تشدید محدودیت های كرونایی در كشورهای شرق و جنوب شرق آسیا

همزمان با افزایش موارد مبتلا شدن به کووید-۱۹ و کند بودن روند واکسیناسیون، محدودیت های کرونایی در کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا بیشتر می شود.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، در ایام اخیر چندین کشور آسیایی محدودیت های کرونایی شدیدتری را به منظور مهار بیماری کووید-۱۹ اعمال کرده اند.
دولت ها در بخش هایی از کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا در کوشش برای تسریع برنامه واکسیناسیون هستند و بعضی از این کشورها بعد از یک روند کاهشی، حالا شاهد افزایش موارد مبتلا شدن هستند.
به گزارش اسکای نیوز، وضعیت بعضی از کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا که محدودیت های کرونایی را تشدید کرده اند، به شرح زیر است:
تایوان
این کشور تا همین اواخر به علت موفقیت در مهار گسترش بیماری کووید-۱۹به رغم ارتباط نزدیک با چین، با ثبت ۱۴ مورد مرگ و میر ناشی از کرونا و ۲۲۶۰ مورد مبتلا شدن مورد تحسین قرار گرفته است. اما هفته گذشته بالاترین آمار مبتلایان به کروناویروس در این کشور از زمان شیوع بیماری ثبت و بیشتر از ۱۰۰۰ مورد مبتلا شدن شناسایی شده است. حالا بیشتر از ۶۰۰ هزار نفر به مدت دو هفته در قرنطینه به سر می برند و همه مدارس از چهارشنبه به مدت ۱۴ روز تعطیل می شوند.
سنگاپور
روز یکشنبه مقامات این کشور بعضی از شدیدترین محدودیت های کرونایی را از زمان آخر محدودیتها در آوریل سال قبل اعمال کردند. سنگاپور یکی از موفق ترین کشورهای جهان در زمینه مهار این ویروس بوده و برای ماه ها موارد مبتلا شدن صفر یا تک رقمی بوده است اما به تازگی با افزایش موارد غیر قابل ردیابی روبرو شده است. با اعمال محدودیتهای جدید که مدت چهار هفته ادامه پیدا می کند از افراد درخواست شده است که از خانه کار کنند و مدارس تعطیل می باشد.
مالزی
از ۱۱ ماه مه، فعالیتهای اجتماعی و رفت و آمد بین مناطق و استانهای این کشور تا ۷ ژوئن ممنوع گردید و مدارس برای پیشگیری از تجمع های مردمی در جشن تعطیلات عید فطر، تعطیل شدند. مالزی بعد از اندونزی و فیلیپین، سومین کشور به لحاظ آمار بالای مبتلایان در جنوب شرق آسیا است.
اندونزی
اندونزی که بیشترین صدمه را در جنوب شرقی آسیا دیده است، حدود ۱.۷۴ میلیون مورد مبتلا شدن به بیماری کووید-۱۹ و بیشتر از ۴۸ هزار مورد مرگ را ثبت کرده است باآنکه تصور می شود این تعداد بیشتر باشد. از زمان جهش بیماری در ماه فوریه، موارد مبتلا شدن روند کاهشی داشته است اما این نگرانی وجود دارد که چهارمین کشور پرجمعیت جهان بعد از بازگشت میلیون ها نفر از تعطیلات عید فطر که به سراسر کشور سفر کرده اند با بحران روبرو شود. از روز دوشنبه و با افزایش ۹۰ درصدی موارد مبتلا شدن در بعضی از مناطق در مسیرهای جاده ای از مسافران تست گرفته شده و معاینه می شوند.
فیلیپین
بعد از اندونزی، فیلیپین با بیشتر از ۱.۱ میلیون مورد مبتلا شدن و بیشتر از ۱۹ هزار مورد فوتی، دومین کشور صدمه دیده در جنوب شرق آسیاست. محدودیت های اعمال شده کرونایی در ماه آوریل به تدریج برای پیشگیری از رکود اقتصادی و بحران گرسنگی کاهش پیدا کرد اما برگزاری برخی مراسم سنتی همچنان ممنوع می باشد.
تایلند
روز گذشته (سه شنبه) ۳۵ مورد فوت ناشی از کرونا در این کشور به ثبت رسید و با شناسایی ۲۴۷۳ بیمار جدید، مجموع مبتلایان در این کشور به رقم ۱۲۷ هزار و ۱۸۴ نفر رسید. همینطور در مجموع ۶۴۹ نفر فوت کرده اند. بعد از یک سال مهار موفقیت آمیز شیوع بیماری، این کشور با موج سوم دست و پنجه نرم می کند چونکه از ماه آوریل تابحال موارد مبتلا شدن بیشتر از سه برابر شده و مرگ و میرها شش برابر افزایش پیدا کرده است.
ژاپن
موج چهارم کووید-۱۹ ژاپن را برای سومین بار در وضعیت اضطراری قرار داده است و مقررات منع رفت و آمد تجاری همچنان برقرار است. علیرغم این که موارد مبتلا شدن در سرتاسر کشور در روز دوشنبه به ۳۶۸۰ نفر کاهش یافته است که پایین ترین سطح از ۲۶ آوریل است، این کشور با کمبود کارکنان و تخت های بیمارستانی مواجه می باشد.
کره جنوبی
کره جنوبی که به علت توانایی در کاهش موارد مبتلا شدن در ابتدای همه گیری از راه ردیابی تماس افراد آلوده و قرنطینه آنان مورد تحسین قرار گرفت، حالا با کمبود واکسن روبرو است. دولت به دنبال آن است تا ماه نوامبر از راه واکسیناسیون به ایمنی جمعی برسد اما فقط دو درصد از ۵۱.۷۱ میلیون نفر جمعیت این کشور واکسینه شده اند. موارد مبتلا شدن به سویه های مختلف کروناویروس هم با وجود قرنطینه دو هفته ای مسافران و عرضه نتیجه منفی تست کرونا قبل از ورود در حال افزایش می باشد.

منبع: