واكسن سیاسی كرونا و ۳ مشكل بخش خصوصی برای واردات چه نماییم كه سلطان واكسن كرونا ظهور نكند؟

آنی غذا: واردات واکسن کرونا از طرف بخش خصوصی، موضوعی است که مدتی پیش از طرف رئیس قوه مجریه کشور عنوان شد، حال باید پرسید بخش خصوصی چگونه می تواند بصورت ضابطه مند و شفاف مبادرت به واردات واکسن کرونا کند؛ بطوریکه هم میزان دوز بیشتری از واکسن وارد کشور شده و واکسیناسیون مقابل کرونا را سرعت بخشد و هم با ظهور پدیده هایی مانند سلطان واکسن و خرید و فروش نوع تقلبی آن در بازارهای آزاد و غیررسمی همچون ناصرخسرو مواجه نشد؟.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، واردات واکسن کرونا از طرف بخش خصوصی، یکی از راهکارهای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون کروناست. راهکاری که البته در صورت عدم دقت و نظارت کافی می تواند مشکل ساز شده و مباحثی همچون عدالت در دسترسی را با چالش مواجه کند. بگفته دکتر حسین کرمانپور- مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی هم اکنون ۳ معضل عمده، یعنی جابجایی ارز، هزینه واکسن و عدم مشخص بودن مقیاس تبدیل ارز واکسن به ریال بر سر راه بخش خصوصی برای واردات واکسن کرونا وجود دارد.

وی همین طور معتقد می باشد که واکسیناسیون کرونا از طرف بخش خصوصی باید ضابطه مند باشد؛ چونکه در غیر این صورت ممکنست هر کسی در بازار آزاد ادعا کند که واکسن کرونا دارد و دیگر نتوان بازارهای غیررسمی همچون ناصرخسرو را جمع کرد.

مشروح گفت وگوی کرمانپور با ایسنا را در ادامه بخوانید:
درخواست نظام پزشکی برای واردات واکسن همچنان بدون پاسخ کتبی
کرمانپور در گفت و گو با ایسنا، درباره سازوکار واردات واکسن کرونا از طرف بخش خصوصی، اظهار داشت: حدودا چهار الی پنج ماه قبل بود که سازمان نظام پزشکی درخواستی را به وزیر بهداشت ارائه داد در خصوص اینکه با توجه به این که سازمان نظام پزشکی یک NGO است، شاید بتواند از جاهای خاصی واکسن کرونا را برای کادر درمان و حتی برای مردم خریداری نموده و وارد کند. بر این اساس دکتر ظفرقندی-رییس کل سازمان نظام پزشکی نامه ای دراین زمینه خطاب به وزیر بهداشت نوشتند و در آن درخواست نمودند که وزارت بهداشت اجازه دهد تا سازمان نظام پزشکی در حیطه واردات واکسن کرونا ورود کند. البته تا این لحظه بصورت کتبی به این نامه پاسخ داده نشده است. منتها آقای وزیر با این مساله مخالفتی نکرده اند و حتی بصورت شفاهی هم موافقتی را اعلام نموده بودند. البته مجوز واردات واکسن کرونا حساس بوده و زیرذره بین است؛ چونکه واردات آن عدد کمی نیست و قرار نیست در حد پنج تا شش هزار دوز وارد نماییم.
برای کشور چند دوز واکسن نیاز است؟
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم فقط برای کادر درمان واکسن کرونا وارد نماییم، حدود ۱.۵ میلیون دوز واکسن لازم است و اگر بخواهیم برای عموم مردم واکسن کرونا وارد نماییم، اگر بخواهیم ۷۰ درصد مردم را هم واکسینه نماییم، می شود ۵۵ میلیون. حال دو دوز واکسن کرونا برای جمعیت ۵۵ میلیونی، حدود ۱۱۰ میلیون دوز واکسن می شود. بدین سبب هزینه ای که باید به واردات واکسن اختصاص یابد، عدد کمی نیست.

کرمانپور با اعلان اینکه تا حالا نزدیک به یک میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شده است، افزود: این میزان نه برای کادر درمان و نه برای مردم کفایت نمی نماید. به همین دلیل هم ما درخواست دادیم تا در زمینه واردات واکسن کرونا اقدام نماییم که البته تا حالا پاسخ کتبی به این درخواست داده نشده است.
واکسن سیاسی کرونا۳ معضل بخش خصوصی برای واردات
مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به مشکلات و معضلاتی که برای واردات واکسن کرونا پیش روی بخش خصوصی قرار دارد، اظهار داشت: یکی از اشکالات بحث جابجایی ارز است که باتوجه به تحریم هایی که وجود دارد، گرفتار مشکل است. با وجود تمام چراغ سبزهایی که آمریکایی ها می گویند، اما با این وجود هیچکس برای جابجایی ارز در این اعداد و ارقام زیاد و کلان ریسک نمی نماید. بدین سبب نخستین مشکل برای واردات واکسن کرونا، جابجایی ارز است. از جانب دیگر چه بخواهیم چه نخواهیم واکسن از فاز یک کار علمی تبدیل به یک کار سیاسی و دیپلماتیک شده است. بر این اساس ابزارهای خارجی، وزارت خارجه، وزارت اقتصاد و… همه باید کمک کنند تا چنین ارزی جابجا شود و خریدی در این سطح صورت گیرد. بدین سبب جابجایی ارز نخستین مشکلی است که بخش خصوصی در زمینه واردات واکسن کرونا با آن مواجه می باشد. همچون بخش خصوصی مانند نظام پزشکی که ساختاری اقتصادی نیست، بلکه فقط می خواهند در حوزه واردات واکسن کرونا به میدان بیایند تا واکسن برای مردم تامین گردد و سودی هم نخواهند داشت، بلکه فقط جهت کمک انسانی می خواهند این اقدام را انجام دهند.
نه به واکسن کرونای پولیدولت هزینه کند تا ملت ایمن شوند
کرمانپور افزود: دومین چالشی که وجود دارد، توجه به این مساله است که هم اکنون واکسن کرونا در تمام دنیا بصورت رایگان است و بر این اساس صحبت کردن از واکسن کرونای پولی اصلا جایز نیست و هیچ کجا این مساله را برنمی تابند. حق مردم ما هم نیست که خدایی نکرده قرار باشد واکسن کرونا را بصورت پولی دریافت نمایند. برای اینکه حالا دولت باید هزینه کند تا ملت ایمن شوند. این چالش هم کوچک نیست. اگر به این معتقد باشیم که واکسن هیچ جوره نباید فروخته شود، باید دولت واکسن را تامین کند.

کرمانپور اشاره کرد: نظام پزشکی قاطعانه با این مساله مخالف است که قرار باشد واکسنی وارد شود که به ملت فروخته شود.

وی با اعلان اینکه گویا در بعضی کشورها مانند ترکیه و کانادا واکسن پولی و فروشی هم وجود دارد و تعدادی از کشورهای دیگر به این کشورها رفته و واکسن خریداری نموده و تزریق می کنند، اظهار داشت: مشکل دیگری که در زمینه واردات واکسن از طرف بخش خصوصی وجود دارد، تبدیل ارز واکسن از یورو یا دلار به ریال است. این سوال وجود دارد که اگر یک بخش خصوصی واکسن وارد کرد، اگر واکسن ۱۰ دلار بود، واردکننده آنرا باید با چه نرخ دلاری بفروشد؟، به دلار دولتی، نیمایی یا آزاد؟. البته رئیس جمهور در صحبت های اخیرش بیان کرد که افراد اگر بخواهند می توانند با ارز نیمایی واکسن کرونا وارد کنند. با این وجود این مساله باید یک ماخذ قانونی پیدا کند. در صورتیکه حالا این مساله روشن نیست. بنابراین باید مقیاس تبدیل ارز واکسن به پول داخلی مشخص شود. حالا که این مباحث فقط مطرح گردیده است، خیلی از احتمال بحث سلطان واکسن و… نام می برند و می گویند لابد آقازاده ای می خواهد واکسن وارد کند و… بدین سبب بحث واردات واکسن از طرف بخش خصوصی مستعد این مباحث است و باید همه موارد آن مشخص شود.
سازوکار پیشنهادی نظام پزشکی برای واردات واکسن
کرمانپور درباره سازوکار پیشنهادی سازمان نظام پزشکی درباره واردات واکسن کرونا از طرف بخش خصوصی، اظهار داشت: از نظر ما راحت ترین راه این است که اعلام کنند که هرکس می تواند برمبنای جداولی که در سراسر دنیا وجود دارد و برمبنای ضابطه ای مشخص از نظر قیمت که قابل قبول است، واکسن را از منابع معتبر خریداری و وارد کند. از لحظه ای هم که این واکسن وارد کشور شد، هزینه ها و ارز آنرا دولت اختصاص دهد، جابجایی ارزش با دولت باشد و خریده شده و بعد هم تحویل وزارت بهداشت شود. معتقدیم که اگر سازمان نظام پزشکی توانست تحت ضابطه ای میزانی از واکسن کرونا را وارد کند، واکسن به محض ورود به فرودگاه در پکیج کامل در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد، در سیستم سازمان غذا و دارو کدگذاری شده و برمبنای سند ملی واکسیناسیون در اختیار افراد قرار گیرد.

وی اشاره کرد: در این صورت از نشت واکسن به بازار آزاد هم جلوگیری می شود. بدین سبب واردات از طرف بخش خصوصی باید ضابطه مند باشد. در غیر این صورت ممکنست هر کسی در بازار آزاد ادعا کند که واکسن کرونا دارد و دیگر نتوان ناصرخسرو را جمع کرد. بطوریکه تقلبی واکسن را عرضه کنند و بگویند این همان واکسنی است که فلان بخش خصوصی وارد کرده است. بدین سبب راه حل عملیاتی این است که یک بخش خصوصی، برود رایزنی کند، واکسن را خریداری کند، اما جابجایی ارز را بوسیله دولت انجام دهد و وقتی هم که وارد فرودگاه و گمرک شد، تحویل وزارت بهداشت شود. همه معتقدیم که توزیع واکسن و نظارت بر واکسن، بصورت شفاف بر عهده متولی بهداشت و درمان کشور باشد و متولی بهداشت و درمان کشور هم وزارت بهداشت است.

وی همین طور اظهار داشت: در مجموع ما مخالفیم که واکسن کرونا پولی شود، بلکه حالا در یک بیماری اپیدمیک هستیم که مردم را تهدید می کند و یک تهدید اجتماعی است، واکسن چه یک دلار خریده شود چه ۱۰ دلار، باید بصورت رایگان به مردم ارائه شود. فکر می کنم تا زمانیکه مردم نیازمند واکسن هستند و کرونا کنترل نشده است، نباید برای واکسن کرونا بها قائل شد. بلکه باید بصورت رایگان واکسیناسیون صورت گیرد.

منبع: