک احتمال این است که افسردگی می تواند تاثیر زیادی بر عادات سبک زندگی داشته باشد. به قول محققان، اگر فرد مبتلا به افسردگی، برای مثال، زمان بیشتری را در مقابل تلویزیون و صفحه نمایش کامپیوتر سپری کند، می تواند با تشدید علایم خشکی چشم روبرو شود.
یک احتمال دیگر این است: عوامل زمینه ای مشترک امکان دارد در افسردگی و بیماری خشکی چشم نقش داشته باشند.

منبع: