توصیه های یك متخصص تغذیه؛ تغذیه قبل و پس از واكسیناسیون

آنی غذا: رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به اهمیت تغذیه در تقویت سیستم ایمنی بدن، در مورد تغذیه مناسب قبل و پس از واکسیناسیون کووید ۱۹ سفارش هایی عرضه داد.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، فرشته فزونی اظهار داشت: با رعایت برخی نکات تغذیه ای و پرهیز از مصرف برخی مواد غذایی می توانیم سبب ارتقای سلامت و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن در زمان واکسیناسیون شویم و بروز علایم و عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون را به حداقل رسانده و سیستم ایمنی خویش را تقویت نماییم.
وی اضافه کرد: زمان واکسیناسیون نباید ناشتا باشید. چونکه امکان دارد هنگام تزریق واکسن گرفتار سرگیجه یا افت فشار شوید. برای پیشگیری از بروز این عوارض باید قبل از واکسن زدن صبحانه یا میان وعده ساده ای مصرف کنید و شب پیش از واکسیناسیون هم غذای سبک مانند سوپ حاوی مرغ، سبزی های سبز تیره تازه نظیر اسفناج، جعفری و کلم بروکلی استفاده کنید.
فزونی اظهار داشت: این مورد بخصوص در مورد افرادی که ترس از تزریق آمپول دارند باید رعایت شود.
وی مصرف شیر، میوه، تخم مرغ، لقمه نان و پنیر و…. بعنوان صبحانه یا میان وعده پیش از تزریق واکسن سفارش کرد.
فزونی با تکیه بر خواب کافی و استراحت در شب پیش از واکسیناسیون اضافه کرد: خواب کافی و آرام یکی از رازهای سلامت و طول عمر انسان همراه با زندگی با نشاط است و نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت امور بهداشتی سفارش کرد: از کار کردن با هرگونه دستگاه الکترونیکی همچون گوشی همراه و کامپیوتر و تماشای طولانی مدت تلویزیون حداقل یک ساعت پیش از خواب تا حد امکان پرهیز کنید. مصرف غذاهای ساده و سبک می تواند زمینه ساز یک خواب خوب باشد.
وی تصریح کرد: تلاش کنید بین مصرف شام و زمان خواب حدود دو ساعت فاصله باشد. هم چنین مصرف یک لیوان شیر گرم به داشتن یک خواب راحت کمک می نماید.
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت امور بهداشتی در ادامه سفارش کرد: مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید. تأمین آب بدن به میزان کافی قبل و پس از تزریق واکسن کووید- ۱۹ بسیار مهم می باشد.
وی اضافه کرد: مصرف مایعات کافی نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط واکسیناسیون می شود، بلکه سبب پیشگیری از افت فشار خون در افرادی می شود که معمولا ترس از آمپول و یا واکسن دارند.
فزونی تصریح کرد: افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی- عروقی، فشار خون بالا یا بیماری های ریوی هستند در مورد میزان مصرف مایعات حتما باید با پزشک خود مشورت کنند.
به گفته وی، مواد غذایی آبدار مانند میوه ها، سبزی ها، انواع سوپ علاوه بر کمک به تأمین آب بدن، سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می کنند. بخصوص در صورت بروز تب پس از واکسیناسیون، باید مایعات و غذاهای آبدار به میزان فراوان نوشیده و میل شود.
فزونی خاطرنشان کرد: نوشیدنی های شیرین مانند آب میوه هایی که دارای قند افزوده هستند و شربت های خیلی شیرین، نوشابه های گازدار و به صورت کلی همه نوشیدنی های خیلی شیرین باعث تضعیف سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آن می شوند.
به گفته رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت امور بهداشتی بهترین نوشیدنی آب است. مصرف آب میوه تازه و طبیعی، دوغ کم نمک و بدون گاز، شربت های خانگی کم شیرین هم برای تأمین آب بدن مناسب هستند.
وی مصرف غذاهای تازه و طبیعی مانند میوه ها، سبزی ها، ماهی های چرب، آجیل و مغز دانه ها به تقویت سیستم ایمنی کمک می نماید چونکه التهاب کمتری در بدن بوجود می آورد. مصرف غذاهای ضد التهاب قبل و بعد از تزریق واکسن می تواند کمک کننده باشد.
فزونی، اضافه کردن چاشنی هایی مثل زنجبیل، نعناع فلفلی، دارچین، فلفل، زردچوبه، سیر و پیاز در تهیه غذا را به علت خاصیت ضد التهابی سفارش کرد.
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت امور بهداشتی با اشاره به اینکه مصرف روزانه ۵-۳و احد از گروه سبزی ها و ۴-۲ واحد از گروه میوه ها، آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن مانند سلنیوم، ویتامین Aو ویتامین C را تأمین می کند، اظهار داشت: مصرف کافی سبزی، سالاد و میوه قبل و بعد از واکسیناسیون در وعده های غذایی و میان وعده ها سفارش می شود.
از دیگر سفارش های رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت امور بهداشتی برای تقویت سیستم ایمنی مصرف روزانه مقادیر کافی از منابع غذایی پروتئین و جایگزین های آن است که شامل انواع حبوبات، تخم مرغ، انواع گوشت سفید (مرغ، ماهی) است.
وی اضافه کرد: منابع غذایی پروتئینی حاوی ریز مغذی هایی مانند روی و سلنیوم هستند که با خاصیت آنتی اکسیدانی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. شیر و لبنیات کم چرب نظیر ماست، پنیر و کشک هم ضمن تأمین کلسیم و فسفر، از منابع تأمین پروتئین هستند.
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت امور بهداشتی ضمن اشاره به این که ویتامین Dبه مقدار لازم از منابع غذایی تأمین نمی گردد اظهار داشت: بر مبنای دستورالعمل وزارت بهداشت، لازم است ماهانه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن (در مادران آبستن دوز روزانه ۱۰۰۰و احد) مصرف شود.
به گفته وی، سایر ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی و استفاده از گروه های غذایی اصلی شامل گروه نان و غلات سبوس دار، گروه میوه ها، گروه سبزی ها، گروه شیر و لبنیات، گروه گوشت و تخم مرغ و حبوبات تأمین می شود و نیازی به استفاده از مکمل های ویتامینی نیست.
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت امور بهداشتی مصرف فست فودها، غذاهای چرب، سنگین، پرنمک و تنقلات شور و نوشیدنی های خیلی شیرین را باعث تضعیف سیستم ایمنی برشمرد که زمینه را برای ابتلاء به بیماری ها همچون کرونا فراهم می آورد و همواره باید از مصرف بی رویه آنها اجتناب شود.
فزونی سفارش کرد که برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن، قبل و بعد از واکسیناسیون از مصرف غذاهای مذکور خودداری کنید.

منبع: