مطالعات نشان می دهد؛ تركیب چاقی و كووید ۱۹ در مردان مرگبارتر است

آنی غذا: مدت هاست که مشخص شده است چاقی عامل پرخطر برای بیماری کووید ۱۹ شدید در افراد است. اما تحقیقات جدید نشان داده است که این ارتباط حتی در مردان بیشتر از زنان است.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، در این مطالعه، محققان مرکز پزشکی مونت فیور نیویورک به بررسی داده های بیشتر از ۳۵۰۰ بیمار کرونایی بستری در بیمارستان پرداختند.
محققان مشاهده نمودند هم چاقی متوسط (شاخص توده بدنی ۳۵ تا ۴۰) و هم چاقی شدید (شاخص توده بدنی بالای ۴۰) با میزان بالاتر مرگ و میر برای بیماران کرونایی بستری در بیمارستان مرتبط می باشد.
در مقایسه با بیماران با وزن سالم (شاخص توده بدنی ۱۸ تا ۲۵)، بیماران کرونایی مبتلا به چاقی متوسط ۴۴٪ بیشتر در معرض خطر مرگ در بیمارستان بودند و کسانی که به شدت چاق بودند تقریباً دو برابر بیشتر با احتمال مرگ روبرو بودند.
اما جنسیت در این حوزه مهم به نظر می رسید: احتمال ابتلاء به ذات الریه شدید، احتیاج به دستگاه تنفسی ونتیلاتور برای کمک به نفس کشیدن، و مرگ، همه برای مردان دارای چاقی متوسط یا شدید، افزایش پیدا کرد، اما در زنان این خطرات فقط برای چاقی های شدید بالا بود.
مشخص شده است که علت اصلی شدت بیماری و مرگ یک واکنش التهابی بیش از اندازه به کروناویروس است که با میزان بالای سیتوکین های در گردش خون مانند IL-۶ همراه می باشد.
چاقی بعنوان یک حالت التهاب مزمن تشدیدشده در نظر گرفته می شود، از اینرو امکان دارد ارتباطی بین شاخص توده بدنی و التهاب سیستمیک وجود داشته باشد که از راه میزان IL-۶ نشان داده می شود.
همچنین محققان معتقدند که چاقی امکان دارد خطر ابتلاء به عوارض بدتر در بیماران کرونایی نظیر کاهش عملکرد ریه، افزایش کوشش برای نفس کشیدن، یا وجود بیشتر در بافت چربی گیرنده ACE۲ که اجازه می دهد کروناویروس به سلول ها وارد شود را افزایش دهد.