گزارش آنی غذا؛ آلودگی شیرهای پاستوریزه چقدر جدی است

آنی غذا: اظهارات یك كارشناس حوزه بهداشت در برنامه تلویزیونی در خصوص آلوده بودن مواد لبنی به خصوص شیرهای پاستوریزه، با واكنش وزارت بهداشت همراه شد.
به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، موضوع آلوده بودن مواد لبنی به خصوص شیرهای پاستوریزه به سم «آفلاتوكسین»، با واكنش های متفاوتی در فضای مجازی همراه بوده است و در این بین، وزارت بهداشت نیز به این ماجرا ورود كرده و از نحوه اطلاع رسانی در برنامه تلویزیونی گلایه كرده است. بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران، مدعی شده است شیرهای پاستوریزه ای كه از سوپرماركت ها تهیه می شود، آلوده به سم آفلاتوكسین هستند كه می تواند منجر به بروز سرطان كبد شود. ادعای چنین موضوع مهمی كه در ارتباط مستقیم با سلامت مردم است، از ابعاد مختلف می تواند مورد توجه قرار گیرد و در این بین، نقش رسانه ملی بعنوان پر مخاطب ترین رسانه كشور كه میلیون ها بیننده دارد، از اهمیت ویژه ای برخوردارست. اینكه چرا باید موضوعی در یك برنامه تلویزیونی مطرح شود و سپس پیرامون آن موضع گیری نمود. آیا بهتر نیست، چنین موضوعاتی پیش از رسانه ای شدن، به صورتی حل و فصل شود و نتیجه موضوع اطلاع رسانی گردد. بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران در این برنامه زنده تلویزیونی، به آماری استناد كرده است كه نتیجه پژوهش برخی از اساتید دانشگاهی بوده است. طبق آنچه او اعلام نموده است؛ ۳۳ درصد نمونه های شیر پاستوریزه آلوده به سم آفلاتوكسین بوده اند. اینكه رسانه ملی هر از چند گاهی با چنین برنامه هایی كه اغلب به صورت زنده روی آنتن می رود، افكار عمومی را تحت الشعاع قرار می دهد، حرف تازه ای نیست. اما، نكته قابل توجه اهمیت برخی موضوعات است كه در ارتباط مستقیم با سلامت مردم قرار دارد. ایرج حریرچی معاون كل وزارت بهداشت، با اشاره به اینكه حتی در كشورهای اروپایی كه سختگیرانه ترین كدكس ها را دارند هم آفلاتوكسین در لبنیات وجود دارد، اظهار داشت: باید توجه داشت میانگین این سم حدود ۵۰ تا ۶۰ نانو گرم در لیتر در تمام شیرهای كشور است. اگر مقیاس، كدكس اروپا باشد، خود عدد تقریباً بالا است چون عدد كدكس اروپا ۵۰ نانوگرم در لیتر است. اگر كدكس ایران باشد حدود ۱۰۰ است كه قابل قبول و اگر كدكس آمریكا باشد كه میزان آن ۵۰۰ نانوگرم است، با این معیار، تقریباً تمام نمونه ها قابل قبول هستند. وی ادامه داد: بررسی ۵۰ مطالعه در ایران در چند سال اخیر نشان میدهد در ضمن ۱۰ سال قبل میزان این سم در شیر رو به كاهش است. بااینكه هنوز با میزانی كه با محصولات كشورهای اروپایی است، قابل قیاس نیست و حداقل ۳۰ تا ۴۰ نانو گرم در لیتر بیشتر است. حریرچی با اشاره به اینكه باتوجه به ارزیابی خطر باید به قضاوت این مساله نشست، اظهار داشت: همین امروز هم میزان مصرف شیر در جامعه ما پایین است و مصرف شیر در مقایسه با كشورهای اروپایی شاید یك چهارم باشد و به مردم سفارش می نماییم كه مصرف شیر را از سبد غذایی خود حذف نكنند و نكته دیگر اینكه خطر جدی این ماده با دوز ۳.۵ میلی گرم به ازای وزن مصرف كننده دیده شده كه بسیار بعید است به این میزان از دوز در پیكر شخص برسد.

وی اشاره كرد: سرطان كبد اولیه در ایران عمدتاً ناشی از سیروز هپاتیت مزمن است و سرطان ناشی از آفلاتوكسین نادر است. حتی ابتلاء به سرطان اولیه كبد هم در ایران در سال های اخیر رو به كاهش است. در همین حال، كیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، نسبت به طرح چنین موضوعاتی در رسانه ملی واكنش نشان داد و اظهار داشت: آفلاتوكسین موضوعی است كه سال ها محل تمركز و توجه سازمان بهداشت جهانی و فائو و بالطبع نظام سلامت و نهادهای نظارتی كشور است و موضوع جدیدی نیست كه انگار یك كشف جدید باشد و در یك برنامه زنده تلویزیونی افكار عمومی را با آن بمباران كنند، گویی بلایی یك شبه آن هم بر سر مردم ایران نازل شده است. وی ادامه داد: موضوع آفلاتوكسین در مواد غذایی موضوعی جهانی است كه حداقل چهار دهه نقل محافل علمی و فنی است و بررسی روند آن در ایران نشان میدهد در همه سال های اخیر میزان آفلاتوكسین در مواد غذایی همچون لبنیات و خشكبار روند كاهشی داشته است. متأسفانه هر از گاهی افرادی بدون اشاره به مقدمه و موخره، مطالبی را مطرح می كنند كه نه تنها كمكی به ارتقای سلامت و سواد سلامت جامعه نمی كند بلكه به تشویش اذهان عمومی می انجامد.

منبع: