ارتباط آلودگی نوری با زایمان زودرس

به گزارش آنی غذا خراسان رضوی دانشمندان برای اولین بار تحقیقی در مورد تأثیر آلودگی نوری بر سلامت جنین بر مبنای اندازه گیری مستقیم نور درخشان آسمان شب، یکی از موارد مهم آلودگی نوری را انجام دادند.
به نقل از ساینس دیلی، آلودگی نوری بعنوان موضوعی ادامه دار در سرتاسر جهان در نظر گرفته شده است. محققان اظهار کردند: احتمال زایمان زودرس درنتیجه افزایش روشنایی شب، به صورت خاص می تواند ۱۲.۹ درصد افزایش یابد.
تعدادی از پژوهشگران دانشگاه Lehigh، کالج لافایت در پنسیلوانیا و دانشگاه کلرادو دنور امریکا با استفاده از یک قاعده تجربی کشف شده در فیزیک، به نام قانون واکر (Walker’s Law)، شواهدی درباره کاهش وزن زمان تولد، کوتاه شدن طول حاملگی و زایمان های زودرس را یافتند.
مشخصه روشنایی شب این است که فقط یک چهارم تا یک سوم ستاره هایی را ببینید که در آسمان شب بدون آلودگی طبیعی قابل مشاهده هستند.
موژه یانگ، از محققان این بررسی و استاد اقتصاد دانشگاه Lehigh اظهار داشت: یکی از مکانیسم های زیستی احتمالی این یافته ها مبتنی بر مطالب پیشین، اختلال در ریتم شبانه روزی ناشی از آلودگی نور است.
یانگ اضافه کرد: اختلال در ریتم شبانه روزی می تواند منجر به اختلالات خواب شود که در نتایج نامطلوب هنگام تولد تأثیر خواهد داشت.
وی اظهار نمود: درحالی که استفاده بیشتر از نور مصنوعی در شب، معمولا بارونق بیشتر اقتصادی همراه می باشد، اما این تحقیق فواید تاریکی که اغلب نادیده گرفته می شود را برجسته می کند.
باید درک نماییم که ساعت بیولوژیکی (ریتم شبانه روزی) بدن انسان، به «تاریکی» بعنوان بخشی از چرخه تاریک- روشن، به منظور تنظیم موثر عملکردهای فیزیولوژیکی مانند خواب نیاز دارد. باآنکه استفاده بیشتر از نور مصنوعی در شب، برای یک جامعه مدرن ضروری می باشد، اما می تواند ریتم شبانه روزی بدن انسان را مختل کند و به یک «آلاینده» تبدیل گردد.
محققان عنوان کردند: منافع اجتماعی استفاده بیشتر از نور مصنوعی در شب با افزایش فعالیت اقتصادی، امکان دارد با اثرات سوء بر سلامتی جبران شود.
این یافته ها در مجله Southern Economic با عنوان «آلودگی نوری، محرومیت از خواب و سلامتی نوزاد در بدو تولد» منتشرشده است.