گلایه رییسی از اظهارنظرها درباره واكسن روسی با یك كلمه حرف همه كارهای ما را به باد می دهند

به گزارش آنی غذا معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن اشاره به اقدامات انجام شده جهت خرید واکسن کرونا، در عین حال از برخی اظهارنظرها درباره واکسن روسی کرونا گلایه نمود.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی – معاون بهداشت وزارت بهداشت در مراسم افتتاح نخستین بخش تخصصی پای دیابتی کشور، با بیان اهمیت بیماری های غیرواگیر اظهار داشت: ما سال جاری حتی به رغم وجود کرونا به بیماری های غیرواگیر توجه ویژه داشتیم. اگر ما می توانستیم بار بیماری ها را محاسبه نماییم مشکلات کمتری در حوزه کرونا داشتیم؛ به صورتی که اولویت بندی برای واکسن کرونا راحتتر انجام می شد. بهرحال ما هم اکنون در بحث تأمین واکسن گرفتار مشکل هستیم و مطمئن نیستیم واکسن به تعداد زیاد تا انتهای سال به دست مان برسد.
او افزود: کشورهای دیگر به واسطه اینکه منابع زیادی دارند نگران اولویت بندی نیستند، اما اگر ما یک میلیون واکسن به دستمان برسد باید بدانیم به چه گروهی بزنیم.
رئیسی با تکیه بر اهمیت بیماری های غیرواگیردار اظهار داشت: همانطور که دکتر لاریجانی (رییس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران) گفتند ما در اپیدمی کرونا در جاهایی مرگ و میر بیشتر داشتیم که میزان بیماری های غیرواگیر بالا بوده است. در انگلیس ۵۲ درصد مرگ و میرها در مراکز نگهداری سالمندان بوده است. در کشور ما هم ۷۴ درصد مرگ و میرهای کرونا در کسانی اتفاق افتاده که سالمند بودند و بیماری زمینه ای داشتند.
ایشان در ادامه به حوزه پژوهش پرداخت و اظهار داشت: به نظر من وظیفه اصلی معاون پژوهش وزارتخانه این است که به سوالات پاسخ دهد. مثلا باید بدانیم اثر محدودیت های اعمال شده برای سفرها در کرونا چه میزان بوده است.
رئیسی اضافه کرد: برعکس آن هم صادق است و پژوهشگران یک سری کارها را نباید انجام دهند. فردی با یک کلمه حرفش همه کارهای ما را به باد می دهد. مثلا در دو سه روز اخیر درباره واکسن اسپوتنیک روسی اظهار نظری شد که مثل اظهار نظرهایی می ماند که هرکسی درباره همه چیز نظر می دهد. می پرسیم آیا شما مستندات آنرا دیده اید؟ می گوید نه، ولی کلا خوب نیست! این گونه حرفها تشویش بوجود می آورد و مردم اعتمادشان را از دست می دهند.
معاون وزیر بهداشت افزود: این روزها هرکسی هر حرفی می زند برایش عنوان «عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا» استفاده می نمایند. مگر ستاد ملی مبارزه با کرونا چند نفر عضو دارد؟ بعد که بررسی می نماییم می بینیم عضو ستاد مبارزه با کرونا در دانشکده ای در رفسنجان است. اگر ما بعنوان مراجع علمی حرفهای ضد و نقیض بزنیم دیگر مردم به ما اعتماد نمی کنند.
او همینطور با دفاع از عملکرد ایران در کنترل همه گیری کرونا اظهار داشت: هم اکنون آمریکا، انگلیس و آلمان در چه وضعیتی هستند؟ انگلیس که یکی از نمادهای نظام سلامت است هم اکنون به زانو درآمده و برای نخستین بار مرگ و میرهایش از ۱۸۰۰ نفر عبور کرد. آلمان یکی از قوی ترین کشورها در مدیریت بحران است مرگ و میرهایش به ۱۲۰۰ رسیده است. یادمان باشد این کشورها هرکاری که می خواستند می توانستند انجام دهند.
معاون وزیر بهداشت افزود: مردم آلمان در دوره کرونا ثروتمند شدند. دولت دو سوم دستمزد مردم را پرداخت می کرد تا آنها در خانه بمانند. مردم آلمان بسیار پول خرج می کنند ولی اکنون که در خانه هستند پول هایشان را خرج نکردند و به همین خاطر ثروتمند شدند. اما ما به فردی که اگر روزی دو جفت جوراب نفروشد، شام شب ندارد، نمی توانیم بگوییم در خانه بمان؛ چون که تنها کسانی که از لاک دان شدن سود می برند، حقوق بگیرها هستند. ما باید هم به فکر سلامت و هم به فکر معیشت مردم باشیم.