سنگینی سقف چهاردیواری ها بر سر كودكان!

آنی غذا: بوشهر شیوع ویروسی که تا دوسال پیش برای مردم دنیا ناشناخته بود نوعی سردرگمی را در نحوه برخورد و رویارویی با آن ایجاد کرده است که این سردرگمی ها در آخر به چالش های روحی بزرگ و کوچکی تبدیل گشته اند…
حتی اگر خودمان هم در این ایام با مشکلات روحی دست به گریبان نشده باشیم در اطرافیان خود دیده ایم که به سبب محدودیت های کرونائی خصوصاً محدود شدن ارتباطاتشان گرفتار لطمه های مختلف روانی شده اند.
یکی از اصلی ترین گروه های سنی که در پی ایجاد قرنطینه های خانگی ناشی از اپیدمی و کاهش حضور مردم در جامعه در معرض خطر لطمه های بسیاری قرار گرفته اند، کودکان هستند. محدودیت هایی که همچنان هم ادامه دارد و اختتام آن معلوم نیست. یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به این مساله اظهار نمود: پرخاشگری و کنترل نکردن تکانه خشم در کودکان همچون پرتکرارترین مشکلاتی ست که مراجعان در این روزهای کرونائی دارند که بیشتر ناشی از آموزش های آنلاین، کمتر شدن کارهای فیزیکی و سرکوب شدن هیجانات و تخلیه نشدن آنها در کودکان بروز داده می شود.
فروزان هاشم زاده افزود: کرونا سبب شده زمان حضور اعضای خانواده در کنار هم افزایش پیدا کند، ساعت هایی که کودک قبل از پاندمی کرونا، در محیط مدرسه و خارج از خانه و با افراد گوناگون می گذراندند حالا در محیط محدود خانه و تنها با اعضای خانواده سپری می شود.
او با اشاره به تاثیر پیگیری مستمر اخبار مربوط به حوادث کرونا بر روح و روان کودکان عنوان کرد: از آنجائیکه این روزها بحث و گفت و گو حول محور کرونا در همه جا گرم است خواه ناخواه کودکان نیز در معرض اخبار در رابطه با این مساله قرار می گیرند، اما آنها از نظر روانی باتوجه به کم بودن میزان دانش و آگاهی نسبت به این مسئله گرفتار لطمه های روحی و روانی و در نهایت رفتارهای پرخاشگرانه می شوند.
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی بیان کرد: چگونگی مواجهه کودکان با موضوع بیماری کرونا، چالشی جدی است که خیلی از خانواده ها با آن درگیرند. عده زیادی از کودکان از دی ماه سال ۱۳۹۸ که شیوع ویروس کرونا در کشور مشخص شد، در خانه ها قرنطینه شده اند. پس والدین باید تلاش کنند تا با توجیه شرایط فعلی و محدودیت های ایجاد شده، در عین حال که عواقب مبتلاشدن به بیماری کرونا را برای کودکان شان توضیح می دهند، مانع از لطمه های روانی ناشی از ترس در آنها شوند.
هاشم زاده اشاره کرد: شما هم به طور قطع تابحال کودکان پرخاشگری را دیده اید که مدام فریاد می زنند، فحش می دهند و اشیای دم دست خودرا به هر طرف می اندازند یا به سر و صورت مادر خود مشت می زنند. این مساله اغلب به مسئله ای مهم و نگران کننده ای برای والدین تبدیل می شود.
وی درباب چاره مناسب برای مهار خشم و رفتارهای پرخاشگرانه کودکان اظهار داشت: افراد می توانند با کمک یک روانشناس و شناخت احساسات و هیجانات کودک از روش مدیریت کنترل خشم که یکی از ۱۰ روش مهارت های زندگی است استفاده کنند و خشم فرزاندن خودرا کنترل کنند؛ البته باید توجه داشت واکنش نامناسب والدین به این نوع رفتار کودک می تواند موجب تقویت رفتار پرخاشگرایانه شود.
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی اضافه کرد: آگاهی بخشی به کودک با بهره گیری از ابزارهایی مثل گفت و گو یا مذاکره با والدین و خواهر و برادر برای حل مسائل و درخواست های کودک بسیار با اهمیت می باشد. برای مثال وقتی کودک با شیوه پرخاشگرانه چیزی را طلب می کند و ما به آن پاسخ می دهیم، او این شیوه را ساده ترین راه برای اجابت خواسته خود می داند و در حقیقت ما قدرت صبوری کودک را سرکوب کرده ایم.
فروزان هاشم زاده با اعلان اینکه کودکان قسمتی از رفتارهای پرخاشگرانه را در دنیای مجازی و برخی را در دنیای حقیقی یاد می گیرند، اشاره کرد: وجود تفکرات و کلیشه هایی همچون این که پسران بیش از دختران رفتارهای به اصطلاح قلدرانه تری دارند بر افزایش جمعیت آماری کودکان خشن پسر موثر بوده است و برمبنای آخرین تحقیقات مداخله ای و مقاله های علمی می توان گفت پرخاشگری در پسران نسبت به دختران شایع تر است.
او اظهار نمود: پیشنهاد من برای پیش گیری از رفتارهای پرخاشگرانه این است که والدین برای خود و فرزندانشان -در این دوران- برنامه ریزی داشته باشند، همبازی شدن با کودکان و کتاب خوانی همچون روش هایی است که می تواند تاثیر به سزایی در جلوگیری از خشم در کودکان داشته باشد.
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با اعلان اینکه مشکلات رفتار کودکان را نباید به کرونا ربط بدهیم، اظهار داشت: کودکان پرخاشگری را یاد می گیرند و شرط اول کنترل این رفتارها در کودک، کنترل پرخاشگری در والدین است و اگر والدین و اطرافیان رفتارهای سالم داشته باشند، به کودک کمک می نماید، برای اینکه کودکان بوسیله چشم یاد می گیرند نه گوش و صحنه های درگیری در میان والدین و هر جای دیگر را ببینند یاد می گیرند پس کنترل و نظارت در این موارد بسیار کمک کننده است.
هاشم زاده اشاره کرد: اضطراب ناشی از بیماری کرونا در مادران می تواند بر افکار و رفتار آنها و کیفیت تعاملات شان با کودکان موثر باشد و در آخر سبب انواع اختلالات رفتاری و مقابله ای در فرزندان شود از همین رو تا اختتام واکسیناسیون عمومی و آخر دوره قرنطینه روش های فرزندپروری در دوران کرونا را با حساسیت پیگیری کنند تا شاهد آثار منفی بر سلامت روان شناختی کودکان نباشند.

منبع: