محققان هشدار می دهند؛ کودکان گرفتار اضافه وزن با عوارض قلبی جدی مواجه اند

به گزارش آنی غذا تحقیقات نشان می دهد در جوانان دارای شاخص توده بدنی بالا، علایم سفتی شریان وجود دارند که یک فاکتور پرخطر برای بیماری قلبی عروقی است.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از ساینس دیلی، بر مبنای مطالعه مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری ها آمریکا، درصد کودکان و نوجوانان چاق از ۱۹ درصد پیش از پاندمی به ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده و سرعت افزایش شاخص توده بدنی (BMI) دو برابر شده است.
تحقیقات جدید دانشگاه جورجیا هم نشان داده است که این شرایط می تواند خبر بدی برای سیستم قلبی عروقی کودکان هم در زمال حال و هم در آینده باشد.
در این مطالعه سطح چربی احشایی شکم و سفتی شریان در بیشتر از ۶۰۰ کودک، نوجوان و بزرگسال اندازه گیری شد. چربی احشایی چربی موجود در شکم است که به اندام های حیاتی نفوذ می کند در نتیجه سفتی شریانی، سیستم قلبی عروقی را مجبور می کند تا برای پمپاژ خون در سرتاسر بدن سخت تر کار کند.
محققان به میزان بیشتری از چربی احشایی و سفتی شریانی در جوانان دارای اضافه وزن پی بردند که نشان داده است چربی شکمی احتمالاً در بروز مشکلات قلبی عروقی در کودکان نقش دارد.
«جوزف کیندلر»، عضو تیم مطالعه، اظهار داشت: «هرچه شریان ها سفت تر باشند، خون سریع تر از راه آن رگ های خونی حرکت می کند، که می تواند برای سیستم قلبی ما مضر باشد و بر آن فشار وارد کند».
مطالعات در مورد خطرات قلبی عروقی در جوانان محدود است، اما محققان معتقدند تغییرات منفی در سیستم قلبی عروقی که منجر به بیماری و حملات قلبی می شود، احتمالاً از دوران کودکی و نوجوانی آغاز می شود.