دخالت انسان در طبیعت، عامل بروز كروناویروس ها

به گزارش آنی غذا یك ویروس شناس با اشاره به اینكه از سالیان گذشته نسبت به بروز خانواده كروناویروس ها هشدارهایی داده شده بود، اظهار داشت: در سال ۲۰۱۳ چنین هشداری چاپ شده است كه ویروسی مشابه با كووید-۱۹ از خفاش جدا شده است و اگر به آن توجه نشود و انسان روال زندگی خویش را تغییر ندهد وارد جامعه انسانی خواهد شد.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر مریم واعظ جلالی با اشاره به اینكه خانواده كروناویروس ها جزو ویروس هایی هستند كه از گذشته قابلیت ایجاد عفونت در انسان ها را داشته اند، اظهار داشت: در كل امكان دارد تمام انسان ها در طول عمر به عفونت های ویروسی از خانواده این ویروس ها مبتلا شده باشیم اما تا زمانی كه ویروسی با نام سارس با قابلیت ایجاد عفونت حاد در دستگاه تنفسی انسان های زیادی را درگیر خود نكرد، توجهی چندانی به آنها نمی شد.

وی اضافه كرد: این نوع ویروس گزارش می شد عامل عفونت حاد دستگاه تنفسی است، آمار مرگ و میر بالایی داشته است و به تدریج تحقیقاتی روی آن انجام شد كه تصور را نسبت به این خانواده ویروسی تغییر داد.

این ویروس شناس با اشاره به اینكه كروناویروس ها از خانواده ویروس های بزرگ تلقی می شوند، تصریح كرد: همین مبحث سبب می شود كه راه انتقال آن از فرد آلوده به فرد سالم، قطرات دستگاه تنفسی او باشد و این مورد مبین آن است كه اگر در فاصله زیاد از فرد آلوده قرار بگیریم، ویروس به ما منتقل نخواهد شد.

وی همینطور علت نامگذاری این ویروس به نام كروناویروس را این گونه تشریح كرد: با مشاهده بافت ویروس توسط میكروسكوپ در اطراف غشا آن تاج هایی دیده شد كه از آن جهت كروناویروس نامیده شد.

واعظ جلالی با تاكید بر اینكه كووید-۱۹ در مقایسه با هم خانواده های خود تفاوت هایی دارد، خاطرنشان كرد: نكته اول آن است كه به نظر می آید این ویروس جهش یافته است و توانسته گروه میزبان خویش را از حیوانات به انسان ها گسترش دهد البته این تغییر عجیب نیست چونكه ویروس هایی مشابه با آن هم می توانند از نظر ژنتیك گرفتار تغییرات شوند اما نكته قابل توجه آن است كه در سال های گذشته نسبت به بروز این ویروس هشدارهایی داده شده بود كه اگر انسان دخالت خود در طبیعیت را ادامه دهد، ویروس وارد جامعه انسانی خواهد شد.

وی در ادامه اظهار نمود: در سال ۲۰۱۳ چنین هشداری چاپ شده است كه ویروسی مشابه با كووید-۱۹ از خفاش جدا شده است و اگر به آن توجه نشود و انسان روال زندگی خویش را تغییر ندهد وارد جامعه انسانی خواهد شد.

این ویروس شناس با اشاره به اینكه این ویروس از راه ترشحات دستگاه تنفسی به فرد سالم منتقل می شود، اظهار داشت: هدف ویروس دستگاه تنفسی انسان ها است بگونه ای كه از راه گیرنده های ریه وارد سلول ریه می شود و به تدریج درگیری بوجود می آورد. این مورد موید آن است كه علائم بیماری مشابه با سرماخوردگی است به شكلی كه با تب و سرفه همراه می باشد اما آبریزش بینی چندانی مشاهده نمی گردد.

وی اضافه كرد: در صورتیكه فرد آلوده هنگام عطسه و سرفه آداب تنفسی را رعایت كند ویروس به محیط منتشر نخواهد شد البته باید در نظر بگیریم برخی گروه ها مانند دریافت كنندگان پیوند، بیماران مزمن، خانم های آبستن و… بیشتر در معرض مبتلا شدن به ویروس قرار دارند.