معاون وزیر بهداشت اعلام كرد هفته ملتهب کرونایی احیانا اختتام هفته آتی

به گزارش آنی غذا معاون بهداشت وزارت بهداشت در پیش بینی از شرایط کرونای امیکرون در کشور طی روزهای پیش رو اظهار داشت: احتمال می دهم که شاید در آخر هفته آتی، هفته بسیار ملتهبی را از نظر شدت افراد مبتلا خواهیم داشت و البته برخی معتقدند شاید از دو هفته دیگر این مساله را داشته باشیم. هم اکنون نیز آمار بستریها حدود سه برابر روزهای قبل است و آمار بصورت تصاعدی هر روز افزایش می یابد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر کمال حیدری در نشست خبری وزارت بهداشت، در پاسخ به سوال ایسنا، درباره وضعیت اجرای سامانه ایران من، اظهار داشت: بحث سامانه ایران من یکی از اقدامات ارزشمندی بود که بعد از آن که واکسیناسیون شکل گرفت، بوجود آمد. پس از واکسیناسیون این سوال وجود داشت که پس از تزریق واکسن آیا از باب محدودیت ها باید باز هم در وضعیت قرمز همه جا بسته شود یا خیر؟. تاکید دولت بر این بود که با تزریق واکسن پایه ای از ایمنی برای جامعه فراهم می شود و افراد می توانند به امورات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خودشان برسند. بدین سبب نیازمند ابزاری بودیم که بتوانیم هوشمندانه در این عرصه تصمیم گیری و رفتار کنیم؛ بطوریکه کسانیکه واکسن تزریق نکرده اند، در ورود به مکان های مختلف محدودیت هایی داشته باشند. این سامانه به خوبی و با زحمات وزارت کشور شکل گرفت که در چهار فاز برنامه ریزی شد و هر هفته یک فاز رونمایی و اجرا شد. باتوجه به گستردگی این سامانه و عملیاتی که باید انجام می شد و دسته بندی های مختلف مانند اصناف، ادارات، حمل و نقل عمومی و… کار آغاز شد.
وی اضافه کرد: بستر این سامانه این بود که افرادی که واکسن تزریق کردند، به یک ایمنی رسیدند و حضورشان در مکان های تجمعی، ادارات و… اشکال ندارد، برای اینکه اگر این فرد مبتلا به بیماری هم شوند، کمترین لطمه را می بینند. این سامانه با بررسی واکسیناسیون اعلام می کند که آیا این فرد می تواند در مکانی ورود پیدا کند یا خیر و اگر ورود پیدا کرد، جریمه شود یا خیر. وزارت بهداشت اطلاعات افرادی که واکسن تزریق کرده اند را به این سامانه انتقال می دهد و مدیریت سامانه با وزارت کشور بعنوان قرارگاه عملیاتی مقابله با بیماری کرونا است. در آنجا متوجه می شوند که چه کسانی واکسن تزریق کردند و از سویی چه کسانی بیمار قطعی یا احتمالی هستند. برای اینکه اطلاعات واکسیناسیون، آزمایشات و… از طرف وزارت بهداشت در این سامانه ارسال می شود. بعنوان مثال فردی که می خواهد بلیت هواپیما دریافت کند، اگر مشکوک یا مثبت است، نباید برایش بلیت صادر شود یا نباید به سینما وارد شود و…
نارضایتی وزارت بهداشت از عدم همراهی دستگاهها با سامانه “ایران من”
حیدری اظهار داشت: متاسفانه دراین زمینه برخی همراهی نکردند و در بعضی قسمت ها سهل انگاری شد. دسترسی برای همه ارگان های دولتی و غیر دولتی جهت استفاده از این سامانه فراهم شده بود. اینطور نیست که شرکتی بگوید من نتوانستم دسترسی پیدا کنم. این سهل انگاری و کم لطفی آن مجموعه بوده که همراهی نکردند. من خیلی راضی نبودم.
وی اظهار داشت: با این همه زحمتی که در وزارت کشور کشیده شد، انتظار همراهی بیش از پیش دستگاه های مختلف را داشتیم؛ همانطور که همه از وزارت بهداشت و وزارت کشور انتظار دارند که برای مقابله با این بیماری تدابیری بیندیشند، تدبیر ما این بود که همه افراد بتوانند بصورت ایمن به زندگی شان برسند، اما متاسفانه می بینیم که در بعضی قسمت ها آنطور که باید پای کار نیامدند. این موجب می شود که ما همیشه جلسه بگذاریم و ببینیم که از پوشش ۱۰۰ درصدی، ۲۰ درصد فاصله داریم. باید دید چه بخش هایی اهتمام لازم را برای اجرای این طرح نداشتند. امیدوار هستم به آن حد برسیم که وقتی یک برنامه ریزی در کشور انجام می دهیم، همه پای کار بیایند و بدانیم که همه ما یک مسئولیت اجتماعی برای تحقق زحمات و اهداف داریم.
راهپیمایی خودرویی در شهرهای قرمز و نارنجی
معاون وزیر بهداشت در پاسخ سوالی درباب برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن نیز بیان کرد: ما خواهش کردیم که در هفته آخر تصمیم گیری نماییم و قرار شد راهپیمایی خودرویی باشد مگر در شهرهای زرد و آبی.
رفتار عجیب و غریب سویه امیکرون نسبت به سویه های قبلی کرونا
معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره شرایط اُمیکرون در کشور و پیش بینی ها از ادامه پیک ششم، اظهار داشت: این سویه مقداری رفتارش با سویه های قبلی بصورت عجیب و غریب، متفاوت می باشد. سویه های قبلی ضریب بیماری زایی شان متفاوت بود، اما این سویه به شکلی بود که افرادی که درگیر می شدند، به سرعت انتشار بالا می رفت و بنا بر این همیشه نمودارهایمان با زاویه ۲۰ تا ۴۰ درجه بود، اما در این سویه زاویه نمودار ۱۴۰ تا ۱۵۰ درجه است و بصورت عمودی بالا رفت که سرعت انتشار را نشان می داد که برایمان نگران کننده بود.
استقبال از واکسیناسیون دز سوم طی یک هفته گذشته، دو برابر شد
حیدری افزود: بطور معمول ما به علت وضعیت قرارگیری در نیم کره شمالی گاهی یک تا دو ماه پس از بقیه کشورها مبتلا می شویم. ما جزو کشورهایی بودیم که طی مدت کرونا با تاخیر درگیر می شدیم. این تاخیر فرصت مناسبی بود که اگر مقرر است کاری برای مقابله انجام دهیم، از این فرصت استفاده نمائیم. بیشترین استراتژی ما واکسیناسیون بود، اما پوشش نوبت سوم واکسن بصورت بطعی و کند پیش رفت تا هفته گذشته که باور جامعه شدت گرفت و در عرض یک هفته میزان مراجعات برای دریافت نوبت سوم دو برابر شد که ای کاش سه تا چهار برابر می شد.
برای واکسیناسیون دز سوم مراجعه کنید
وی اضافه کرد: ما کل مراکز بهداشتی و درمانی را برای این کار آماده کردیم. مراکز تجمیعی را هم داشتیم که طی یک تا دو ماه کسی به آنها مراجعه نمی کرد و برخی از آنها را تعطیل کردیم. ۲۹۰ مرکز تجمیعی در کشور بسته شود. حال از طرفی می خواستیم واکسیناسیون را برای موج ششم توسعه دهیم. بر این اساس در ازای مراکز تجمیعی بسته شده، ۲۲۰۰ مرکز جامع سلامت را در کشور توسعه داده و آماده کردیم تا در دسترس قرار بگیرند. امیدوار هستم مردم باز هم مراجعه نموده و واکسن خودشان را دریافت نمایند.
نگرانی از ابتلای کودکان در سویه امیکرون
والدین برای واکسیناسیون کودکان اقدام کنند
معاون وزیر بهداشت افزود: در عین حال برای واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال برنامه ریزی کردیم. پس از صدور مجوز در ابتدا واکسیناسیون ۱۰ تا ۱۲ سال را شروع کردیم که البته اختیاری بود و با رضایت والدین قرار بود صورت گیرد و از روز گذشته هم با دستور وزیر بهداشت، گروه زیر ۱۰ سال و ۵ سال به بالا می توانند واکسن دریافت نمایند که امیدوار هستم از این فرصت استفاده نمائیم. برای اینکه در این سویه یکی از اتفاقاتی که افتاد این بود که کودکان بیش از سویه های قبل مبتلا شدند و این جای نگرانی دارد.
هفته ملتهب کرونائی احیانا در آخر هفته آتی
افزایش تصاعدی بستریهای روزانه کرونا
وی اظهار داشت: احتمال می دهم که شاید در آخر هفته آتی، هفته بسیار ملتهبی را از نظر شدت افراد مبتلا خواهیم داشت و برخی معتقدند شاید از دو هفته دیگر این را داشته باشیم. همانطور هم که پیک به سرعت بالا می رود، پس از گذشتن از پیک، به سرعت هم پایین می آید. متاسفانه از آنجا که بیماری یک فاز تاخیری دارد، بعد یک تا دو هفته آمار بستری و فوت بالا می رود. هم اکنون آمار بستری ما حدود سه برابر روزهای قبل است و آمار بصورت تصاعدی هر روز افزایش می یابد.
آمادگی برای مقابله با «امیکرون» بیشتر از «دلتا»
حیدری اظهار داشت: البته کل همکاران بهداشت و درمان آماده باش کامل هستند و کل آنچه را که نیاز است در اختیار داریم. آمادگی ما از پیک قبلی با دلتا بیشتر است. عین حال بیماری با اُمیکرون طوری است که علائمش نسبت به دلتا خفیف تر است. بر این اساس سفارش می نماییم که افراد با علایم ساده به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نکنند و اهتمام کنند با استراحت و روش هایی که بصورت سنتی آموختیم با خوردن مایعات و… در منزل بمانند، اما اگر هم احساس کردند که ناخوشی شان دارد بیشتر می شود، فرصت را از دست ندهند و حتما مراجعه کنند. از طرفی مقاومت هم نکنند و اگر پس از دو سه روز بدتر شدند، حتما به مراکز مراجعه کنند.
افزایش امید به زندگی ایرانیان از ۵۵ سال به ۷۵ سال
حیدری در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به شکل گیری حوزه شبکه نظام مراقب های بهداشتی اولیه در سال ۱۳۶۴، اظهار داشت: یکی از قسمت های اصولی این حوزه بحث عدالت در دسترسی به خدمات سلامت بود که حالا خوشبختانه در جای جای کشور از دورترین روستاها تا کلانشهرها شکل گرفته است. یکی از دستاوردهای مهم این اقدام، افزایش امید به زندگی است که از ۵۵ سال به حدود ۷۵ سال رسیده است. بطوریکه با تلاش هایی که در عرصه واکسیناسیون، آموزش، بهسازی محیطی، دسترسی به آب سالم و مراقبت های از مادر و کودک و… امید زندگی افزوده شد.
وی با اعلان اینکه حالا بیشترین دغدغه ما بحث کیفیت زندگی است، اظهار داشت: خیلی از بیماریهای واگیر در کشور مهار شده و از صحنه بهداشتی کشور محو شد و در این زمینه حرف برای گفتن در منطقه داریم. از اینجا به بعد باید به سمت کیفیت زندگی رویم که کارمان را مشکل تر می کند. کیفیت زندگی با مشارکت مردم شکل می گیرد. ما در زمینه بهداشت به چهار اصل قائلیم؛ یکی دسترسی به خدمات سلامت که ادعا می کنم که در کشور همه خدمات مورد نیاز در اختیار مردم است که البته هنوز قابل توسعه است. البته ما روزبروز باتوجه به منابع توسعه لازم را انجام می دهیم. بعنوان مثال در زمینه واکسن در هر دهه چند واکسن به خدمات سلامت اضافه شده و الان عمده واکسن های مورد نیاز را در اختیار داریم.
۷۵ درصد عوامل موثر بر سلامت در اختیار سایر دستگاه ها
حیدری با اشاره به لزوم همکاری بین بخشی در زمینه بهداشت به عوان اصل دوم حوزه بهداشت، اظهار داشت: لزوم همکاری بین بخشی را در پدیده هایی مانند کرونا دیدیم. اگر دستگاهها پای کار نیایند، نمی توانیم حوزه سلامت را آنطور که باید ارتقاء دهیم. برای اینکه ۷۵ درصد سلامت دست سایر حوزه هاست. اگر درباره آب شرب سالم حرف می زنیم، یک بخش ما هستیم و یک بخش سازمان آب و فاضلاب قرار دارد و… پس از آن هم مشارکت های مردمی اصلی اساسی در زمینه بهداشت است. دستاوردهای ما به همت مردم گره خورده است. امروز اگر غصه آلودگی هوا را می خوریم که تاثیر زیادی بر سلامت مردم دارد، نیازمند همت و خدمت بیشتر است.
نگرانیهای بهداشتی برای کلانشهرها
وی اظهار داشت: یکی از دستاوردهای حوزه سلامت تولید واکسن کرونا از طرف شرکت های گوناگون در کشور بود که بحث توانمندی دانشمندان ما در نظام جمهوری اسلامی را نشان داد. امیدوار هستم روزبروز بتوانیم سرعت خودمان را در زمینه سلامت و بهبود آن بیشتر نماییم. حالا بحث کیفیت زندکی مطرح است و نگرانی ما در کلانشهرها بیش از روستاها و نقاط محروم در زمینه بهداشت است. برای اینکه در زمینه بهداشت ما در دورترین نقاط محروم کشور هم حضور داریم و خدمتگذار مردم هستیم اما در کلانشهرها مردم بیشتر به بخش های تخصصی مراجعه نموده و سلامت شان را رصد نمی کنند تا از بیماریها پیشگیری نماییم. باید با پیشگیری و غربالگری از بروز بیماریها پیشگیری نماییم.
او همین طور در پاسخ به سوالی درباب مسائلی که پیرامون انطباق جنسیت تزریق کننده و دریافت کننده واکسن کرونا مطرح میشود، اظهار داشت: این مساله از دید ما رد شده است و مکاتبات جدی انجام شد و شئونات و احترام افراد مهمست و انطباق را با این تاکید اعلام کردیم که اگر ندارید، مرکز را ببندید.
وی اضافه کرد: وقتی جلسه برگزار می نماییم ما کلیات بحث علمی را مطرح می نماییم ولی وقتی به عرصه عمل میرسیم به تعهدات عمل نمی گردد. در مورد برگزاری مسابقات در ورزشگاه ها همانگونه که سلامت جسمی افراد برایمان اهمیت دارد به سلامت روانی آنها هم اهمیت می دهیم. دراین زمینه بعنوان مثال مدارس و لطمه های جدایی از محل تحصیل هم برای ما یک دغدغه است بنا بر این برنامه ریزی برای بازگشایی مدارس صورت گرفت. نکته مهم این است که دستورالعمل های ما نیازمند ضمانت اجرائی هم است و مدیر مدرسه، متصدیان ورزشگاه، جشنواره فجر و… باید به تعهدات خود عمل کنند. ما شرایط را برای برقراری عادی امورات باز می گذاریم اما اگر خدشه ای به تعهدات وارد شود، نتیجه آن لطمه خواهد بود. با وقوع مشکلات همه توجهات به ما جلب می شود در صورتیکه باید از پیش به رفع مشکلات فکر نماییم.
پیش بینی بستری حدود یک میلیون نفر در موج امیکرون
او همین طور در ادامه صحبتهایش بر اهمیت استفاده از ماسک اصرار کرد و اظهار داشت: استفاده بیش از ۸۵ درصد مردم از ماسک لازم است و پیش بینی ما این است که در موج امیکرون یک میلیون نفر بستری شوند؛ در حالی که با بهره گیری از ماسک این تعداد تا ۳۵۰ هزارنفر کمتر بستری می شوند و فوت مردم کاهش پیدا می کند.
حیدری بیان کرد: برخی از مدارس به دقت موارد را رعایت کردند اما تعدادی اصلا به درستی رعایت نکردند.
سوپرمارکت واکسن راه انداختیم
همه واکسنها باکیفیت هستند
وی با اشاره به گسترده و متنوع بودن سبد واکسیناسیون مقابل کرونا در کشور، بیان کرد: ما تنها کشوری هستیم که سوپرمارکت واکسن راه انداخته ایم. این مساله یک ایراد و یک حسن دارد. ایراد آن اختلافی است که بر سر انتخاب نوع واکسن تزریقی اتفاق می افتد درحالی که هدف ما این بود که هرچه سریع تر جامعه را ایمن نماییم و همه تلاش ها برای تهیه واکسن صورت گرفت. بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن است. کسی که واکسن تزریق می کند تا ۸۰ درصد در مقابل بستری و مرگ و میر ایمن می شود. تنها موضوعی که ما اعلام می نماییم نوع پلت فرم انتخابی واکسن برای دز سوم است. ۲۲۰۰ مرکز واکسیناسیون داریم و ممکنست در روزهایی نوعی از واکسن را نداشته باشیم.
او افزود: روزهای اول گفتیم ۶ ماه پس از تزریق نوبت دوم برای تزریق نوبت سوم مراجعه کنند که با گذشت زمان و تجربه موج قبل این عدد را به ۳ ماه کاهش دادیم. همه واکسن ها باکیفیت هستند و اصل دریافت واکسن است.
وی درباره ارائه خدمات و امکانات پیش گیری از بارداری، اظهار نمود: در مراکز بهداشت و جامع سلامت اصل خدمات بر پایه پیش گیری از بیماریها و زندگی سالم می باشد و قدم به قدم افراد را رصد می کنند و اگر در این نقطه خوب عمل نماییم، مراجعه به بیمارستانها کاهش می یابد. در زمینه اقلام پیش گیری از حاملگی طبق ماده ۵۲ و ۵۳ اعتبار بودجه ای دیده نشده تا اقلام را رایگان در اختیار مراجعه کننده قرار دهیم و در داروخانه ها عرضه می شود. این که داروخانه اقلام را با نسخه تحویل دهد در زمینه غذا و دارو است. درباره تبعات این تصمیم من نباید پاسخگو باشم، صحبت هایی داشتیم که این مساله صفر و صدی نیست ولی قانون در رفت و برگشت است؛ اما با عنایت به این که فعلا ابلاغیه صورت گرفته ما موظف به اجرا هستیم. اما پیگیر امر هستیم چون موضوع سلامت باروری برای ما اهمیت دارد.
نگرانی از تزریق واکسن و افزایش فوتیهای زنان حامله در موج دلتا
معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه صحبتهایش درباره مجوز واکسنهای مورد استفاده در کشور نیز اشاره کرد: هر واکسنی برای هر گروه سنی که بخواهیم اعلام نماییم مجوز توسط سازمان غذا و دارو گرفتن می شود. فعلا باتوجه به تمام شواهد و تایید سازمان بهداشت جهانی دو واکسن سینوفارم و پاستوکووک برای کودکان استفاده می شود. البته واکسن های دیگر هم درحال ارائه اطلاعات خود هستند که بتوانند به این سبد اضافه شوند. در مورد خانم های حامله فعلا واکسن سینوفارم مجوز تزریق دارد ولی باتوجه به نگرانی هایی که وجود دارد پوشش این بخش چندان بالا نیست و در موج دلتا تعداد فوت خانم های حامله بالا رفت و این درحالی است که تزریق واکسن در خانم های حامله لطمه زا نیست مگر در کسی که بیماری زمینه ای پیچیده یا سایر مشکلات را داشت.
او در پاسخ به سوالی در مورد این که چه تعداد یا درصد از بستری شدگان اومیکرون، از بین کسانی هستند که واکسن تزریق کردند، اظهار داشت: درحال احصا آمار و اطلاعات هستیم ولی آنچه که CDC آمریکا مشخص کرد این بود که افرادی که واکسن زدند ۱۰ برابر کمتر گرفتار بستری و فوت می شوند و تا ۸۵ درصد کسانی که واکسن دز سوم را تزریق می کنند، کمتر به بیماری مبتلا می شوند.
حیدری اشاره کرد: خیلی از افرادی که واکسن نوبت دوم و سوم را تزریق کردند به کرونا مبتلا شدند ولی تاکید ما این است که واکسن نوبت سوم جلوی مبتلاشدن و مرگ را می گیرد و میزان محافظت فرد را بیشتر می کند. این مساله اصل واکسن را زیر سوال نمی برد و بهترین استراتژی در مقابل ویروس تزریق واکسن و رعایت پروتکل ها است. متولی رعایت پروتکل ها مجموعه هایی مانند ادارات، سیستم حمل و نقل عمومی و… هستند. این که استفاده از ماسک الزامی است اما کسی ماسک نمی زند یا جایی اجرائی نمی گردد از کم لطفی فرد و مجموعه است.
شدت سرایت امیکرون بسیار بالاست
وی اضافه کرد: شدت سرایت امیکرون بسیار بالا است که بصورت آتش فشانی یا آسانسوری آمار را زیاد می کند. عوارض آن کمتر از دلتا است اما به تبع با افزایش تعداد مبتلایان جمعیتی هم کارشان به بیمارستان می کشد، ولی بیشتر کسانی لطمه دیدند که چند بیماری زمینه ای داشتند و یا واکسن تزریق نکرده بودند. مدت قرنطینه در سویه امیکرون ۵ روز است و اگر شخص خواست از منزل بیرون رود باید حتما ماسک داشته باشد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، اظهار نمود: در بحث تعطیلی ها، بدترین استراتژی این است که تعطیلی عمومی اعلام نماییم. باید مکان های پر تجمع مانند ورزشگاه ها، رستوران ها یا مکان های پر دغدغه مانند مدارس باید محدودیت جدی داشته باشند که برخی ابلاغ گردید و برخی هم به اختیار استانداری ها گذاشته شد تا اگر بطورمثال در یک مدرسه تعدادی مبتلا شدند کلاس یا مدرسه تعطیل شود.
وی در ادامه صحبتهایش در پاسخ به سوالی درباره مباحثی که پیرامون غربالگری ژنتیکی مطرح می شود، بیان کرد: طبق قانون ۳ ماه فرصت داشتیم تا کمیته های علمی موضوع استانداردسازی آزمایشات را بررسی نمایند. پیش نویس این طرح با ماحصل نظرات متخصصان به شورای عالی انقلاب فرهنگی تحویل داده شد تا چگونگی انجام آزمایشات را ابلاغ کنند.
وی بیماریهای غیرواگیر را یکی از دغدغه های مهم وزارت بهداشت خواند و افزود: حالا بیماریهای غیرواگیر حدود ۸۲ درصد عامل مرگ کشور است و بیشترین هزینه های سلامت در این حوزه می باشد. در جلساتی که در کمیته تامین امنیت غذایی برگزار می گردد که متاسفانه چهار سال است در دو کمیته دیگر امور بانوان و امور فرهنگی و اجتماعی ادغام شد و در نتیجه کمیته سلامت تضعیف شد، مکاتباتی با وزیر کشور داشتیم و ایشان هم تاکید نمودند که این کمیته ها باید منفک شوند. از طرفی با سازمان غذا و دارو هم مکاتبه شده است تا بر کیفیت نان و میزان نمک در آن بررسی شود. ما در زمینه بهداشت مرتبا رصد می نماییم و نسبت به قبل خوب پیش رفته ایم. سند کنترل بیماریهای غیرواگیر به امضای ۱۵ وزیر رسیده است و کاهش نمک و چربی ترانس در آن عنوان شده است تا بیماری غیرواگیر کنترل شود.
معاون وزیر بهداشت درباره وضعیت بستری کودکان در وضعیت شیوع امیکرون نیز اظهار داشت: حدود ۲۰ درصد بستری شدگان در سویه امیکرون زیر ۱۸ سال بودند؛ بدین سبب این امر دغدغه ما است و از یک ماه قبل مراکز بهداشتی درمانی در آماده باش بودند و آی سی یو های اطفال هم تقویت شد، بیشتر امکانات را برای پذیرش اطفال سوق دادیم. طی روزهای آتی تجهیرات دیگری هم تحویل داده می شود و خوشبختانه تا حالا بحرانی نداشته ایم و فعلا کمتر از یک چهارم تخت های ما اشغال شده است.

منبع: