رییس مركز تحقیقات دارویی علوم پزشكی تهران خبر داد همكاری در تولید داروهای پایین آورنده فشارخون

به گزارش آنی غذا رئیس مركز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشكی تهران از همكاری در تولید كدئین فسفات، لتروزول، مرفین سولفات، نالوكسان، نیفه دیپین بعنوان داروی پایین آورنده فشار خون اطلاع داد.
دكتر محمد عبداللهی در گفتگو با ایسنا، در خصوص نتایج حاصل شده از پژوهش های این مركز اظهار نمود: پژوهش های انجام شده در پژوهشكده علوم دارویی به علت دارا بودن اعتبار كافی در مجلات معتبر بین المللی انتشار یافته اند و منجر به گسترش دانش بنیادی در حوزه علوم دارویی شده است.
وی اظهار داشت: پژوهشكده علوم دارویی تلاش های گوناگونی در جهت كاربردی كردن پژوهش ها و انجام خدمت مورد نیاز صنعت و تكمیل فرایند تولید محصول انجام داده است كه شامل برگزاری تست های لازم جهت بررسی اثربخشی و سلامت تركیبات سلامت محور هم هست. همینطور نقش مهمی در پیشبرد پژوهش های كاربردی در معرفی مولكول های جدید و تجاری سازی فرآورده های دارویی داشته است كه می توان به همكاری در تولید كدئین فسفات، لتروزول، مرفین سولفات، نالوكسان، نیفه دیپین بعنوان داروی پایین آورنده فشار خون، سلكوكسیب بعنوان داروی بازدارنده انتخابی COX-۲، شربت گیاهی Zataria multiflora بعنوان ضد سرفه، Deferasirox، Tinibs and Finibs، Bosentan، .Fingolimod، Nitisinone و تعدادی دیگر اشاره نمود.

پژوهش بدون مشتری نمی خواهیم
عبداللهی در ادامه با اشاره به اینكه پژوهشگران نباید تنها به تولید مقاله اكتفا كنند، بلكه باید حلال مشكلات مردم و جامعه باشند، اظهار داشت: نمی خواهیم پژوهشی صورت گیرد كه مشتری بیرون از دانشگاه نداشته باشد یا به درد جامعه و مردم و صنعت خودمان نخورد. ما می خواهیم به مرحله ای برسیم كه علم تولیدی ما قابل درك برای عموم مردم و تامین كننده نیازهای آنها باشد.
وی اظهار داشت: پژوهشكده علاوه بر تحقیقات دارویی در زمینه آموزشی هم تلاش های بسیاری انجام داده است و از نخستین مراكز برگزاركننده دوره های دكترای تخصصی و پسا دكترا و پذیرش دانشجویان داخل و خارجی بوده است و به عنوان الگویی خوب در دانشگاه از آن یاد می شود. تا كنون بیشتر از ۲۰ دانش آموخته این دوره ها در موسسات علمی داخل و خارج از كشور در موقعیت های خوب علمی مشغول به كار هستند.
رئیس مركز تحقیقات دارویی اضافه كرد: این مركز به طور مداوم با تشكیل دوره های كوتاه مدت و كارگاه های آموزشی حرفه ای به آموزش متخصصین در حوزه های مختلف علوم دارویی پرداخته است. توجه جدی به تجاری سازی ایده ها و تاسیس هسته های فن آور و سپس شركت های دانش بنیان هم همچون فعالیت های جدی این پژوهشكده است كه به منظور پشتیبانی از كاربردی سازی پژوهش ها انجام شده است.
ایشان در ادامه در مورد تحریم ها متذكر شد: كمبود بودجه اثرگذار است؛ اما برای رسیدن به اهداف بلند پژوهشكده، تحریم ها را محدود كننده نمی دانیم چونكه نیروهای ویژه و ماهری داریم كه با شرایط خویش را وفق داده و آماده خدمت هستند، همینطور تعمیر وسایل موجود و تجهیز آزمایشگاه ها با دستگاه های ساخت ایران از افتخارات ما است. خوشبختانه همكاران خوبی در پژوهشكده داریم كه حتی در شرایط محدودیت های مالی، مبادرت به اهدا از منابع شخصی می كنند و ما را در فرایند حفظ آمادگی آزمایشگاه ها هم یاری كرده اند.
عبداللهی در انتها با اشاره به اینكه تابحال فعالیتهای پژوهشی اعضای این مركز تحقیقاتی منجر به كسب رتبه های برتر در چندین دوره ارزشیابی مراكز تحقیقاتی و جشنواره رازی شده است، اضافه كرد: فعالیت های پژوهشكده علوم دارویی در چارچوب پژوهش های كاربردی مورد نیاز صنعت و جامعه و رفع مشكلات آنها همیشه مورد توجه بوده است. در همین ارتباط در سومین جشنواره فناوری سلامت (آبان ماه ۹۶) به عنوان برگزیده در جذب منابع مالی در دانشگاه علوم پزشكی تهران مورد تقدیر قرار گرفتیم.