كاوشگری برای تصویربرداری از روده بزرگ

پژوهشگران ˮدانشگاه كلرادو بولدرˮ (University of Colorado Boulder) ایالات متحده آمریكا در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یك كاوشگر روده بزرگ برای تصویربرداری خودكار و نمونه برداری از پولیپ ها شده اند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا و به نقل از مدگجت، هرساله میلیون ها کلونوسکوپی انجام می شود تا سرطان در اسرع وقت تشخیص داده شود. پس روده بینی یا کولون بینی یا کولونوسکوپی معاینه و بررسی داخل پس روده (کولون) و انجام اقدامات تشخیصی و درمانی با دستگاه پس روده بین (کولونوسکوپ) را می گویند.
ماهیت معمول این رویه ها و نیاز مداوم به آنها سبب شده است محققان در دانشگاه کلرادو بولدر یک دستگاه مخزن مانند رباتیک را برای حرکت و گردش در روده بزرگ، تصویربرداری و حتی نمونه برداری کردن روده بزرگ تولید کنند.
قرص های الکترونیکی قابل خوردن وجود دارد که می توانند هنگام حرکت از یک انتهای سیستم گوارش به روده دیگر از روده عکس بگیرند. با این وجود، اینها دستگاه های نسبتاً محدودی هستند و نمی توانند درجایی متوقف شوند و به دنبال یک ضایعه مشکوک باشند و آنرا بررسی نمایند و یا جهت حرکت خویش را تغییر دهند و نمونه برداری کنند.
اما دستگاهی که محققان آمریکایی توسعه داده اند “انداکیولس” (Endoculus) نام دارد و دارای چهار مجموعه از زنجیر است که به ربات اجازه می دهد در امتداد بتواند در تمام جهات در داخل روده بزرگ حرکت نماید. از پمپ هوا برای باد کردن روده بزرگ و پمپ آب برای تمیز کردن ناحیه استفاده می شود. چراغ های ال. ای. دی تعبیه شده در دستگاه، فضای درون روده را روشن می کنند و یک بخش نمونه برداری آن هم به دستگاه اجازه می دهد تا از پولیپ ها نمونه برداری کند.
هم اکنون دستگاه تقریباً به اندازه یک باتری سی است، اما محققان معتقدند که می توان آنرا بسیار کوچک تر کرد. حرکت این دستگاه با استفاده از یک کنترلر بازی ویدئویی انجام می شود، اما می توان تکنیک های دید کامپیوتری را هم به آن اضافه کرد که به آن اجازه می دهد به تنهایی به حرکت و جستجوی پولیپ ها بپردازد.
باتری سی (C battery) یکی از ابعاد استاندارد باتری است که جهت استفاده هایی چون ابزارهای قابل حمل و اسباب بازی ها به کار می رود. ابعاد این باتری به صورت قرار داد ۵۰ میلی متر (۱٫۹۷ اینچ) طول و ۲۶٫۲ میلی متر (۱٫۰۳ اینچ) قطر در نظر گرفته می شود.