چهل و یكمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، وزیر بهداشت خبر داد: صادرات داروی ایرانی به ۵۰ كشور دنیا

به گزارش آنی غذا وزیر بهداشت ضمن تشریح دستاوردهای حوزه سلامت پس از انقلاب اسلامی، اظهار داشت: آمریكایی ها می خواستند ما را در عرصه دارو و تجهیزات پزشكی زمین گیر، ناامید و درمانده كنند، اما به لطف خداوند و با همت سربازان عرصه سلامت و تولید این كشور، امروز كمبودهای دارویی ما یك سوم روز مشابه در سال قبل است.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر سعید نمكی در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن، با حضور در جمع مردم شهرستان لامردِ استان فارس، ضمن تبریك سالروز دهه فجر وگرامیداشت یاد شهدا، اظهار داشت: امروز همه شما می دانید كه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات شگرفی در ایران اسلامی صورت گرفت. من بعنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برمی شمارم كه پس از انقلاب اسلامی چه تحولات عظیم و شگرفی را در عرصه نظام سلامت كشور داشتیم.
وجود ۱۸ هزار خانه بهداشت در كشور
وی اضافه كرد: قبل از انقلاب اسلامی در سراسر كشور فقط ۱۴ هزار پزشك داشتیم كه اكثرا پزشكان خارجی بودند. این درحالیست كه درحال حاضر فقط در بیمارستان شهر كنگان اعلام گردید كه ۶۰ متخصص حضور دارند. این افتخار بزرگی بود برای من كه پیش از انقلاب آمار و اطلاعات این استانها را داشتم. ما در سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس جمعا ۶۰ متخصص نداشتیم، اما امروز فقط در یكی از شهرهای این مملكت ۶۰ متخصص داریم.
ایجاد ۱۲۰ هزار تحت بیمارستانی در كشور
نمكی افزود: قبل از انقلاب اسلامیی فقط شش دانشكده پزشكی داشتیم، اما امروز حدود ۶۶ دانشگاه و دانشكده علوم پزشكی داریم كه متخصصان برجسته ای را برای این مملكت تقدیم می كنند. امروز برای هیچ بیماری حتی سخت ترین بیماری ها نیازمند بیرون این مرزها نیستیم. همین طور تعداد تخت های بیمارستانی مان از حدود ۵۶ هزار تخت پیش از انقلاب به ۱۲۰ هزار تخت رسیده است كه فقط در دولت تدبیر و امید معادل همه تخت های پیش از انقلاب، تخت جدید ایجاد كردیم. پیش از انقلاب ۱۰۸۰ مركز در روستاهایمان داشتیم، اما امروز خوشبختانه ۱۸ هزار خانه بهداشت در دورترین نقاط این كشور داریم.
واكسیناسیون ۱۰۰ درصدی و حذف سرخك در كشور
وی با اشاره به اینكه پوشش واكسیناسیون كودكان ما در كشور پیش از انقلاب ۲۵ درصد بود، اظهار نمود: البته این واكسیناسیون هم مقابل همه بیماری های واگیردار قابل پیشگیری با واكسن نبود، اما امروز با لطف خدا و همت سربازان حوزه سلامت و آگاهی مردم شریف این سرزمین، ۱۰۰ درصد كودكانمان تحت پوشش واكسیناسیون است. خوشبختانه امسال توانستیم گواهی حذف سرخك را بعنوان یكی از سرافرازترین كشورهای منطقه از سازمان بهداشت جهانی ستاندن نماییم.
اقدام برای ریشه كنی مالاریا
وزیر بهداشت افزود: من ۳۰ سال پیش معاون بهداشت این كشور بودم، در همین منطقه یكی از گرفتاری های بزرگ ما بیماری مالاریا بود كه تا سیستان و بلوچستان و هرمزگان پیش می رفت، حال ما امسال می خواهیم سال ریشه كنی كلی مالاریا از كشور، جشن بگیریم. در عین حال شاهد بودید كه بیماری آنفلوآنزای H۱N۱ در جهان چه قتل عامی كرد و در آمریكا در چند هفته قبل حدود ۸۵۰۰ مرگ به سبب آنفلوآنزا ثبت گردید، اما ما با سیستم بهداشتی مجهز توانستیم این بیماری مهلك و مسری را مهار نماییم.
صادرات داروی ایرانی به ۵۰ كشور دنیا
وی با اشاره به تحریم های دارویی در كشور نیز اظهار داشت: ما با همه حضور شركت های چند ملیتی پیش از انقلاب تنها ۲۵ درصد ازز داروهایمان را در داخل كشور تهیه می كردیم، اما امروز فرزندان برومند شما در عرصه صنعت دارویی كشور ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز جمعیت ۸۳ میلیونی را تهیه می كنند و ما در همین شرایط تحریم به ۵۰ كشور دنیا دارو صادر می نماییم.

نمكی اشاره كرد: آمریكایی ها می خواستند ما را در عرصه دارو و تجهیزات پزشكی زمین گیر و ناامید و درمانده كنند، اما به لطف خداوند و با همت سربازان عرصه سلامت و تولید این كشور، امروز كمبودهای دارویی ما یك سوم روز مشابه در سال قبل است. این روحیه جهادی فرزندان این سرزمین است كه برگرفته از روحیه انقلابی سال های پس از انقلاب است كه این درخشش ها را داریم.

وی اضافه كرد: در عین حال در عرصه پژوهش و تكنولوژی های جدید و شركت های دانش بنیان هم پیشرفت داشته ایم. بطوریكه امروز ۱۲۰۰ شركت دانشبنیان در سراسر كشور به صورت جهادی كار می كنند تا نیازهای نظام سلامت شامل دارو و تجهیزات پزشكی را فراهم آورد.

نمكی با اشاره به اینكه خوشبختانه امروز در شهر لامرد شاهد افتتاح مركز “ام.آر.آی” بودیم، اظهار داشت: پیش از انقلاب وجود “ام.آر.آی” جزو آرزوهای شهرهای بزرگ ما مثل تهران بود و در دانشگاه های علوم پزشكی آن زمان “ام.آر.آی” جزو رویاهایمان بود و امروز آنرا در لامرد افتتاح كردیم كه این بركتی است از بركات انقلاب شكوهمند اسلامی ایران.

شهادت سردار سلیمانی عامل وفاق ملی شد

وی ضمن بزرگداشت یاد شهید قاسم سلیمانی، اظهار داشت: من به سبب قُرب جوار این عزیز، خصلت های بسیار والایی را در ایشان دیدم. روز پیش از شهادت سلیمانی را با امروز مقایسه می كنم؛ هرچه جلوتر می رویم، ابعاد بزرگتری از این فاجعه تروریستی عیان می شود، هم برای ما و هم برای دنیا. امروز تمام جهان فهمیدند كه شهید سلیمانی تروریست نبود، بلكه مظلوم ضد تروریست بود. این پرده دری از جنایت آمریكایی ها، مظلومیت شهید سلیمانی را عیان كرد. شهید سلیمانی كه برای زمین گیر كردن وحشی ترین تروریست های تاریخ به نام داعش كه دست پرورده آمریكا و اسرائیل بودند، رفت و هزار كلیومتر آن طرف تر از مرزهای ما این عناصر خبیث را زمین گیر كرد. امروز دنیا به مظلومیت شهید سلیمانی پی برد.

وی افزود: دومین اتفاقی كه پس از شهادت سردار سلیمانی افتاد، این بود كه صهیونیست ها و آمریكایی ها كه این ترور ناجوانمردانه را طراحی كردند، از شهید سلیمانی بیشتر از سلیمانی زنده می ترسند كه این عظمت روح های بزرگی است كه حیات و ممات شان بركت دارد. امروز بچه های لامرد خواندند كه ما “همه سرباز حسینیم”، بدین سبب جهان فهمید كه با شهادت سلیمانی ها نمی گردد سربازان حسین را در كشور جمهوری اسلامی و كشورهای دیگر خفه كرد. ما هزاران و میلیون ها سرباز حسین و عاشق جانباخته برای حسین داریم كه یكی از آنها كه به حسین پیوست، شهید سلیمانی بود. نكته دیگری كه با شهادت سردار سلیمانی دستگیر همه شد این بود كه شهادت سردار سلیمانی عامل وفاق ملی شد. توفیق داشتم كه در تشییع پیكر این عزیز در تهران و كرمان حضور داشته باشم، دیدم كه همه آمده بودند. همه مسئولان سیاسی برای پاسداشت سردار ملی و عقیدتی شان به میدان آمده بودند. بدین سبب شهادت سردار سلیمانی عامل وفاق ملی شد و دنیا این را به نمایش گذاشت.

وزیر بهداشت اضافه كرد: پس از شهادت سردار سلیمانی، آمریكایی ها در نظر هم پیمانان خودشان هم محكوم شدند، در تمام اروپا و در آمریكا، عده ای ترامپ را تروریست خواندند. خود آمریكایی ها بعنوان سردمدار تروریست در جهان معرفی گشتند. مهم تر اینكه دنیا و ملت ما هم فهمید كه همانطور كه بارها رهبری فرمودند، آمریكایی ها نه برای مذاكرده و نه برای مصالحه قابل اعتماد نیستند. این هم پرده دیگری بود كه شهادت سردار رشید اسلام از خیلی از پنهان كاری های ذهن و عمل دنیا برداشت.

منبع: