رییس سازمان غذا و دارو اعلام كرد افزایش ۶۰ درصدی تزریق واكسن آنفلوانزا امسال

به گزارش آنی غذا رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به رتبه دوم ایران در مصرف آنتی بیوتیك و خطر مقاومت های آنتی بیوتیكی در عین حال اظهار داشت: سال جاری هنگام طغیان بیماری آنفلوانزا در كشور مصرف واكسن نسبت به سال قبل با ۶۰ درصد افزایش روبرو بود و چالش دیگر در این عرصه درخواست داروی درمان آنفلوانزا بود؛ در حالیكه نگرانی ما ایجاد مقاومت دارویی و عدم پاسخگویی به آن در سال های آینده است.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر محمدرضا شانه ساز در نهمین كنگره تخصصی و سومین كنگره بین المللی كنترل عفونت و استریلیزاسیون و مواد و تجهیزات پزشكی با اشاره به اینكه این همایش به یكی از بحران های بشری یعنی مبحث عفونت ها می پردازد، اظهار داشت: این مورد اهمیتی فراتر از فعالیتهای تجاری و اقتصادی دارد. بحث مقاومت میكروبی امروزه یك چالش جدی برای تمام كشورها و همینطور برای سازمان بهداشت جهانی است.
وی با اشاره به اینكه در حوزه بین المللی آنتی بیوتیك ها هر روزه اثربخشی خویش را نسبت به روز گذشته از دست می دهند، اظهار داشت: به صورت كلی در مجموعه شركت های تولید دارو تعداد بسیار اندكی هستند كه در زمینه تولید مولكول آنتی بیوتیك فعالیت می نمایند تا بتوانیم در این حوزه وارد عرصه مقابله با میكروب ها شویم.
شانه ساز تصریح كرد: از ۱۵۰۰ مولكول جدید دارویی كه طی دو دهه گذشته وارد سوش های دارویی شده اند تعداد آنتی بیوتیك ها كمتر از تعداد انگشتان یك دست می شود كه همین مساله نشانگر اوضاع كنونی است.

رتبه دوم ایران در مصرف آنتی بیوتیك
وی ادامه داد: میزان مصرف آنتی بیوتیك در كشور ما بسیار بالا است؛ به شكلی كه طبق آمار سال ۲۰۱۷ ایران بعد از كشور مغولستان رتبه دوم مصرف آنتی بیوتیك را به خود اختصاص داده بود. البته كشورهایی هم هستند كه میزان مصرف آنتی بیوتیك شان خیلی كم است. این كشورها معمولا دارای GDP پایینی هستند و به صورت كلی نمی توان گفت مصرف خیلی كم آنتی بیوتیك هم مناسب باشد. همان گونه كه مصرف بالای آن باعث مقاومت میكروبی خواهد شد.

اقلام دارویی در نسخ تجویزی
رئیس سازمان غذا و دارو در مورد فعالیت وزارت بهداشت در این حوزه اظهار داشت: در گذشته میانگین اقلام دارویی در نسخ تجویزی ۴.۵ بود، اما هم اكنون به عدد ۲.۸ رسیده است كه همین مبحث نشان داده است اگر به همین نسبت به مصرف آنتی بیوتیك نگاه نماییم میزان مصرف این دارو كاهش یافته است.
شانه ساز در ادامه صحبت های خود به مداخلات انجام شده برای تولید و واردات اقلام ضدعفونی كننده اشاره نمود و اظهار داشت: یكی از نقاط بزرگ ایجاد مقاومت میكروبی، بیمارستان ها هستند كه با ضد عفونی كردن و استریلیزه كردن مناسب بخش هایی كه احتمال رشد آلودگی در آنجا بالا است، می توانیم با این چالش مقابله نماییم.

تولید ۹۵ درصد اقلام دارویی در كشور
وی در مورد تولید اقلام دارویی در كشور اظهار نمود: خوشبختانه بیشتر از ۹۵ درصد از اقلام مورد نیاز در داخل كشور تولید می شوند. در این بخش با پیگیری اداره كل آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت، اداره كل دارو و اداره كل تجهیزات پزشكی در حال انجام فعالیت هستیم. در این بین البته نمی توان از احتیاج به ارتباط تنگاتنگ میان شركت ها با مراكز پژوهشی غافل بود.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: نكته قابل توجه آن است كه با اینكه مصرف آنتی بیوتیك در كشور بالاست و گاهی اوقات تقاضای كاذب پیرامون آن شكل می گیرد، اما نمی توانیم با عدم تولید و تأمین آنتی بیوتیك، مردم و كشور را گرفتار چالش نماییم. امروزه ۹۵ درصد آنتی بیوتیك در اقلام دارویی خوراكی و ۵ درصد موارد مصرف آن تزریقی است.

افزایش ۶۰ درصدی تزریق واكسن آنفلوانزا در سال جاری
رئیس سازمان غذا و دارو نگرانی دیگری خویش را در بخش بیماری های ویروسی خواند و اظهار داشت: امروزه تعداد اقلام دارویی كه می تواند به مقابله با ویروس ها برود، كم است و دست جامعه بشری خالی است. امسال در هنگام طغیان بیماری آنفلوانزا در كشور مصرف واكسن نسبت به سال قبل با ۶۰ درصد افزایش روبرو بود، اما چالش دیگر ما در این عرصه درخواست داروی درمان آنفلوانزا بود كه این توقع می رفت تا این دارو در تمام داروخانه ها در دسترس باشد؛ در حالیكه نگرانی ما در وزارت بهداشت مصرف بی رویه دارو و به دنبال آن ایجاد مقاومت دارویی و عدم پاسخگویی درست دارو در سال های آینده بود. این درحالیست كه همواره یكی از مهمترین راه های كنترل بیماری آنفلوانزا شستن دست ها و مراقبت های تنفسی بود.
شانه ساز در خاتمه سخنان خود با اشاره به اهمیت پشتیبانی از تولیدكنندگان داخلی اضافه كرد: دشمن هر زمان حس كند ما در نقطه ای گرفتار ضعف هستیم از همان نقطه به ما فشار وارد می كند، اما خوشبختانه به همت تولیدكنندگان دارو و تجهیزات پزشكی این مورد دیگر دغدغه ما نیست.