اختلال حس چشایی و بویایی در سویه امیکرون کمتر است

به گزارش آنی غذا بوشهر یک متخصص پاتولوژی اظهار داشت: بر خلاف جهش های قبلی کرونا اختلال حس چشایی و بویایی در سویه اُمیکرون کمتر شایع است.
دکتر درناز صفوی اظهار نمود: بیش از ۳۲ جهش در مولکول های پروتئینی (اسپایک) در سطح ویروس کرونا در سویه جدید اُمیکرون رخ داده که نسبت به سویه های قبلی ویروس، میزان سرایت را چندین برابر کرده است.
وی با اشاره به نظریه مرکز کنترل و پیش گیری از بیماریهای عفونی اروپا اشاره کرد: این جهش ها موجب افزایش انتقال ویروس، افزایش احتمال ابتلای مجدد شده است.
متخصص پاتولوژی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان به تشریح علایم بیماری کرونا با سویه اُمیکرون پرداخت و افزود: شایع ترین علایم مبتلاشدن به امیکرون طبق گزارش های ثبت شده آبریزش بینی، سردرد، خستگی، گلودرد و عطسه است و بر خلاف جهش های قبلی اختلال حس چشایی و بویایی در این جهش کمتر شایع است.
صفوی با اشاره به شباهت بسیار نزدیک سرماخوردگی و امیکرون اضافه کرد: به طورکلی فرد مبتلا باید با هر علامت مشابه در پیک ششم کرونا، اُمیکرون در نظر گرفته شود و قرنطینه را رعایت کند.
وی درباب این بیماری بیان کرد: محل درگیری در ویروس امیکرون، بیشتر راه های هوایی فوقانی شامل حلق، سینوس ها، حنجره و ابتدای نای بوده و درگیری در بافتهای ریه کمتر دیده می شود.
متخصص پاتولوژی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان ضمن اشاره به اثربخش بودن تست های تشخیصی (پی. سی.آر) در تشخیص ویروس امیکرون اشاره کرد: درصورتی که حتی تست (پی. سی.آر) در فرد با علایم بالینی منفی بود فرد باید خودرا کرونا مثبت تلقی کرده و تحت درمان قرارگرفته و قرنطینه را رعایت کند.
صفوی وی با تاکید به انجام واکسیناسیون اظهار نمود: طبق تحقیقات انجام شده عملکرد و کارایی واکسن ها با تزریق دوز بوستر (یادآور) بسیار افزایش می یابد بدین سبب سفارش می شود همه افراد بالای ۱۸ سال که بیش از سه ماه از تاریخ تزریق دوز دوم واکسن (هر نوع واکسن) آنها گذاشته، دوز بوستر را دریافت نمایند.
متخصص پاتولوژی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان بیان کرد: امیکرون در کودکان زیاد دیده شده و بیشتر با علایم متوسط یا شدید در بیمارستان بستری می شوند که مهم ترین علت آن واکسینه نشدن کودکان در سنین پایین است، پس سفارش می شود کودکان برمبنای بازه سنی اعلامی از طرف وزارت بهداشت و درمان، برای تزریق واکسن اقدام نمایند.
صفوی تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت بمنظور کاهش شیوع امیکرون همچون سایر سویه های ویروس کرونا سفارش هایی را ارائه کرده که مهم ترین آنها همانطور که همه میدانیم رعایت فاصله گذاری فیزیکی (حداقل یک متر)، شستشوی مکرر دست ها، استفاده صحیح از ماسک مناسب و پرهیز از حضور در اماکن شلوغ و پرتردد و از همه مهم تر انجام و تکمیل واکسیناسیون است.

منبع: