بیخیالی مردم و بحران تمام نشدنی كرونا؛ ایست كرونا در كمین است!

آنی غذا: مازندران چند ماهی از ورود بیماری شوم و بدقدم كرونا می گذرد، خیلی از دوستان، آشنا و حتی بستگان نزدیك خودرا هنگامی كه شرایط بسیار بد قرار داشتیم از دست دادیم، حدودا همه مردم می دانند كه بعد از ورود به منزل باید دست های خودرا شستشو دهند و چه پول هایی كه در خرید ماسك، دستكش و مواد ضدعفونی كننده خرج شد و حالا كمی اوضاع بهتر شده اما عده ای متاسفانه با بیخیالی خود و رعایت نكردن فاصله فیزیكی و مسائل بهداشتی هم به خود و هم به جامعه ضرر می زند و موجب شروع بحران دیگری می شوند.

دکتر سیما محسنی آهنگر در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: مسئولیت پذیری و رعایت نکات بهداشتی مردم مازندران در مقابله با ویروس کرونا موجب عبور از بحران شد.

وی با اشاره به اینکه رعایت نکردن مسائل بهداشتی بازگشت باردیگر بحران را به همراه دارد، اشاره کرد: فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک خصوصا در مکان های شلوغ و پرتردد مهمترین نکته در پیش گیری از ویروس کرونا و همه گیری آن است.

متخصص بیماری های عفونی و تب دار دانشگاه علوم پزشکی بابل اشاره کرد: مغازه دارها شامل سوپر مارکت ها، میوه فروشی ها و غیره باید مواد ضدعفونی در بیرون مغازه بگذارند تا هر شخص پیش از ورود دست های خودرا ضدعفونی کند و همین طور در ورود و خروج افراد و تعداد آنها دقت لازم به عمل آید تا حداقل فاصله برای جلوگیری از شیوع باردیگر رعایت شود.

محسنی آهنگر اضافه کرد: متاسفانه هم مردم و هم کادر درمان خسته شدند و و این خستگی در بیخیال شدن بعضی افراد نسبت به این بیماری اثر گذاشته و گاها بدون رعایت مسائل بهداشتی در شهر قدم زده و خرید می کنند و به ضرر آنها تمام می شود.

وی با اشاره به اینکه شکل شدید بیماری یعنی آن درگیری های تنفسی ماه اسفند و فروردین کم شده است، تصریح کرد: طی این مدت شکل بیماری به سمت فرم های گوارشی حرکت کرده هرچند در اوایل شیوع ویروس این علایم هم وجود داشت اما به این شدت نبوده است.

وی با اعلان اینکه افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه ای دارند باید همچنان رعایت نمایند، افزود: فرزندانی که به دیداروالدین خود می روند با توجه به این که شاید ناقل باشند باید حتما فاصله را حفظ کنند چون ناخواسته مرتکب عملی می شوند که تاسف برای آن سودی ندارد.

محسنی آهنگربا اشاره به اینکه ضدعفونی ها در منزل باید برروی یک اصولی صورت گیرد، اظهار داشت: افرادی که بیرون نمی روندآنقدر نیاز به استفاده مواد ضدعفونی کنند ندارند مگر اینکه شخصی از بیرون وارد منزل شود که باید لباس و کفش هایش را در مکان مناسب قرار دهد و دست و صورتش را خوب شستشو دهد و اگر مسیری را دست زد آن مسیر ضدعفونی شود.

متخصص بیماری های عفونی و تب دار افزود: هنگامی که افراد کالایی از بیرون خریداری می کنند بعد از ورود به منزل باید در جای مشخص قرار داده و پشت آنرا با مایع ضدعفونی کنند و بعد از خشک شدن مبادرت به جابه جایی آن بگیرند.

وی با اشاره به اینکه ضدعفونی کردن کل منزل ضرورتی ندارد مگر اینکه فردآلوده و مریض در منزل حضور داشته باشد، اضافه کرد: استفاده بیش از مواد ضدعفونی موجب لطمه زدن به ریه می شود که در گذر زمان خطر ساز است.

متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: استرس، ترس و نگرانی، نبود خواب کافی مهمترین نقش را در سیستم ایمنی بدن ایفا می کند و موجب تضعیف آن می شود.

محسنی آهنگر اظهار داشت: هم اکنون خیلی خوب بیماری کنترل شده و تعدادبیماران و خصوصا بیماران بد حال خیلی کم شده و روند نزولی است.

ایجاد حساسیت راهی برای افرادی که بی خیالند

احمد رضایی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه مکانیسم عمل ویروس کرونا ناشناخته و همه گیری آن به صورت خاص است، اظهار نمود: متاسفانه زمانی که ویروس کرونا وارد بدن انسان می شود در بعضی افراد حتی ۱۴ روز اثرات ظاهری آن بروز نمی کند و اگر افراد مسائل ایمنی را رعایت نکنند چونکه هنوز واکسن مخصوصی وجود ندارد، تبعات بسیار عمیقی در جامعه به همراه دارد.

وی اشاره کرد: با توجه به این که یک دوره این بیماری کنترل و مدیریت شد و چون هنوز معین نمی باشد که چه تعداد افراد گرفتار مشکل هستند، با ایپدمی مجدد افرادی که تابحال مبتلا نشدند در معرض خطر قرار دارند.

عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه مازندران اشاره کرد: طولانی شدن دوره نیمه قرنطینه خصوصا در روزهایی که بیشتر خانواده ها به سفر می رفتند، افرادی که خود و خانواده به این بیماری مبتلا نشدند، مقداری گرفتار خوش خیالی شدند وهمین رعایت نگردن نکات بهداشتی تبعات سختی به دنبال دارد.

رضایی با اشاره به اینکه خطر اپیدمی بسیار شایع است، افزود: چون ما در سطحی از جامعه قرار داریم که همه باهم مانوس بودیم و نشست و برخاست داشتیم و حالا انتخاب سبک زندگی دیگری که ناچاریم فاصله فیزیکی را رعایت نماییم دشوار است و هم برای افرادی که از نظر امرار معاش گرفتار مشکل هستند ممکن نیست و در برخی از مکان ها هم امکان رعایت فاصله فیزیکی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: رعایت فاصله فیزیکی در مراسم هایی چون عزا و عروسی باتوجه به سطح فرهنگی جامعه که زندگی مانوسی را داریم گاهی شاید برای بعضی افراد خنده دار باشد اما رعایت نکردن نکات بهداشتی در چنین تجمعاتی تعداد زیادی از خانواده ها را درگیر می کند.

عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه مازندران اظهار داشت: برای مبارزه با این بیماری که تمهیدات خاصی می خواهد باید با ایجاد حساسیت در ذهن افراد این خوش خیالی یا بی خیالی را بر طرف کرد.

رضایی با اشاره به اثر چندگانه باز شدن مراکز آموزش عالی و آموزش و پرورش تصریح کرد: در این قسمت باید با حساسیت بیشتری در برگزاری کلاس ها به کار گرفته شود تا زمانی که مطمئن باشیم این بیماری در جامعه از حالت اپیدمی خارج شده است.

منبع: