فواید پیاده روی و راهكارهایی برای افزایش آن

به گزارش آنی غذا بیشتر افراد در طول روز راه می روند اما این میزان به قدر كافی نبوده و نیازهای فیزیكی بدن را تأمین نمی نماید.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، پروفسور شین اومارا، عصب پژوه از فواید راه رفتن برای وضعیت بدنی و ماهیچه ها گفته است. به قول اومارا راه رفتن سبب محافظت و بازسازی اندام ها شده و به هضم غذا كمك می نماید و حتی می تواند جلوی فرایند پیری مغز را بگیرد.
پیاده روی هم چنین سبب خلاقانه تر شدن تفكر شده و حال بهتر و میزان تنش و استرس كمتر را در افراد بوجود می آورد. در ادامه هشت دلیل قانع كننده برای پیاده روی بیشتر و شمردن گام هایتان در طول روز به نقل از شبكه خبری بی بی سی آورده شده است:
۱- پیاده روی عملكرد مغز را بهبود می بخشد
عدم فعالیت به معنای ماهیچه های كمتر در بدن و ماهیچه های كمتر به معنای توانایی كمتر در بدن است اما شاید تعجب كنید كه به علت عدم فعالیت، مغز هم كارایی خویش را از دست می دهد. وقتی راه می رویم، مولكول هایی كه در ماهیچه های ما تشكیل می شود به بخش خاكستری مغز می رسد و كارایی و توانایی مغز را بهبود می دهد. مولكول خاصی كمك می نماید شبكهٔ مویرگ های خونی مغز تشكیل گردد و كار خون رسانی به سلول های مغزی به خوبی صورت گیرد. پیاده روی ذهن ما را بازتر می كند.
بیرون رفتن برای پیاده روی بهترین راه برای رفع مشكلات است.
۲- پیاده روی سبب سلامت قلب ماست
پیاده روی به صورت باورنكردنی برای سلامت قلب مفید می باشد. پیشینیان شكارچی ما ۵ یا ۶ روز در هفته و روزانه كیلومترها راه می رفتند. شین می گوید: “آنچه در آن جمعیت های انسانی خیلی شاخص است، همین سلامت قلب است”.
قبیله ای به نام تسیمان، در جنگل های آمریكای جنوبی زندگی می كند كه قلب افراد ۸۰ سالهٔ آن به سلامت قلب افراد ۵۰ سالهٔ آمریكایی است؛ به این علت كه آمریكایی ها روزانه فعالیت بدنی كمی دارند.
۳- پیاده روی به هضم غذا كمك می كند
پیاده روی دوست معدهٔ ما هم هست. شین می گوید: ” وقتی افراد بیشتر راه بروند، هضم و عبور غذا آسان تر می شود. بهتر نیست كه به جای قرص رفع یبوست، به پیاده روی دلپذیری بروید، پیاده روی روش مطمئنی است تا برای همیشه از شر آن خلاص شوید”.
۴- پیاده روی به رفع مشكلات ما كمك می كند
از نظر علمی ثابت شده است كه راه رفتن خلاقیت ما را بیشتر می كند و به ما كمك می نماید تا با مشكلات بهتر كنار بیاییم.
شین اومارا، استاد عصب شناسی می گوید: “وقتی به چیزی فكر می كنید، اگر بلند شوید و راه بروید بهتر می توانید مشكلات را برطرف كنید تا بنشینید و احساس دلسردی و ناامیدی كنید. ما بسیاری از نویسندگان و متفكران و ریاضیدانان بزرگ را می شناسیم كه راه رفتن و پیاده روی را بهترین روش برای حل مسائل و رفع مشكلات می دانسته اند”.
برای مثال، استیون كینگ، نویسنده سرشناس مرتب و خیلی زیاد راه می رود. برتراند راسل، فیلسوف و نویسنده هم مشهور است كه افكارش را روی كاغذی یادداشت می كرد و برای پیاده روی بیرون می رفت و در بازگشت نوشتهٔ كامل و بی نقصی می نوشت.
۵- پیاده روی از افسردگی جلوگیری می كند
شین می گوید: ” آدم وقتی بی حركت باشد بیشتر امكان دارد گرفتار افسردگی بشود”. این استاد عصب شناسی دانشگاه، اضافه می كند: “پژوهش جدیدی نشان داده است كه میزان افسردگی و میزان خطر مبتلا شدن به افسردگی در گروه هایی از افراد كه بیشتر از همه غیرفعال هستند، بالاتر است”. به عبارت دیگر، هرچه فعال تر باشید، بهتر است.
گروهی معتقدند كه برخی از انواع بیماری افسردگی به علت عامل های التهابی و عفونی موجود در خون ایجاد می شود. شین می گوید: “اگر خیلی پیاده روی كنید این عوامل التهابی در خون كاسته می شود و به شدت كم می شوند”. در بعضی موارد، زیاد راه رفتن مثل واكسن عمل می كند و به صورت آشكاری احتمال بروز هر نوع افسردگی را كم می كند.
۶- پیاده روی به ما كمك می نماید پذیرنده تر، برون گراتر و كمتر عصبی باشیم
نظریهٔ تائیدشده و مدلی در روان شناسی بر این باور استوار است كه شخصیت هر یك از ما از ۵ عامل مختلف تشكیل شده است. این عوامل عبارتند از پذیرندگی تجربه های تازه، وظیفه شناسی، برون گرایی، سازگاری و روان رنجوری.
شین می گوید اگر ما از فردی كه زندگی كم فعالیت دارد آزمون های مختلف شخصیت بگیریم، درمی یابیم كه آنها در طول زندگی خود، كمتر پذیرای تجربه های تازه هستند وهم چنین كمتر برون گرا و بیشتر گرفتار عارضه های عصبی و روان رنجوری می شوند.
در مقابل، اگر زندگی فرد فعالی را مشاهده كنید، هیچ كدام از خصوصیت های شخصیتی كه در افراد غیرفعال مشاهده می شود را نمی بینید. افراد فعال هم چنین كمتر گرفتار بیماری هایی می شوند كه سراغ افرادی با شیوهٔ زندگی غیرفعال می آید.
۷- پیاده روی برای سوخت وساز بدن بهتر از بدن سازی است
انجام فعالیتهای بدنی ملایم تر و به صورت منظم و در تمام روز برای تنظیم سوخت وساز بدن بهتر از فعالیتهای ورزشی شدید اما نامنظم و گاه به گاه است.
شین می گوید كه افراد معمولاً درمورد مفید بودن بدن سازی و یك ساعت دویدن بر تردمیل اغراق می كنند، در حالیكه باقی ساعات روز هیچ فعالیتی نمی كنند. او ادامه می دهد كه این روش سبب “ورزش منجر به عدم فعالیت می شود. بدن شما چنین برداشت می كند كه شما به شكار رفته اید و شكار كرده اید و آنرا كشته اید و حالا نشسته اید و می توانید آنرا بخورید و در نتیجه میزان سوخت وساز بدن شما كاهش پیدا می كند”.
“بدن ما برای فعالیت منظم و مداوم ساخته شده است، ازاین رو وقتی تمام روز جایی بنشینیم و ناگهان فعالیت بدنی خیلی شدیدی بكنیم و بعد باردیگر برگردیم و روی مبل لم بدهیم، این “مسیر و روشی نیست كه ما بعنوان انسان در آن تكامل پیدا كرده ایم”.
۸- پیاده روی حالت بدن ما را بهتر می كند
برای بسیاری از ما، كار روزانه به معنای پیاده شدن از ماشین و نشستن پشت میز و بعد از آن نشستن روی مبل است. این چرخه سبب حالت بدنی نادرست و درد و ناراحتی پشت و كمر می شود. شین می گوید: “بدن ما به جهت اینكه تمام روز در یك حالت بماند طراحی نشده است، این روش به ما صدمه می زند”. به صورت منظم بلند شدن و كمی راه رفتن برای جلوگیری از درد كمر و بهبود وضعیت بدن ضروریست.
در ادامه شش سفارش برای پیاده روی بیشتر در طول روز آورده شده است:
۱) موبایل یا كامپیوتر خویش را برای هر ۲۵ دقیقه بگونه ای تنظیم كنید كه به شما اخطار دهد و از جای خود بلند شوید و پنج دقیقه راه بروید. اگر با این وقفه های كوتاه كار كنید، كارایی بیشتری پیدا كرده و بین این وقفه ها هم كمی حركت می كنید.
۲) انواع مختلفی از میزهای متحرك یا مناسب برای ایستاده كار كردن، در بازار یافت می شود. میز كار قدیمی را كنار بگذارید و در حال كار كردن هم راه بروید.
۳) جلسات لزوماََ به مفهوم نشستن نیست. پیشنهاد كنید كه در جلسات بایستید. شاید حتی بتوانید راه بروید و با هم حرف بزنید.
۴) وقتی با تلفن حرف می زنید، بایستید و در طول مكالمه راه بروید.
۵) از گام شمار تلفن هوشمند خود استفاده كنید. تلاش كنید هر روز ۵۰۰۰ قدم بیشتر از مقدار معمول راه بروید. هدف خویش را ۹ تا ۱۰ هزار قدم تعیین كنید و در طول روز تلاش كنید به آن برسید.
۶) به جای آسانسور از پله ها استفاده كنید.