سازمان جهانی بهداشت اعلام كرد خطاهای درمانی و مراقبتی، عامل لطمه دیدگی میلیون ها بیمار در سراسر جهان

به گزارش آنی غذا سازمان جهانی بهداشت اعلام نمود: سالانه دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بر اثر خطاهای درمانی – مراقبتی جان خودرا از دست می دهند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، طبق آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO) هر ساله میلیون ها بیمار در سراسر جهان به سبب خطاهای درمانی، مراقبتی و پزشكی لطمه می بینند كه این عامل تنها در كشورهایی با میزان درآمد پایین و متوسط به فوت دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر منجر می شود.
بیشتر این مرگ و میرها قابل پیشگیری است. همین طور تاثیرات شخصی، اجتماعی و اقتصادیِ لطمه دیدگی بیماران به هدر رفتن تریلیون ها دلار در جهان منجر می شود.
آمارهای این سازمان از آن حكایت می كند كه هر دقیقه پنج نفر در جهان به سبب خطاهای درمانی، مراقبتی جان خودرا از دست می دهند. از هر ۱۰ بیمار چهار نفر از آنان در حین دریافت خدمات اولیه و سرپایی درمانی، مراقبتی لطمه می بینند. مخرب ترین این خطاها به تشخیص بیماری، تجویز و مصرف دارو مرتبط می شود. تنها خطاهای دارویی با هزینه ای ۴۲ میلیارد دلاری در سال همراه می باشد.
خطاهای پزشكی طی روند عمل های جراحی در بیشتر از ۲۵ درصد بیماران با عوارضی همراه می باشد كه سبب می شود سالانه یك میلیون بیمار در حین جراحی یا بلافاصله بعد از آن جان خودرا از دست بدهند.
سرمایه گذاری به منظور بهبود ایمنی بیمار می تواند صرفه جویی مالی قابل توجهی به دنبال داشته باشد. هزینه پیشگیری نسبت به هزینه های درمانیِ ناشی از لطمه دیدگی، به مراتب كمتر است.
به گزارش سایت اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت، قرار است این سازمان برای اولین بار روز سه شنبه ۱۷ سپتامبر سال جاری را “روز جهانی ایمنی بیماران” اعلام نماید تا نظر جهانیان را به اهمیت این قبیل خطاها و لزوم پیش گیری از آنها جلب نماید.

منبع: