عوارض دست و پاگیر چاقی در درمان كرونا

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، ضمن اشاره به مؤلفه های مؤثر بر افزایش پدیده پر وزنی در جوامع، تجمع چربی در بدن را یكی از مهمترین عوامل بروز نتایج بد در بیماران كرونایی دانست.
به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ضمن اشاره به وجود معضل پروزنی و فربه ای در اغلب کشورها و اغلب زیرگروه های جمعیتی، بیان نمود: افزایش وزن صرفا ناشی از مصرف ماده غذایی خاصی نیست، بعنوان مثال اینکه خوردن نان سبب چاقی می شود، تصور غلطی است. وی در این خصوص توضیح داد: به عبارت ساده تر الگوی غذایی در کشورهای مختلف متفاوت می باشد و به تبع وضعیت اقتصادی و فرهنگی برخی گروه های جمعیتی مصرف مواد غذایی ضروری امکان پذیر نیست، این مورد می تواند مشوقی برای اضافه وزن باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار نمود: با افزایش تورم اقتصادی دسترسی برخی گروه های اجتماعی با درآمد پایین به مواد غذایی مورد ضرورت کم می شود، ازاین رو نباید انتظار داشت که روند افزایش وزن متوقف شود، بلکه الگوی غذایی تغییر می کند و افزایش وزن به شکلی بیشتر می شود.

نیستانی ضمن اشاره به تجربیات خود از عرضه خدمت در این دورن کرونایی، خاطرنشان کرد: بر مبنای مشاهدات وخامت ابتلاء و نتایج ناگوار ابتلاء در افرادی که وزن بالا دارند وقوع بیشتری دارد.

وی با بیان اهمیت این موضوع، افزود: انباشت چربی در بدن با هر توزیعی که باشد، به شکلی التهاب فراگیر یا سیستمیک را ترغیب می کند؛ به بیان ساده چربی اضافه در بدن التهاب زاست و ماهیت بسیاری از امراض مثل کووید -۱۹ بر مبنای صدمه شناسی ها، زمینه التهابی دارند.

نیستانی نحوه توزیع چربی را از دیگر نکات مهم دانست و اضافه کرد: وقتی بخش اعظمی از چربی اطراف شکم انباشته می شود، در تنفس فرد اختلال ایجاد می شود؛ به عبارت ساده تر حرکت دیافراگم به پایین و انبساط ریه به کفایت افراد با وزن طبیعی رخ نخواهد دارد. در نتیجه میزان منوکسید کربن خون در افرادی که وزن بالاو شکم بزرگ دارند بالاتر از افراد عادی است و به همین خاطر مقداری خواب آلوده هستند که خوب نیست بخصوص برای فردی که عفونت تنفسی هم دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مبحث کارایی داروها در افراد با وزن بالا نسبت به افراد با وزن معمول را از دیگر مسائل قابل تأمل در این بحث اعلام نمود.

وی ضمن اشاره به اینکه بالابودن وزن، بخصوص افزایش توده در محیط دور شکم به هیچ وجه پیامد خوبی برای افراد مبتلا به کرونا به همراه ندارد، اظهار داشت: طبیعی است افرادی که خانه نشین هستند، بخصوص افرادی که در دوران قبل از قرنطینه فعال بودند، اوقات فراغت بیشتری دارند و همین فراغت روی اعصاب تأثیرگذار است. این افراد تلاش می کنند وقت خویش را پر کنند و اعصاب خویش را التیام دهند، بسیاری مواقع این کار را با سر زدن به یخچال و خوردن مواد غذایی که هیچ ارتباطی هم به وضع گرسنگی آنها ندارد، انجام می دهند. این مورد به روند افزایش وزن کمک می نماید.

به گفته نیستانی، این مورد را می توان از شرایط وزنی بیمارانی مشاهده کرد که در گذشته هم به ما رجوع می کردند.

وی در مورد راهکار این معضل اظهار داشت: شرایطی که پیش آمده بسیار ناگوار و آزاردهنده است، اما خاص شهر و کشور ما نیست، کم و بیش همه جوامع را گرفتار کرده است، راه التیام یافتن بیمارتر شدن نیست.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی، خاطرنشان کرد: نظم در برنامه غذایی هم از اهمیت بسیاری برخوردار است، وعده ای را حذف نکنید، بعنوان مثال اگر هر روز ۶ بامداد بیدار می شوید، یک روز که ۱۲ ظهر بیدار شدید، به بهانه حذف صبحانه، حجم ناهار را بیشتر نکنید.

نیستانی، افزود: فاصله وعده ها نباید خیلی غیرمتعارف باشد و ساعت ها را جوری تنظیم کنید که فاصله بسیاری نداشته باشند.

وی سفارش کرد: میان وعده های سالم یادتان نرود، سلامت از بعد بهداشت مواد غذایی، آلودگی و آلایش و میزان کالری آنها منظور است. در خیلی از مواقع غذای سالم ضرورتاً غذای کم کالری نیست؛ بعنوان مثال مغز دانه های خام بدون نمک، اسید چرب خوب، فیبر و ریز مغذی دارد اما بسیار پرکالری است.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه، هر یک مشت مغز دانه معادل پنج یا شش مشت پلو کالری دارد، پس نباید به دلیل سلامت این ماده غذایی، بی رویه مصرف شود، در مورد میوه ها هم این مورد صادق است.

وی در انتها بر ضرورت انجام فعالیتهای بدنی تصریح کرد و اظهار داشت: خیلی از افراد فعالیت بدنی ندارند، ورزش نمی کنند و همیشه می گویند وقت نداریم، این بهانه ناپذیرفتنی است، بخصوص برای افرادی که در حالا خانه نشین هستند. خیلی از فعالیتهای ورزشی به مدد فناوری نوین و اینترنت، مجازی شده است، پس باید از فرصت استفاده نمود.

منبع: