افزایش پرونده های قصور پزشكی

آنی غذا: رئیس سازمان پزشكی قانونی كشور از رشد پرونده های قصور پزشكی آگاهی داد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر عباس مسجدی آرانی در مراسم افتتاح ساختمان اداره كمیسیون های پزشكی قانونی استان تهران كه بامداد امروز در محل این ساختمان برگزار شد، اظهار داشت: ما هر چه قدر مسلح به سلاح علم باشیم می توانیم رضایت بیشتری را از مردم به دست بیاوریم. در بخش كمیسیون ها نیز به سبب نوع پرونده و كمكی كه به نظام قضایی كشور برای احقاق حقوق مردم می شود سازمان پزشكی قانونی نقش بسیار مهمی را برعهده دارد.
وی با اشاره به نقش پزشكی قانونی در دفاع از حقوق مردم اشاره كرد: این حقوق می تواند شامل ابعاد متفاوتی باشد. پزشكی قانونی می تواند در تسریع روند رسیدگی به پرونده ها اقدامات بسیار مناسبی انجام دهد همین طور می تواند در پیشگیری هم موثر باشد. اگر ما در نظام پزشكی قانونی قصوری كه اتفاق افتاده را احصا و منتقل نماییم اساسا مردم كمتر لطمه می بینند.
مسجدی آرانی با اشاره به اینكه ما شاهد رشد ناخوشایندی در بحث پرونده های قصور پزشكی هستیم، اظهار داشت: این ها به سبب هایی همچون عدم ارتباط صحیح با بیمار، عدم رعایت اخلاق پزشكی، بی دقتی، افزایش بیش از حد حجم كار و… بوده است. در این راستا صحبت هایی را با وزارت بهداشت داشتیم و تفاهم نامه ای هم با دانشگاه ها داریم چونكه هر كدام از این پرونده ها می توانند یك درس باشد.
رئیس سازمان پزشكی قانونی كشور اضافه كرد: اما خواهشی از همكاران خود دارم و این است كه احترام به مردم جزئی از واجبات كار سازمانی ما است؛ حالا ممكنست این فرد برای دادخواهی آمده باشد یا متهم پرونده باشد. همه اقداماتی كه ما انجام می دهیم برای افزایش كیفیت است و ما باید به عدل و انصاف اظهار نظر داشته باشیم.
وی با اشاره به اینكه سازمان پزشكی قانونی نسبت به بعضی از سازمان ها، سازمان نوپایی است و اساسا ما از دردها و مشكلات مضمونی رنج می بریم اظهار داشت: از این ۳۷۵ مركز كه ما در سراسر كشور داریم حدود ۸۰ مركز امانی است و قسمتی از آن به صورت استیجاری است و برای یك دفعه باید این مشكل سازمان پزشكی قانونی حل شود. ما در سال ۹۸ نتوانستیم از ۲۰۰ مجوز استخدامی برنامه ششم توسعه استفاده نمائیم كه این تبعاتش مشكلاتی را برای مردم به وجود می آورد.
وی افزود: بودجه این سازمان از ابتدا ضعیف برنامه ریزی شده است. حجم كار پزشكی قانونی فراوان است و در شرایط فعلی بااینكه كه ما تمام تلاش خودرا انجام دادیم اما باید زحمات را جبران نماییم. امیدواریم روز به روز شاهد شكوفایی سازمان پزشكی قانونی باشیم. معتقدم اگر اراده نماییم می توانیم خیلی از اقدامات را محقق نماییم چونكه باوجود تمام مشكلات مالی كه وجود داشت با اقدامات جهادی توانستیم ۱۵ پروژه ملی و استانی را افتتاح نماییم. ارزش ریالی این پروژه ها نزدیك به ۸۰۰ میلیارد ریال است و ۹۰۰۰متر به فضا اضافه شده است.

منبع: