افزایش دسترسی به خدمات پزشكی با گسترش دوراپزشكی

به گزارش آنی غذا معاون درمان وزارت بهداشت از ابلاغ استانداردهای دستورالعمل برنامه اجرایی و نقشه راه توسعه خدمات پزشكی از راه دور دانشگاه ها و كلان مناطق آزمایشی كشور بزودی اطلاع داد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر قاسم جان بابایی، در اولین جلسه کمیته ملی پزشکی از راه دور که با حضور رئیس سازمان نظام پزشکی و دیگر اعضای کمیته برگزار شد، از ابلاغ استانداردهای دستورالعمل برنامه اجرایی و نقشه راه توسعه خدمات پزشکی از راه دور دانشگاه ها و کلان مناطق آزمایشی کشور بزودی اطلاع داد و اظهار داشت: عرضه خدمات به صورت الکترونیک گام بسیار بلندی در حوزه سلامت کشور بوده است. با استفاده از خدمات دوراپزشکی مردم از راه دور ویزیت و مشاوره خواهند شد. همینطور خدمات تشخیصی همچون ارسال مدارک تصویربرداری هم از راه این ظرفیت پشتیبانی می شود. ازاین رو دسترسی مردم افزایش می یابد.
وی ادامه داد: این امکان در بیشتر از ۴۲ نقطه کشور فراهم شده و امیدواریم به زودی با تلاش و کوشش دانشگاه ها و فراهم شدن زیرساخت های لازم شاهد برقراری این نوع سرویس دهی در نقاط کم برخوردار و برخوردار برای ویزیت و مشاوره بیماران باشیم.
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه استفاده از این زیر ساخت در شرایط بحرانی اپیدمی کرونا می تواند بسیار موثر واقع شود، اضافه کرد: اولویت کنونی ما خدمات از راه دور به بیماران سرپایی است و دومین بحث عرضه خدمات مشاوره از راه دور برای بیماران بدحال در آی سی یو است. در گام های بعدی این خدمات تسری یافته و شامل بیماران خاص و سایر حوزه ها خوهد شد.
در ادامه دکتر گل پیرا، رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی ضمن عرضه گزارش از اقدامات صورت گرفته اضافه کرد: شیوه نامه اجرای دورا پزشکی برای اجرا در مناطق پایلوت ۲۳ اردیبهشت ماه با تلاش کارشناسان مرکز و همینطور خبرگان فناوری و انفورماتیک پزشکی سالجاری آماده و ابلاغ گردید. در این پایلوت کلیه موانع اجرایی در پیاده سازی و قوانین جاری مورد ارزیابی قرار گرفته و بر مبنای بازخورد های بدست آمده دستورالعمل های در حال تدوین را کامل می نماییم.
وی ادامه داد: چرخه کلی برنامه های در دست اقدام شامل: وقت دهی، ویزیت، مشاوره، اعمال دستور پزشکی، ثبت اقدامات، ارسال مستندات، نسخه الکترونیک، محاسبه خدمات و پرداخت برخط و رسیدگی الکترونیک اسناد است.
گل پیرا اظهار داشت: قبل از شیوع اپیدمی کرونا این برنامه در دستور کار بوده و با انتشار ویروس کووید ۱۹ اهمیت آن بیشتر از پیش شده است. ازاین رو اقداماتی همچون تشکیل کارگروه تدوین مرحله پایلوت شیوه نامه اجرای دورا پزشکی، برگزاری جلسات هماهنگی با نمایندگان بورد تخصصی جهت تدوین استانداردها، جلسات مختلف با سازمان های بیمه گر جهت تعرفه گذاری خدمات دوراپزشکی و سازمان نظام پزشکی جهت تکمیل زیرساخت ها و امضا الکترونیک در حوزه معاونت درمان صورت گرفت.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد دراین زمینه به صورت موفق عمل نموده و با فراهم کردن زیرساخت های تجهیزاتی و نرم افزاری و امکان سنجی شرایط انجام این خدمات را در ۲۱ مرکز درمانی استان خراسان رضوی فراهم نموده است.
رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی اظهار داشت: ستاد اجرایی فرمان امام هم زیرساخت های لازم برای مناطق کم برخوردار را فراهم نموده و علاوه بر مشاوره پزشکی، امکان ارتباط پزشک با پزشک را برای ۲۰ مرکز برقرار ساخته است.
به گزارش وبدا، دکتر گل پیرا اعلام نمود: استانداردهای دستورالعمل برنامه اجرایی و نقشه راه توسعه خدمات پزشکی از راه دور دانشگاه ها و کلان مناطق آزمایشی کشور هم آماده و بزودی ابلاغ خواهد گردید. این دستور العمل گام های اجرایی را برای همسو سازی اقدامات دانشگاه های غلوم پزشکی را مشخص و نقشه راه را برای اقدامات آتی تدوین کرده است.
در این نشست کمیته های تخصصی شکل گرفته و تقسیم وظایف برنامه ریزی و اقدام تدوین و مصوب شد.

منبع: